Digimarkkinointi 2025 – kasvua vahvalla brändillä
Digimarkkinointi ei ole yrityksille vaihtoehto, se on elinehto. Digitaalinen markkinointi yhdistää yrityksen ja oikeat asiakkaat, ja kasvattaa myyntiä.
Digimarkkinointi on keino tavoittaa kohdeyleisö tehokkaasti eri kanavissa ja rakentaa vahvoja asiakassuhteita. Kärjistäen voisi sanoa, että ilman digimarkkinointia et ole olemassa.
Miten teet digimarkkinointia juuri nyt?
Tekoäly on siirtynyt uutuudesta markkinoinnin kulmakiveksi. Tekoälyä voi hyödyntää niin sisällöntuotannon tehostamisessa, käyttäjäkokemusten personoinnissa kuin asiakaspalvelun parantamisessa.
Asiakkaat odottavat yrityksiltä entistä enemmän autenttisuutta, inhimillisyyttä ja lähestyttävyyttä. Brändin arvot, aito asiakasymmärrys sekä läpinäkyvyys puheissa ja teoissa ratkaisevat luottamuksen rakentumisen.
Digimarkkinointia et voi tehdä tyhjiössä. Eikä tuloksellinen digimarkkinointi ole mainontaa. Tuloksellinen digimarkkinointi luo kestävää kasvua, jolla saat asiakkaita ja myyntiä nyt ja tulevaisuudessa.
Tästä blogikirjoituksesta löydät ajankohtaista näkemystä digimarkkinoinnista – ja miten teet tuloksellista digimarkkinointia juuri nyt.
- Mitä on digimarkkinointi?
- Digimarkkinoinnin strategia
- Digimarkkinointi – Hakukoneoptimointi (SEO)
- Hakukonemainonta – maksettu näkyvyys
- Digimarkkinointi ja konversio-optimointi
- Digimarkkinointi – sisältömarkkinointi
- Digimarkkinointi ja sisältöstrategia
- Sisältöekosysteemit eli sisällön kierrätys
- Sosiaalisen median markkinointi
- Digimarkkinointi – sähköpostimarkkinointi
- Digimarkkinoinnin seuranta ja analytiikka
- Tietosuoja ja luottamus digimarkkinoinnissa
- Yhteenveto
Mitä on digimarkkinointi?
Digimarkkinointi tarkoittaa kaikkea sitä, mitä yrityksesi tekee verkossa tavoittaakseen, vakuuttaakseen ja sitouttaakseen asiakkaita. Digimarkkinointi on kuin näkymätön myyjä ja kädenpuristus, joka tervehtii potentiaalista asiakastasi hänen hakiessaan tietoa, viihtymistä ja ongelmanratkaisua digitaalisissa kanavissa.
Digitaalinen markkinointi kattaa kaikki ne toimenpiteet, joilla markkinoit tuotteitasi tai palveluitasi digitaalisissa kanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.
Digimarkkinointi ei todellakaan ole pelkkää mainontaa. Täyteen potentiaaliinsa viritetty digimarkkinointi on kasvun moottori, joka rakentaa yrityksesi näkyvyyttä ja vahvistaa asemaasi markkinoilla.
Digimarkkinoinnin tehtävä on tuoda asiakkaita ja myyntiä, nyt ja ikuisesti. Kyse ei ole yksittäisistä kampanjoista, vaan kestävästä kasvusta, joka syntyy strategisesti suunnitellusta ja pitkäjänteisestä tekemisestä.
Menestys ei synny sattumalta, vaan strategialla. Lue miten.
Digimarkkinoinnin strategia
Digitaalinen markkinointi ilman strategiaa on kuin sokkona heitetty tikka: hyvällä tuurilla osut kerran pari maaliin. Hyvä strategia tekee markkinoinnistasi ennustettavaa ja tuloksellista.
