Hakukoneoptimointi (SEO) tuo näkyvyyttä Googlesta ja kasvattaa verkkosivujen orgaanisen liikenteen määrää. Taitava SEO tuo myös lisää liidejä ja myyntiä. Kokonaisvaltainen SEO on ylivoimainen digimarkkinoinnin keino.
Hakukoneoptimointi (SEO) on tehokkain tapa tehdä digimarkkinointia. Sen avulla voit löytyä hakukoneista ja tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi juuri silloin, kun he etsivät tietoa, tuotteita tai palveluita.
SEO on tärkeää siksi, että sen avulla nostetaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Näkyvyys hakukoneissa tuo sivustolle liikennettä. Verkkosivuilla ei tee mitään, jos niille ei tule kävijöitä.
Pelkkä näkyvyyden tavoittelu hakutuloksissa ei kuitenkaan riitä. Hakukoneoptimointi muuttuu arvoksi vasta silloin, kun pystyt muuttamaan kävijät liideiksi ja asiakkaiksi.
Voit toimia millä tahansa alalla ja yrityksesi voi olla suuri tai pieni, tarvitset taitavaa SEO:a. Ammattimainen hakukoneoptimointi kannattaa usein ostaa ammattilaiselta.
Tässä Tuloksellinen hakukoneoptimointi -blogisarjan osassa käymme läpi, miksi hakukoneoptimointi SEO on tärkeää ja mitä hyötyä ammattimaisesta SEO:sta on yrityksellesi.
- Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?
- Mihin tarvitset Google-näkyvyyttä?
- SEO-optimoinnin hyödyt
- SEO ja hakukonenäkyvyyden kasvu
- Lisää orgaanista verkkosivuliikennettä
- Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen SEO
- Luotettavuuden ja asiantuntijuuden kasvu
- Pitkäaikaiset markkinoinnin tulokset
- Oikeanlainen liikenne sivustollesi
- SEO:lla saat lisää liidejä ja myyntiä
- SEO tehostaa kaikkea markkinointia
- Pienet yritykset vs suuret yritykset
- Hakukoneoptimointi SEO on oikeasti sisällöntuotantoa
- Ammattimainen SEO-strategia on jatkuva
- Paljonko SEO-optimointi maksaa?
- Yhteenveto
Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) on prosessi, jonka tavoitteena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden, kuten Googlen, orgaanisissa hakutuloksissa. Orgaaniset hakutulokset ovat luonnollisia eli ilmaisia hakutuloksia.
Tämä saavutetaan optimoimalla verkkosivuston sisältöä, rakenteita ja teknisiä ominaisuuksia, jotta ne vastaavat paremmin hakukoneiden algoritmeja ja käyttäjien hakukyselyjä.
Hakukoneoptimointi jakautuu kolmeen pääalueeseen:
- Sisällön optimointi: Tarkoittaa muun muassa avainsanojen käyttöä, korkealaatuisen ja relevantin sisällön tuottamista sekä käyttäjäkokemuksen parantamista.
- Tekninen SEO: Kattaa sivuston tekniset osa-alueet, kuten sivuston nopeuden, mobiilitoimivuuden ja turvallisuuden.
- Linkkirakenteen optimointi: Sisältää sekä sisäisten linkkien että ulkoisten linkkien optimoinnin, mikä parantaa sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.
Blogisarjan ensimmäisestä osasta ”Mitä on hakukoneoptimointi?” voit lukea tarkemmin SEO:n perusteet ja mitä on hakukoneoptimointi.
Mihin tarvitset Google-näkyvyyttä?
Valtaosa asiakkaistasi aloittaa ostoprosessinsa Google-haulla. Google on Suomen suosituin hakukone. Jos et löydy Googlesta, ei potentiaalinen asiakkaasi voi edes harkita ostavansa sinulta.
Hakukoneista haetaan kaikenlaista tietoa kaikissa ostoprosessin vaiheissa. Jos löydyt useilla eri hauilla, jäät myös mieleen ja kasvatat tunnettuuden lisäksi luottamusta. Jokainen klikkaus sivustollesi tarjoaa mahdollisuuden viestiä arvolupauksesi ja tehdä kauppaa.
