Mikä on sisältöstrategia ja miksi tarvitset sen jo tänään?
Sisältöstrategia on yrityksesi markkinoinnin ja viestinnän johtamisen työkalu. Sisältöstrategia varmistaa, että jokainen tekemäsi asia on askel kohti tuloksellista sisältömarkkinointia - joka tuo asiakkaita ja myyntiä sekä kestävää kasvua.
Sisältöstrategia on suunnitelma digimarkkinointiisi, somepostauksiisi, brändiviestintääsi - yksittäiseen kanavaan tai koko yrityksesi laajuiseen markkinointiin ja viestintään.
Mitä haluaisit tietää sisältöstrategiasta? Olen 20-vuotisen urani aikana - työskennellessäni viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija- ja johtotehtävissä - ehtinyt tehdä jos jonkinmoista sisältöstrategiaa. Yksittäisistä somestrategioista koko organisaation monikanavaiseen sisältöekosysteemin uudistukseen.
Kaikilla sisältöstrategioilla on sama tavoite: terävöittää viesti, joka muuttaa sisällöt kestäväksi kasvuksi. Sisällöiksi, jotka tuovat asiakkaita ja myyntiä.
Tämän blogitekstin luettuasi tiedät, mitä sisältöstrategia tarkoittaa - ja miksi haluat sen jo tänään.
Sisältöstrategian määritelmä
Sisältöstrategia määritellään yleensä suurin piirtein näin: "Sisältöstrategia on suunnitelma hyödyllisen ja käytettävän sisällön luomiseksi, julkaisemiseksi ja hallinnoimiseksi." Usein määritelmään liitetään myös strateginen näkökulma - sisällön tulisi olla oikeanlaista ja se pitäisi jakaa oikeille yleisöille.
Koska oma taustani on myös digipalvelujen kehittämisessä (eikä vain markkinoinnissa tai viestinnässä), pidän erityisen paljon Rachel Lovingerin Content Strategy -blogikirjoituksesta. Hän määrittelee sisältöstrategian keskeiseksi tavoitteeksi sanojen ja datan luoman selkeän sisällön, joka tukee merkityksellistä vuorovaikutusta. Sitähän hyvä sisältö juuri on.
Sisältöstrategiaa tarvitaan muuten digipalvelujen kehittämisessäkin. Verkkosivujen suunnittelu sisältö edellä kannattaa, jos haluat myyvät verkkosivut.
Sisältöstrategia kuulostaa hienolta ja mystiseltä, ehkä vaikealtakin. Ainakin "strategia" maksaa varmasti paljon. Totuus on se, että sisällöntuotantosi tulee maksamaan paljon, jos teet sitä ilman pätevää sisältöstrategiaa. Lue eteenpäin, kerron miksi.
Miksi tarvitset sisältöstrategian?
Sisältöstrategia on suunnitelma, joka ohjaa yrityksesi sisällöntuotantoa eli sisältöjen luomista, julkaisemista ja jakamista eri kanavissa, erityisesti verkkosivuillasi, yrityksen blogissa ja sosiaalisessa mediassa. Suunnitelmaan kuuluvat sisällöntuotannon prosessi, sisältöjen hallinta ja jakelu, sekä sisältömarkkinoinnin tavoitteiden asettaminen ja tuloksien mittaus. Sisältöstrategia on tuloksellisen ja onnistuneen sisältömarkkinoinnin kivijalka.
- Ilman sisältöstrategiaa yrityksesi sisällöntuotanto on satunnaista ja tehotonta. Ilman tarkkaa suunnitelmaa käytät paljon kallisarvoista aikaa sisältöjen tekemiseen ja jakeluun eri kanavissa, mutta kukaan ei välttämättä edes näe sisältöjäsi.
- Huonoimmassa tapauksessa sisältömarkkinointisi ydinviesti on epäselvä, mikä ei suinkaan vahvista brändiäsi, eikä edistä myyntiäsi.
- Jos sisältösi eivät tuo asiakkaita ja myyntiä, ne ovat hyödytön kuluerä.