Aloita digimarkkinoinnin strategian luominen latomalla eteesi liiketoimintastrategiasi. Kerää viereen kaikki muutkin strategiat – brändistrategia, viestintästrategia, markkinointistrategia ja mitä nyt oletkaan tehnyt. Katso että viestisi on kristallinkirkas ja päämäärä kaikissa sama (todennäköisesti joku näistä: kestävä kasvu, tulokset, asiakkaita ja myyntiä).
Digimarkkinoinnin tavoitteet
Selkeä tavoite on markkinointistrategiasi kulmakivi. Liiketoiminnan tavoitteet määrittävät, onko fokuksessa myynnin kasvattaminen, asiakasuskollisuuden vahvistaminen tai tunnettuuden lisääminen.
Luo vain SMART-periaatteen mukaisia tavoitteita: selkeitä, mitattavia, saavutettavia, realistisia ja aikataulutettuja.
Digimarkkinoinnin kohderyhmät
“Jos puhut kaikille, et puhu kenellekään,” sanoi jo markkinointiguru Seth Godin. Siksi kohderyhmän tunteminen on strategian perusta.
B2B-asiakkaasi saattavat odottaa faktoja, dataa ja pitkälle perusteltuja ratkaisuja, mutta päivän päätteeksi päättäjä on vain ihminen.
Käytä erityisen paljon aikaa asiakkaasi ymmärtämiseen.
Digimarkkinoinnin auditointi
Jos et tiedä nykytilannettasi, et tiedä mistä aloittaa. Tee digimarkkinoinnin auditointi. Analysoi, mitkä kanavat tuottavat parhaat tulokset, mitkä kyykkäävät ja mitä ei ole edes olemassa. Katso mitä kilpailijasi tekevät, tee sitten paremmin.
Monikanavaisuus ja yhtenäinen kokemus on syytä saavuttaa kestävän kasvun mahdollistamiseksi. Monilla yrityksillä on heikko piste tässä kohdassa.
Verkkosivut liiketoiminnan moottorina
Moni myy verkkosivuja liiketoiminnan tai markkinoinnin tueksi. Me myymme verkkosivut yritykselle myyntikoneeksi. Tee verkkosivujen auditointi. Auditointi hyödyttää sinua, vaikka tekisit pääasiallisesti myyntisi muussa kanavassa.
Lähes jokainen yritys voi ohjata potentiaaliset asiakkaat verkkosivuilleen. Kun verkkosivusi on kunnossa, voit saada heistä maksavia asiakkaita.
Sisällön auditointi
Sisällön auditointi on jokaisen yrityksen tärkein tehtävä digimarkkinoinnin strategian suunnittelussa. Omalle sisällölle tulee sokeaksi, auditointi kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle. Sisällön auditoinnin on syytä olla brändisensitiivinen analyysi.
Sisällön auditointi luo pohjan sisältöstrategialle. Sisältöstrategia on keskeisin osa digimarkkinoinnin strategiaasi.
SEO-auditointi
SEO-auditointi ja avainsanatutkimus luovat digimarkkinointisi kestävän kasvun perustan. Tarvitset niitä kaikkeen digimarkkinointiin.
SEO-auditointi ja avainsanatutkimus ovat perustöitä hakukoneoptimoinnin aloittamiseen, eivät vielä SEO-optimointia.
Digimarkkinoinnin seuranta ja analytiikka
“Et voi parantaa sitä, mitä et mittaa.” Analytiikka on digitaalisen markkinoinnin navigointijärjestelmä, joka näyttää, minne olet menossa – ja miten olet pärjännyt tähän asti. Seuraa dataa, luo älykästä näkemystä ja optimoi jatkuvasti tuloksia parantaaksesi.
Kuten huomasit, digimarkkinoinnin aloittaminen tai kehittäminen tarkoittaa auditointia toisensa perään. Ne voi – ja kannattaakin – yhdistää toisiinsa, sillä jokainen luo osa-näkemyksen yritykseesi. Mitä enemmän näkemystä, sen tehokkaampaa digimarkkinointia ja muuta markkinointia voit tehdä.