SEO-optimoinnin hyödyt
Hakukoneoptimointi tuo yrityksellesi useita hyötyjä. SEO:n keskeiset tavoitteet ovat:
- Enemmän näkyvyyttä hakukoneissa
- Lisää liikennettä sivustolle
SEO:n perusajatus on parantaa verkkosivuston löydettävyyttä hakukoneissa. Todellinen menestys mitataan kuitenkin siinä, kuinka hyvin SEO pystyy tuomaan kohdennettua liikennettä, lisäämään liidien määrää ja kasvattamaan myyntiä.
Kun hakukoneoptimointia tehdään ammattimaisesti eli asiakas- ja liiketoimintalähtöisesti, saadaan huomattavasti enemmän hyötyjä. Näistä tärkeimmät ovat:
- Luotettavuuden ja asiantuntijuuden kasvu
- Pitkäaikaiset markkinoinnin tulokset
- Saapuva orgaaninen liikenne on oikeanlaista
- Verkkosivujen käyttäjäkokemus on loistava
- SEO tuottaa enemmän liidejä, yhteydenottoja ja myyntiä
- Muiden markkinointipanostusten tarve vähenee
- Hakukoneoptimointi parantaa kaikkea markkinointia
SEO ja hakukonenäkyvyyden kasvu
Hakukoneoptimoitu verkkosivusto löytyy korkeammalta Googlen hakutuloksissa. Tämä tarkoittaa sitä, että potentiaaliset asiakkaasi kohtaavat yrityksesi verkossa. Mitä useammalla hakusanalla sijoitut, sitä useammin asiakkaasi löytävät yrityksesi.
Hakukoneoptimoinnilla voi rakentaa bränditunnettuutta. Brändin rakentaminen SEO:lla on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii aikaa ja jatkuvaa sisällöntuotantoa. Vahva brändi myös hakukoneiden ulkopuolella on avainasemassa kilpailijoiden päihittämisessä.
Lisää orgaanista verkkosivuliikennettä
Googlen ensimmäiset kymmenen orgaanista hakutulosta keräävät valtaosan kaikista klikkauksista hakutulossivulta. Tutkimusten mukaan ensimmäisen hakutuloksen osuus klikkauksista liikkuu 30 % tuntumassa. Toinen hakutulos saa noin 15-18 % klikkauksista ja kolmas noin 10-11 %. Kolmen ensimmäisen tuloksen osuus klikkauksista on yli 50 %.
Kuva: Googlen hakutulossivun (SERP) orgaanisen haun klikkausprosentit (CTR). Prosentit vaihtelevat ajankohdan, päätelaitteen ja tutkimuksen tekijän mukaan. Kuva havainnollistaa hakutuloksissa sijoittumisella saavutettavaa klikkausten suuruusluokkaa.
Kokonaisuudessaan ensimmäiset kymmenen orgaanista hakutulosta keräävät noin 75-90 % kaikista klikkauksista. Tarkka osuus vaihtelee hieman eri päätelaitteiden ja eri tutkimusten välillä, mutta useimmat lähteet vahvistavat, että suurin osa klikkauksista keskittyy nimenomaan ensimmäiselle hakutulossivulle.
On siis harvinaisen selvää, kuinka tärkeää on sijoittua hakutulosten kärkeen. Jos verkkosivustosi ei ole millään hakusanoilla kärkisijoilla, sivustosi ei löydy hakukoneista eikä sille tule liikennettä eli asiakkaita.
Erittäin kilpailluilla hakusanoilla on vaikea sijoittua Googlen ensimmäiselle sivulle, mutta sinne päästyäsi sijoitus on huomattavasti helpompi pitää. Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että hakukoneoptimoinnilla saavuttamasi tulokset kantavat hedelmää eli tuovat liidejä ja myyntiä nyt ja tulevaisuudessa.
Parhaat hyödyt saavutetaan aina jatkuvalla hakukoneoptimoinnilla sekä kokonaisvaltaisella ja strategisella SEO:lla.
Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen SEO
Liiketoiminnan tuloksia parantava hakukoneoptimointi on aina asiakas- ja liiketoimintalähtöistä. Se huomioi niin liiketoiminnan tavoitteet kuin brändikokemuksen ja verkkosivujen käyttökokemuksen.