Jos olet jo tehnyt blogikirjoituksia ja päivittänyt kuulumisiasi yrityksesi somekanaviin ilman sisältöstrategiaa, ei hätää. Jokainen päivä on hyvä päivä organisoida sisältömarkkinointi uudelleen ja suunnitella timantinkova sisältöstrategia, jolla teet tulosta!
- Hyvä sisältöstrategia perustuu yrityksesi liiketoiminnan tavoitteisiin ja rakentuu kohdeyleisösi tarpeiden ja mieltymysten ympärille. Se kertoo, miten saat sisältöjen avulla asiakkaita.
- Sisältöstrategian avulla voit erottua kilpailijoistasi ja varmistaa, että julkaisemasi sisällöt ovat yhdenmukaisia ja tuloksellisia.
Sisältöstrategia on keskeinen osa yrityksesi digimarkkinointia. Kun teet perustukset kerran kunnolla, huomaat ensinnäkin, miten paljon helpompaa sisällöntuotanto on, ja toisekseen, miten tuloksia alkaa syntyä kuin itsekseen.
Olet ehkä nähnyt lukuisia sisältöoppaita ja sisältökalentereita sekä 1001 vinkkiä, miten teet pomminvarman sisältöstrategian. Ehkä olet lukenut myös näitä kritisoivia kirjoituksia. Molemmissa on perää.
Mitä hyvää on (usein valmennusbisnekseen, bloggaamiseen ja somevaikuttamiseen keskittyvissä) sisältöstrategiamalleissa? Ne kehottavat tuottamaan sisältöä jatkuvalla syötöllä, useisiin kanaviin, huomioimaan yleisö ja kaikki muutkin maalaisjärjellä selitettävissä olevat sisällöntuotannon vinkit. Nämä pitävät paikkansa.
Mitä huonoa on näissä sisältöstrategiamalleissa? Ne toimivat lähinnä mikroyrityksillä ja henkilöbrändeillä. B2B-sisältö on erilaista kuin B2C-sisältö, tai järjestöviestintä. Teollisuuden sisältö on erilaista kuin valmennusbisneksen tai sote-alan sisältö. Näihin kaikkiin tarvitaan erilaista sisältöstrategiaa.
Ja se tärkein: kohderyhmän tunteminen. Kohderyhmän tuntemiseen ei riitä, että tiedät sen olevan kuntapäättäjät. Haluat tietää, mistä he puhuvat kahvihuoneessa ja mikä valvottaa heitä öisin.
Lue myös yksityiskohtainen Sisältöstrategia opas: 7 askelta tehokkaan sisältöstrategian luomiseen
Sisältöstrategian tärkeimmät: mitä, kenelle, missä ja miksi?
Sisältöstrategiassa määrittelet mistä asioista puhut ja kirjoitat, kuka kuuluu yrityksesi kohdeyleisöön, missä kanavissa julkaiset ja jaat sisältöjäsi ja mitä haluat saavuttaa sisältömarkkinoinnilla. Kun tärkeimmät asiat on kirjattu ylös, jokainen uusi sisältöpalanen loksahtaa oikeaan paikkaan.
Sisältöstrategiaan kannattaa muuten sisällyttää yrityksesi bränditarina ohjaamaan viestintää ja markkinointia, vaikka et tekisikään varsinaista brändin tarinankerrontaa. Tällä on oma roolinsa asiakassuhteen rakentamisessa.
Mistä aiheesta bloggaat?
Sisältöstrategia määrittelee sisältöjen aihepiirin. Sisältömarkkinointi ei rajoitu tietenkään vain yrityksen blogiin, mutta se on usein keskeisin alusta sisällöntuotannollesi.
Mistä siis kirjoittaa sisältöjä? Sisältöjen pitäisi kiinnostaa potentiaalisia asiakkaitasi. Omasta yrityksestä, palveluista ja tuotteista kertominen on sivuroolissa sisältömarkkinoinnissa. Hyvät sisällöt kouluttavat, informoivat ja viihdyttävät lukijaa. Ennen kaikkea ne kiinnostavat asiakastasi.
Aiheissa kannattaa keskittyä vain muutamaan pääkategoriaan ainakin aluksi, jotta sisältömarkkinointi alkaa toimia nopeammin. Näin myös brändin ydinviesti on helpompi saada välitettyä yleisölle.