Kuva: Digimarkkinointi vuonna 2025 - tärkeimmät asiat
Digimarkkinointi – Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimointi on digitaalisen markkinoinnin kulmakivi, joka varmistaa, että yrityksesi löytyy juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Ilman tehokasta SEO-strategiaa verkkosivustosi on kuin neula heinäsuovassa – olemassa, mutta tuskin löydettävissä.
Muuttaako tekoälypohjaisen haun yleistyminen hakukoneoptimoinnin strategioita? Perinteiset hakukoneet tarjoavat listan linkkejä, kun taas tekoälypohjaiset haut, kuten ChatGPT:n haku, antavat suoria vastauksia käyttäjien kysymyksiin.
Tekoälypohjainen haku ja hakukoneoptimointi
Hubspotin tutkimuksen mukaan 75% markkinoinnin asiantuntijoista uskoo tekoälypohjaisen haun vaikuttavan positiivisesti blogeihin ja myös kasvattavan liikennettä verkkosivuille.
Mitä tämä tarkoittaa hakukoneoptimoinnille? Ei käytännössä juuri mitään, mitä pätevät SEO-ammattilaiset eivät olisi tehneet jo pitkään.
- Luodaan sisältöä, joka vastaa suoraan käyttäjien kysymyksiin ja tarjoaa lisäarvoa.
- Parempaa kieltä ja vähemmän teknistä jargonia.
- Pintapuolinen sisältö ei riitä, vaan tarvitaan syvällistä analyysiä ja asiantuntemusta osoittavaa sisältöä.
- Käytetään strukturoitua dataa.
- Sisällytetään sisältöön usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin.
- Hyödynnetään monipuolista sisältöä.
- Tuotetaan parempi sisältökokemus.
- Pidetään sisältö ajankohtaisena.
- Tehdään käytettävät ja mobiilioptimoidut sivut.
Ei sitten mitään uutta auringon alla.
Hakukoneoptimointi ymmärretään yllättävän usein yhä edelleen väärin. Sanottakoon se nyt vielä kerran tässäkin yhteydessä: verkkosivujesi sijoitus ei nouse, eikä varsinkaan kuukaudesta toiseen sillä, että sijoittelet kerran sivustollesi hakusanoja. Ei ole olemassa hakukoneoptimointia, joka olisi muunkaltaista, kuin SEO-sisällöntuotantoa.
Jos mietit ettei yritykselläsi ole resursseja raapustella blogikirjoituksia – palkkaa ammattilainen kirjoittamaan. Se on hakukoneoptimointia. Saatat saada siinä samassa myyvää copywritingia.
Vahva lukusuositus: Hakukoneoptimointi - mistä oikein on kyse?
Miksi SEO-optimointi on tärkeää?
Näkyvyys: Suurin osa verkkokäyttäjistä ei koskaan siirry hakutulosten ensimmäistä sivua pidemmälle. Jos et ole siellä, menetät valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita.
Luotettavuus: Korkea sijoitus hakutuloksissa lisää yrityksesi uskottavuutta. Ihmiset luottavat luonnollisiin hakutuloksiin enemmän kuin maksettuihin mainoksiin.
Kustannustehokkuus: Toisin kuin maksettu mainonta, SEO:n tuomat tulokset ovat pitkäkestoisia. Kun investoit hakukoneoptimointiin, keräät hedelmää pitkään ilman jatkuvia mainoskuluja.
Lue perusteellisesti avattuna hakukoneoptimointi SEOn hyödyt.
Mitä Google-näkyvyys vaatii 2025?
- Avainsanatutkimus. Unohda haaveet halvasta ja samalla pätevästä avainsanatutkimuksesta. Palkkaa ammattilainen, joka tekee avainsana-analyysin intohimolla ja veitsenterävällä logiikalla. Sekä kertoo sinulle, että tie tähtiin on dynaaminen strategia. SEO-strategian eväät leivotaan tässä – haluatko pillimehun vai repullisen energiaa Everestille?