- Parannettu käyttäjäkokemus: Optimoitu sivusto tarjoaa paremman käyttökokemuksen ja pitää kävijät sivustolla pidempään.
- Parempi hakukonenäkyvyys: Syvällinen SEO-optimointi parantaa sivuston näkyvyyttä ja auttaa kilpailemaan suosituimmista hakutermeistä.
- Pidempiaikaiset tulokset: Ammattimainen SEO tuottaa pitkäaikaisia tuloksia ja auttaa ylläpitämään korkeaa hakukonenäkyvyyttä.
- Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen hakukoneoptimointi tuo asiakkaita ja myyntiä sekä kestävää kasvua.
Toisin kuin monet hakukoneoptimoinnin blogikirjoitukset ja oppaat väittävät, perinteinen hakukoneoptimointi korjaa vain osan verkkosivujen käyttökokemuksesta.
- Tekniset SEO-toimenpiteet keskittyvät erityisesti sivuston nopeuden optimointiin sekä responsiivisuuteen – muut SEO-toimenpiteet eivät juuri vaikuta käyttäjäkokemukseen.
- Vain laadukas sisällön SEO muotoilee tekstiä ihmiselle luettavammaksi – perus-SEO keskittyy avainsanojen sijoitteluun, joka ei juuri vaikuta käyttäjäkokemukseen.
Käyttökokemuksen optimointi vaatii aina UI/UX-suunnittelua. Jos palveluntarjoaja ei erikseen mainitse palveluun kuuluvan UX-optimointia, et todennäköisesti saa verkkosivuillesi kokonaisvaltaista käyttökokemuksen optimointia.
Myyvät sivut vaativat aina laadukasta copywritingia. Jos palveluntarjoaja ei mainitse laadukasta copywritingia, SEO ei kehitä verkkosivujesi myynnillisyyttä.
Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen hakukoneoptimointi perustuu strategiseen alkututkimukseen. Jos palveluntarjoaja ei perehdy syvällisesti yritykseesi ja liiketoiminnan tavoitteisiisi sekä tee perusteellista SEO- ja UX -auditointia sekä kunnollista avainsanatutkimusta, ei hakukoneoptimoinnilla varmastikaan saavuteta loistavia tuloksia.
Luotettavuuden ja asiantuntijuuden kasvu
Asiakkaidesi luottamus yritykseesi kasvaa hakukoneoptimoinnissa kahdella tavalla. Kun asiakkaasi tekee Google-hakuja ja yrityksesi tulee usein vastaan hakutuloksissa, se luo mielikuvaa yrityksesi pätevyydestä.
Kun vastaat asiakkaasi kysymyksiin kattavasti laadukkailla sisällöilläsi, vahvistat mielikuvaa asiantuntijuudestasi. Nämä mekanismit rakentavat asiakkaasi luottamusta yritykseesi.
Pitkäaikaiset markkinoinnin tulokset
Maksetut mainoskampanjat varsinkin hakukoneissa (Google-mainonta) ovat kalliita ja niiden vaikutukset loppuvat heti, kun budjetti on käytetty. Hakukoneoptimointi sen sijaan tarjoaa pitkäaikaisia tuloksia, jotka tuovat jatkuvaa orgaanista liikennettä ja vähentävät tarvetta maksullisille mainoksille. Yrityksesi voi siis saavuttaa parempaa tuottoa investoinnilleen ilman jatkuvaa mainoskulujen lisäämistä.
Hakutuloksissa saavutettu sijoitus ei kuitenkaan ole pysyvä. Sijoitukset vaihtelevat jonkun verran jopa päivätasolla, ja jossain vaiheessa sijoitukset alkavat hiipumaan, jos hakukoneoptimointi lopetetaan. Ammattimaisesti tehdyn SEO:n tulokset kestävät pisimpään.
Oikeanlainen liikenne sivustollesi
Yksi suurimmista ammattimaisen SEO:n hyödyistä on sen kyky tuoda verkkosivustollesi kohdennettua liikennettä. Toisin sanoen, sivustollesi saapuvat kävijät ovat aidosti kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.