- Sisällön optimointi. Hakukoneoptimoinnin pihvi ja soosi samassa. Laadi korkealaatuista, relevanttia ja informatiivista sisältöä, joka vastaa käyttäjien hakuaikeita. Ymmärrä mitä asiakkaasi etsii, tiedä mistä hän näkee painajaisia – ja vastaa siihen vakuuttavasti. Ainoa tie Google-näkyvyyteen ja siihen, että saat asiakkaita ja myyntiä.
- Tekninen SEO. Tee nopeasti latautuvat sivut, jotka toimivat jouhevasti mobiilissa. Varmista, että verkkosivusi ovat hakukoneen indeksoimat. Tekniset ongelmat voivat estää sivustoasi näkymästä hakutuloksissa, mutta tekninen korjaus yksin ei tuo piikkipaikkoja hakutuloksissa. Ainoa SEO-optimoinnin muoto jonka voit laittaa ns. kerralla purkkiin.
- Linkkien rakentaminen. Hanki ulkoisia linkkejä, jotka osoittavat sivustollesi. Nämä toimivat "suosituksina" hakukoneille ja parantavat sivustosi auktoriteettia. Älä hanki roskasivuilta linkkejä. Miten saat ulkoisia linkkejä? Kirjoita parempaa sisältöä kuin kukaan koskaan aiemmin.
- Vahva brändi. Pisteitä ropisee siitä, että brändisi on vahva hakukoneen ulkopuolella. Sekä siitä, että sisältösi on johdonmukaisesti uniikkia. Brändin rakentaminen ei koskaan aiemmin ole ollut niin hyvä ajatus kuin nyt.
Googlen marraskuun ja joulukuun 2024 algoritmin core-päivitykset ovat aiheuttaneet hurjaa turbulenssia niin avainsanojen sijoituksissa kuin keskustelupalstoilla Atlantin tuolla puolen. Tavallaan lohdullista, että olemme kaikki samassa veneessä. Toivottavasti veneen nimi ei ole Titanic.
Vielä on hämärän peitossa, mitä kaikkea tulevaisuus tuo tullessaan, mutta yksi asia näyttää todella kirkkaalta. Vahva brändi on vahvoilla hakukoneissa.
Kun tein tutkimusta ja työskentelin aikoinaan tiedonhaun käyttöliittymien ja hakukoneen algoritmien kehityksen parissa, hakukoneoptimointi oli avainsanojen sijoittelua. Pitkään hakukoneoptimointi on ollut hyvää sisältöä + avainsanat. Nyt hakukoneoptimointi on oikeanlaista sisältöä vahvalta brändiltä.
Suosittelen investoimaan asiantuntevaan brändistrategiaan ja brändäykseen. Ammattimaisesta brändäyksestä voit lukea lisää vaikka blogikirjoituksestamme, googlaa vain ”brändistrategia” – blogikirjoituksemme on tähän asti ollut ykkösenä. Koputamme puuta kunnes Googlen päivitykset hellittävät.
Hakukonemainonta – maksettu näkyvyys
Vaikka orgaaninen näkyvyys on kestävän kasvun perusta, hakukonemainonta (SEM) voi toimia joskus tehokkaana lisänä. Kellepä ei välitön näkyvyys ilman työtä kelpaisi.
Ja voihan sekin päivä koittaa, ettei ilmaista orgaanista näkyvyyttä ole enää tarjolla.
Milloin SEM on hyödyllistä?
- Jos teet kampanjoita. Joskus on tarpeen buustata näkyvyyttä, kun lanseeraat jotain uutta.
- Heikko brändi ja kilpailtu ala. Jos toimialasi on ruuhkainen, etkä ole investoinut vahvaan brändiin (tai olet vielä yrityksesi alkutaipaleella), SEM tarjoaa pikakaistan ykkössivulle.
SEO ja SEM eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan ne voivat toimia synergisesti. Yhdistämällä orgaanisen ja maksetun näkyvyyden varmistat, että yrityksesi on esillä sekä hakutulosten yläosassa että orgaanisissa tuloksissa. Kun teet hakukonemainontaa, verkkosivujesi pitää joka tapauksessa olla mintissä, jotta ne vastaavat asiakkaasi tarpeeseen.
Hakukonemainonnan miinukset: se on kallista ja näkyvyytesi on budjetin loppumisen jälkeen taas nolla, jos olet laittanut kaikki munat samaan koriin.
Digimarkkinointi ja konversio-optimointi
Konversio-optimointi pitää sekin pintansa digimarkkinoinnissa. Konversio-optimointi tarkoittaa verkkosivujesi kehittämistä siten, että ne konvertoivat paremmin. Toisin sanoen, tuottavat yhteydenottoja, asiakkaita ja myyntiä.
Konversio-optimointi – samoin kuin hakukoneoptimointi – käsitetään monesti hieman rajallisesti. Asian ydin ei ole pienten yksityiskohtien loputon viilaaminen A/B-testauksella.
Ydin konversio-optimoinnissa on verkkosivujen suunnittelu sisältö edellä sekä niiden erinomainen UX-suunnittelu. Kun nämä ovat kunnossa hiotaan arvolupaus ja copywriting huippuunsa.
Jos myynnin esteitä näiden oikeiden asioiden jäljiltä on jäänyt, niitä voidaan sitten konversio-optimoida vaikka sillä A/B-testauksella.
Digimarkkinointi – sisältömarkkinointi
Digimarkkinointi on ehkä myyntiä, mutta push-markkinointi on tiensä päässä. Sisältömarkkinointi ei tyrkytä – se houkuttelee ja ohjaa. Se on matka, jossa yrityksesi muuttuu hienovaraisesti asiakkaasi ongelmien ratkaisijaksi.
Sisältömarkkinointi on yksi digitaalisen markkinoinnin kestävimmistä ja tehokkaimmista strategioista.
Asiakaslähtöinen ja veitsenterävä sisältömarkkinointi kasvattaa bränditunnettuutta, tuo runsaasti laadukkaita liidejä, asiakkaita ja myyntiä, ja vieläpä sitouttaa asiakkaita. Saattaa kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, mutta totta se on.
Tekoäly on helpottanut kehnoa sisällöntuotantoa. Siksi sinun kannattaa ottaa pisteet kotiin sisältömarkkinoinnista. Tuota arvoa ja myy sisältösi copyllä. Ole ratkaisu asiakkaasi ongelmaan – älä vain yksi ääni digitaalisessa hälyssä.
Ota haltuun ostopolku. Vaikka ostopolkumallista on jankattu jo todella paljon ja vähän päälle, se on edelleen vaikea hahmottaa.
B2B-ostoprosessi on teoriassa sukkela sujahdus suppilon läpi – RACE-malli – mutta käytännössä se on sahaamista ympäriinsä ja edestakaisin. Asiakkaasi ostaa harvoin ensimmäisellä kontaktilla – he tutkivat, vertailevat ja etsivät tietoa.
Haluat kuitenkin olla mukana kisassa heti ensimmäisestä kosketuksesta, koska se voi olla ainoa tilaisuutesi koskaan. Tähän tarvitset sisältömarkkinointia. Sisältömarkkinoinnin tehtävä on ohjata asiakasta läpi ostopolun kohti sinistä nappia.
Monissa yrityksissä tehdään sisältöjä vain myyntisuppilon pohjalle. Eli kirjoitetaan omista tuotteista. Lopputulos: asiakkaasi ei ikinä löydä luoksesi, vaan kilpailijasi luokse.
Kirjoita myyvää tekstiä joka paikkaan ostopolkua. Kun on aika ostaa, olet päivänselvä valinta.
Kerron miten ostopolku toimii käytännössä tässä blogikirjoituksessa: Sisältömarkkinointi – kaikki mitä tarvitset
Blogikirjoitukset
Yrityksesi verkkosivujen sisällön kivijalka. Kirjoita syvällisiä ja asiantuntevia blogikirjoituksia, jotka vastaavat asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin. Hyvin optimoidut blogitekstit sijoittuvat korkealle hakukoneissa ja tuottavat orgaanista liikennettä pitkällä aikavälillä. Optimointi vaatii SEO-ammattilaista.