Kun SEO-strategiasi perustuu tarkasti hakuintention selvittävään avainsanatutkimukseen ja laadukkaaseen asiakaslähtöiseen sisältöön, varmistat, että sivustollesi saapuvat kävijät ovat juuri niitä, joita haluat houkutella.
SEO:lla saat lisää liidejä ja myyntiä
Ammattimainen SEO ei keskity ainoastaan tuomaan liikennettä sivustolle, vaan myös muuttaa kävijät liideiksi ja asiakkaiksi. Tämä saavutetaan optimoimalla sivuston käyttökokemus (UX), tuottamalla laserintarkasti myyvää sisältöä, ja luomalla selkeitä ostopolkuja.
Jos myyt esimerkiksi seniorien turvapuhelimia, SEO varmistaa, että yrityksesi löytyy aina kun joku etsii seniorien turvapuhelimia. Jos tähtäät kansainvälisille markkinoille, hakukoneoptimointi saa yrityksesi löytymään kaikkialla maailmassa.
SEO on digitaalista markkinointia mutta myös myyntiä. Perusteellisesti tehtynä voit luoda hakukoneoptimoinnilla myyntikoneiston, joka tekee automaattisesti verkossa kauppaa 24/7.
Myyntikoneiston luomisessa keskeisintä on, että hakukoneoptimointi sisältää myös copywritingia.
SEO tehostaa kaikkea markkinointia
Asiakas- ja liiketoimintalähtöisen hakukoneoptimoinnin myötä verkkosivustosi muuttuu digimarkkinointisi sydämeksi, joka luo yhteyden asiakkaisiisi ja välittää tehokkaasti brändiviestisi. Parempi käyttökokemus ja sisältö sitouttaa ja rakentaa vahvaa asiakaskokemusta. Tällaista on helppo jakaa ja suositella eteenpäin.
SEO-tulokset ovat helposti mitattavissa ja analysoitavissa, mikä mahdollistaa markkinointistrategian jatkuvan optimoinnin ja kehittämisen. Tämä tekee markkinointisuunnitelmasta ennustettavamman ja tehokkaamman, kun tiedät tarkalleen, mitkä toimenpiteet tuottavat parhaat tulokset ja mihin resursseja kannattaa kohdistaa.
Pienet yritykset vs suuret yritykset
Suurille organisaatioille hakukoneoptimointi tarjoaa mahdollisuuden laajentaa markkinointistrategiaansa ja saavuttaa laaja yleisö. SEO auttaa suuria yrityksiä hallitsemaan brändiään verkossa, parantamaan hakukonenäkyvyyttään ja houkuttelemaan uusia asiakkaita.
Suuret organisaatiot voivat hyödyntää hakukoneoptimointia myös kansainvälisillä markkinoilla optimoimalla sisältöä eri kielille ja kulttuureille.
Pienet yritykset ovat aina altavastaajina hakukoneoptimoinnissa. Taitavalla SEO-strategialla pystytään kuitenkin haastamaan kilpailijat ja poimimaan markkinaosuutta pala kerrallaan.
Googlen viimeisimpään tietovuotoon peilaten, pienen yrityksen kannattaa investoida erityisesti strategiseen hakukoneoptimointiin sekä vahvaan brändiin. Nämä ovat parhaat keinot, joilla voi päihittää vakiintuneet toimijat.
Hakukoneoptimointi SEO on oikeasti sisällöntuotantoa
Hakukoneoptimointi perustuu ennen kaikkea strategiselle sisällöntuotannolle – ei tekniikalle. Jos haluat nousta hakutuloksissa, tarvitset oikeanlaisia hakukoneoptimoituja blogitekstejä.
Ilman laadukkaita sisältöjä hakutulossivulla ei voi nousta. Jos et itse tuota sisältöä, eikä digitoimisto tuota sisältöä sivuillesi, korkeat sijoitukset jäävät saavuttamatta. Tämä saattaa jäädä monelta SEO-palveluja tarjoavalta mainitsematta.
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on oikeastaan juuri hakukoneoptimointia. Tekniset asiat voi laittaa nopeasti kuntoon, mutta ne eivät tuo Googlen sijoituksia – sen tuo vasta pitkäjänteinen SEO-sisällöntuotanto. Hakukoneoptimointi on isolta osin sisältömarkkinointia.