Whitepaperit ja E-kirjat
Vakuuta päätöksentekijät. Tarjoa syvällistä tietoa ja tutkimustuloksia, jotka osoittavat yrityksesi asiantuntemuksen ja kyvyn ratkaista asiakkaiden haasteita. Maksuton opas voi toimia liidimagneettina, jonka lataamisesta keräät asiakkaasi sähköpostiosoitteen listallesi.
Esimerkiksi kilpailijoihin verrattuna pieni innovatiivinen teollisuuden B2B-yritys pystyy näyttämään kokoaan isommalta, kun se panostaa laadukkaaseen digitaaliseen yritysviestintään – ei mainontaan. Markkinoinnillinen yritysviestintä kannattaa hankkia pätevästä digitoimistosta, jossa viestinnän ja digitaalisen markkinoinnin osaaminen on korkea.
Case-tutkimukset ja asiakastarinat
Todista tulokset. Case-tutkimukset ja asiakastarinoiden julkaiseminen on yksi tehokkaimmista tavoista osoittaa ratkaisusi toimivuus todellisissa tilanteissa.
Näytä, miten olet auttanut asiakastasi saavuttamaan tavoitteensa. Vielä parempi: näytä miten asiakkaasi on onnistunut bisneksissään.
Webinaarit
Rakenna suoraa kontaktia. Webinaarit tarjoavat mahdollisuuden esitellä asiantuntijuuttasi reaaliajassa ja antaa potentiaalisille asiakkaille mahdollisuuden kysyä kysymyksiä.
Tallenteet toimivat pitkäikäisinä sisältöinä, jotka tuottavat liidejä vielä kuukausia myöhemmin. Taas saat lisää kontaktitietoja listallesi.
Digimarkkinointi ja sisältöstrategia
Digimarkkinointi ilman sisältöstrategiaa on kuin toisi ämpärillä valoa pimeään huoneeseen - ei synny tulosta.
Sisältöstrategia auttaa saamaan myynnin ja markkinoinnin puhaltamaan yhteen hiileen. Miten se tehdään? Selkeytetään arvolupaus. Mitä tehdään seuraavaksi? Kirjoitetaan asiakastasi kiinnostavia sisältöjä, jotka saavat hänet ostamaan sitä mitä myyt.
Sisältöstrategia on työkalupakkisi liidien generointiin ja verkkosivustosi kävijämäärien kasvuun. Oikeanlainen sisällöntuotanto tuo laadukkaampia liidejä. Laadukkaammat liidit muuttuvat useammin konversioiksi ja myynniksi.
Opetan kaiken olennaisen tässä:
Sisältöstrategia – mikä se on ja miksi tarvitset sen jo tänään?
Sisältöekosysteemit eli sisällön kierrätys
Digimarkkinoinnin pioneerit eli bloggaajat sen tiesivät jo 20 vuotta sitten – sisällön kierrätys on salainen ase jatkuvaan sisällöntuotantoon. Bloggasin itsekin, tiedän mistä puhun. Nyt asialla on uusi hieno nimi: sisältöekosysteemi.
Se on ehkä konsulttipuhetta, jotta ostaisit jonkun markkinointiasiantuntijan kertomaan, miten luot blogitekstistä tiivistelmän Facebookiin. Saattaa maksaa paljon.
Käytännössä kukaan ei pysty keksimään niin paljon uutta sisältöä kuin digitaaliset kanavat vaativat mustaan aukkoonsa, ei vaikka toisessa kädessä raksuttaisi tekoäly (vaikka se kyllä auttaa).
Sen takia yhdestä sisältöaihiosta tehdään kymmeniä uusia sisältöjä typistämällä, leikkelemällä, sanoittamalla se uudelleen, vaihtamalla ingressin näkökulmaa, keräämällä kolme tärkeintä pointtia ja niin edelleen.
Sisältöekosysteemiin harjaantuu, jos sitä kiinnostaa tehdä. Jos et tykkää kirjoittaa, palkkaa ammattilainen, pääset helpommalla.