Toinen huomio koskeekin kertaoptimointia. Jotta sivustosi nousisi korkealle Googlessa, tarvitset jatkuvaa hakukoneoptimointia, yleensä vähintään puolesta vuodesta vuoteen tehtävää SEO-sisällöntuotantoa. Kerralla tehtävä SEO on siis hieman harhaanjohtava palvelu.
Ammattimainen SEO-strategia on jatkuva
Hakukoneoptimointi on pitkäjänteinen investointi, joka tuottaa tulosta useita vuosia, kun se tehdään ammattimaisesti. Ensimmäisiä liiketoiminnan kannalta merkittäviä tuloksia uuden sivuston kohdalla voi yleensä odottaa noin puolen vuoden kohdalla ja varsinaista liiketoiminnan kasvua alkaa näkyä vuodessa.
Google-näkyvyyden kasvua pitäisi kyllä saada jo ensimmäisen hakukoneoptimoinnin kuukauden jälkeen.
Hakukoneoptimoinnin ROI – kuten sisältömarkkinoinnin ROI – sijoittuu pitkälle aikavälille. Usein hakukoneoptimoinnin investointi on alussa suurempi, kun hakukonenäkyvyyttä rakennetaan, ja ylläpitovaiheessa kustannukset laskevat samalla kun myynti kasvaa ja tuotto nousee.
Hakukoneoptimointi tulee aina merkittävästi edullisemmaksi kuin maksettu mainonta. Samalla se rakentaa luottamusta ja asiantuntijuutta, tekee markkinoinnista ennustettavaa ja tuloksellisempaa ja tuottaa parempaa asiakaskokemusta.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Hakukoneoptimointi - mistä siinä on oikeasti kyse?
Paljonko SEO-optimointi maksaa?
Voit saada hakukoneoptimointia yrityksellesi muutamilla satasilla. Ammattilaisen tekemä asiakas- ja liiketoimintalähtöinen SEO maksaa luonnollisesti enemmän kuin pelkkä avainsanasijoittelulla tuotettu verkkosivuliikenne, joka ei välttämättä tuo lainkaan myyntiä eli euroja.
Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa suoraan palveluntarjoajan osaamisen taso ja palvelun sisältö: kuka tuottaa laadukkaat hakukoneoptimoidut sisällöt, tehdäänkö konversio-optimointia ja perustuuko SEO-strategia perusteelliseen avainsanatutkimukseen, kilpailija-analyysiin ja SEO-UX-auditointiin.
Tuloksellinen hakukoneoptimointi vaatii osaamista SEO-tekniikasta, SEO-sisällöntuotannosta, UI/UX-suunnittelusta, digimarkkinoinnista, strategisesta markkinoinnista ja myynnistä, copywritingista, brändeistä, viestinnästä ja kuluttajapsykologiasta.
Yhteenveto
Hakukoneoptimointi SEO on olennainen osa yrityksesi digitaalista markkinointistrategiaa. Oikein tehtynä SEO parantaa verkkosivujesi näkyvyyttä, houkuttelee kohdennettua liikennettä ja lisää konversioita.
Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen hakukoneoptimointi huomioi verkkosivuston kaikki osa-alueet. Strateginen SEO varmistaa, että kasvava verkkosivuston liikenne muuttuu myös asiakkaiksi ja tulokseksi.
Taitava hakukoneoptimointi vähentää maksetun mainonnan tarvetta, sitouttaa asiakkaita ja hyödyttää yrityksesi koko markkinointia paremman brändi- ja käyttäjäkokemuksen ansiosta.
Onko tämä sitä mitä etsit? Tutustu jatkuvan hakukoneoptimoinnin palveluumme ja ota yhteyttä, kun haluat saavuttaa kaikki SEO:n hyödyt ja pitkäkestoisia tuloksia. Meillä on tulostakuu.
***
ÁJAR on etevä digitoimisto Helsingistä – olemme digimarkkinoinnin kumppani kasvuhakuisille brändeille ja yrityksille ympäri Suomen. Ydinosaamistamme on asiakas- ja liiketoimintalähtöinen hakukoneoptimointi ja huippulaadukas SEO-sisällöntuotanto.
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.