Jos kuitenkin tykkäät kirjoittaa ja kanavasi kumisevat tyhjyyttään, aloita pienellä ja yksinkertaisella sisältömarkkinoinnilla – pääasia että aloitat! Julkaisukalenterisi voisi näyttää vaikka tältä:
- kerran viikossa some-kanavaan postaus oman alan vinkeistä tai toisen tahon luoman kiinnostavan julkaisun jakaminen
- kerran kahdessa viikossa asiantunteva blogiteksti alasi keskeisestä aiheesta
- kerran kuukaudessa asiakastarina, jossa esittelet onnistumisia
- kerran kvartaalissa syvällinen whitepaper, tutkimusraportti tai muu laajempi sisältökokonaisuus
Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi on kuin näkymätön myyntikoneisto, joka rakentaa luottamusta, kouluttaa asiakkaita ja luo myyntimahdollisuuksia ympäri vuorokauden. Rakenna sisältöstrategia, joka muuttaa liiketoimintasi suunnan.
Sosiaalisen median markkinointi
Sosiaalinen media on alusta vuorovaikutukselle asiakkaiden kanssa. Vaikka moni siellä mainostaakin, ihan perinteisellä osta nyt -menetelmällä.
Sosiaalisessa mediassa orgaaninen sisältö ja näkyvyys tuovat kestävää kasvua. Joissain kanavissa mainonta saattaa jopa haitata kasvua.
Riippuu täysin yrityksestäsi, missä kanavissa kannattaisi näkyä ja miten saisit kanavasta parhaat hyödyt. Sosiaalisessa mediassa voit kasvattaa erityisesti bränditunnettuutta ja hoivata asiakasuskollisuutta. Jotkut yritykset pystyvät tekemään lähes kaiken myyntinsä somessa.
Videot hallitsevat somemarkkinoinnissa. Niitä ei silti ole pakko tehdä. Esimerkiksi Instagramissa still-kuvat kokevat renessanssia – ehkä juuri siksi että videoissa ja reelseissä on melko ruuhkaista.
Valitse kanavasi ja formaattisi kohderyhmäsi mukaan. Tärkeintä some-markkinoinnissa on aito, brändinmukainen ja vuorovaikutteinen sisällöntuotanto, joka resonoi yleisösi kanssa.
Käyttäjien luoma sisältö on edelleen tehokas työkalu luottamuksen rakentamiseen kohdeyleisössä. Autenttiset kokemukset ja tarinat resonoivat paremmin kuin kiillotetut mainosviestit. Miten hyödynnät markkinoinnissasi? Kannusta asiakkaitasi jakamaan kokemuksiaan ja hyödynnä asiakkaidesi tuottama sisältö omassa markkinoinnissasi.
Mistä saat lisää autenttisuutta ja persoonallisuutta erottumiseen? Jaa sisältöä kulissien takaa, kerro arkisia tarinoita yrityksesi sisältä, anna ääni työntekijöille ja laita toimari kertomaan my day -juttuja.
Inhimillinen kosketus lisää samaistuttavuutta. Samaistuttavuus madaltaa myynnin esteitä.
Sosiaalisen median käyttö hakukoneena
Yhä useammat käyttäjät hyödyntävät sosiaalista mediaa tiedonhakuun perinteisten hakukoneiden sijaan. Jos yrityksesi on ajan hermolla, voit saada kilpailuetua käyttämällä tämän kortin. Perässähiihtäjillä kestää vielä pitkään hoksata some-optimoinnin mahdollisuudet.
Esimerkiksi Instagram-hakukoneoptimointi on jo täyttä totta, myös suomenkielisissä sisällöissä. Optimoinnin alkuun pääset profiilisi bion optimoinnilla.
Digimarkkinointi – sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin keinoista. Sähköpostimarkkinointi mahdollistaa henkilökohtaisen viestinnän asiakkaiden kanssa. Jos saat yleisösi itse liittymään sähköpostilistallesi, olet vahvoilla.
Tulevina vuosina korostuvat erityisesti personointi, automaatio ja tekoälyn hyödyntäminen, jotka mahdollistavat entistä tarkemmin kohdennetut ja asiakaslähtöiset viestit. Menneet ovat ajat, kun vastaanottajan nimen lisääminen tervehdykseen riitti personointiin.
Tekoäly on tuonut sähköpostimarkkinointiin aivan uusia tasoja. AI:n avulla voit analysoida asiakkaidesi käyttäytymistä ja ennustaa heidän tarpeitaan. Ei voisi kuvitella parempaa maaperää resonoivan myyntikirjeen postittamiseen.
Digimarkkinoinnin seuranta ja analytiikka
Digitaalisen markkinoinnin hienous on sen mitattavuus. Modernit analytiikkatyökalut mahdollistavat digimarkkinoinnin toimenpiteiden seuraamisen jopa reaaliajassa, ja monipuoliset raportointityökalut näyttävät selvästi tulosten kehittymisen.
Matomo – GDPR-yhteensopiva analytiikka
Matomo on avoimen lähdekoodin analytiikkatyökalu, joka tarjoaa turvallisen vaihtoehdon perinteisille analytiikkapalveluille, kuten Google Analyticsille. Data on täysin omassa hallussa ja analytiikka voidaan toteuttaa myös ilman häiritsevää evästekyselyä sekä verkkosivuja hidastavaa Googlen palvelujen lataamista.
Matomo sopii erityisesti organisaatioille, jotka arvostavat tietoturvaa ja haluavat omistaa keräämänsä datan. Useat julkiset tahot sekä korkean tietoturvan yritykset käyttävät nykyään Matomoa GA:n asemesta.
Miksi pidän Matomosta? Selkeät ja monipuoliset analytiikkatyökalut, joilla kävijäseuranta ja sivujen konversio-optimointi sujuu mukavasti. Räätälöidyt raportit ja dashboardit automaattisesti suoraan sähköpostiin. Oma palvelin, jossa data hallussa.
Tietosuoja ja luottamus digimarkkinoinnissa
Digimarkkinointi on hankaloitunut tietosuoja-asetusten myötä. Et pääse ihan niin helposti dataan käsiksi. Tietosuoja on asiakkaallesi tärkeää – ole läpinäkyvä tietojen keräämisessä ja käytössä, kunnioita asiakastasi.
Viesti selkeästi, miten käytät asiakkaidesi tietoja. Tarjoa helppo tapa hallinnoida tietoja ja poistua markkinointisi äärestä. Vinkki: tee niin hyvää markkinointia, ettei sen äärestä haluta poistua.
Yhteenveto
Moni yritys kompastuu siihen, että se käyttää digitaalista markkinointia vain mainontaan. Mainonta on hyvä lisäkeino, mutta se ei tuo kestävää kasvua.
Tekoäly tehostaa toimintaa, mutta ei korvaa autenttisia kohtaamisia. Aidot ja inhimilliset kontaktit ja sisällöt ovat kovemmassa kurssissa kuin koskaan.
Vahva 360-brändi, asiakaslähtöinen sisältö, ja dataan perustuva digimarkkinointi tuo orgaanisen näkyvyyden, joka rakentaa yrityksellesi kestävää kasvua. Kestävä kasvu ei lopu, kun mainosbudjetti kuivuu. Digimarkkinoinnin auditoinnit selvittävät tehokkaasti digimarkkinointisi kurssin ja potentiaalin.
Digimarkkinoinnissa menestyvät yritykset, jotka pystyvät muuttamaan asiakkaansa elämää – ja viestimään sen laserintarkasti asiakkaalleen.
Kaipaatko apua yrityksesi digimarkkinointiin?
Kuulumme siihen pieneen ryhmään osaajia, jotka tekevät asiakas- ja liiketoimintalähtöistä kasvumarkkinointia.
Täsmälliset auditointimme ovat tehokas keino selventää verkkosivujesi nykytila ja saada jopa kahdessa viikossa konkreettiset työkalut, joilla vauhditat markkinoinnin kehittämistä kohti kasvua.
Varaa juttutuokio – Aino auttaa löytämään teille sopivat parhaat ratkaisut!
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.