Kohderyhmä ja ostopersoonat
Sisältöstrategiassa määritellään siis tarkasti kohderyhmät. Kuka on potentiaalinen asiakkaasi ja kenet haluat sisällöilläsi tavoittaa? Kuten aiheiden rajauksessa, myös kohderyhmissä kannattaa lähteä liikkeelle mieluummin pienestä ja tarkasti rajatusta kuin että yrittäisit tavoitella kaikkia mahdollisia yrityksiä tai kuluttajia. Muista aina, mitä tuskaa olet helpottamassa.
Sisältöstrategian osaksi kannattaa laatia ostopersoona(t). Niissä kuvaat ihanneasiakkaasi yksityiskohtaisesti. Mitä enemmän sinulla on todellista tietoa kuten myyntidataa tai asiakaspalautteita asiakasymmärryksen tueksi, sen helpommin luot ostajapersoonat. Ja sen helpommin teet myyvää sisällöntuotantoa.
Ostopersoonia tarvitset varsinkin arvolupauksen muotoiluun. Ostopersoonat ja USP ovat ratkaisevassa asemassa hyvien liidien tuottamisessa. Voi sanoa, että USP on tärkein konversiotyökalusi.
Sisältömarkkinoinnin kanavat
Kun tunnet kohderyhmäsi hyvin, tiedät myös mistä heidät löytää. Eri kanavissa toimitaan eri tavoin ja kulutetaan erilaisia sisältöjä. Strategiaan kannattaa sisällyttää suunnitelma kanavien käytöstä ja sisältöjen formaateista.
Mitä pienemmät resurssit, sen tärkeämpää on valita juuri oikeat kanavat. Priorisoi muutama yrityksellesi tärkein kanava, kaikkialla ei tarvitse näkyä. Ota valitsemistasi kanavista kaikki irti.
Sisältöstrategia määrittelee tavoitteet
Sisältöstrategia on suunnitelma siitä, miten sisältömarkkinointi auttaa saavuttamaan liiketoiminnan tavoitteesi. Se on siis suunnitelma siitä, miten teet kauppaa sisällöntuotannolla.
Sisältöstrategian tavoitteet ohjaavat oikeiden asioiden tekemistä oikeaan aikaan. Määrittele siksi tavoitteet ja mittarit mahdollisimman selkeiksi ja konkreettisiksi.
Kun sisältöstrategian tavoitteet ohjaavat sisällöntuotantoasi, pystyt kohdentamaan markkinointibudjettiasi tehokkaasti. Tavoitteista johdettu sisältömarkkinointi on mitattavaa, joten tiedät miten markkinointipanoksesi tuottaa tulosta.
Lue myös: Sisältöstrategian 5 tärkeintä tavoitetta ja mittarit
Sisältöstrategia ja ostopolku
Sisältöstrategian avulla varmistat, että sisältösi luovat ostopolkuja eri ostajapersoonille. Myyntitunnelin (tai myyntisuppilon tai ostopolun) voit ajatella esimerkiksi 5-tasoisena.
- Ensimmäisellä tasolla potentiaalinen asiakkaasi ei vielä tunnista tarvettaan tai ongelmaansa.
- Toisella tasolla asiakas tunnistaa tarpeen, muttei tiedä vielä siihen ratkaisua.
- Kolmannella tasolla asiakas tietää, mitä tarvitsisi, mutta ei tunne juuri sinun yritystäsi ja tuotettasi tai palveluasi
- Neljännellä tasolla asiakas on tietoinen useista vaihtoehdoista, mutta ei vielä tiedä, mikä olisi hänelle se oikea.
- Viidennellä tasolla asiakas tuntee tuotteesi ja palvelusi ja on valmis ostamaan.
Lue enemmän aiheesta: Sisältömarkkinointi - kaikki mitä haluat tietää
Hyvin tehty sisältöstrategia varmistaa, että luot sisältöjä tavoitteellisesti koko ostopolun varrelle. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että usein sisältöä on tehty vain yhteen kohtaan ostopolkua. Tämä on yleinen syy sille, kun ei tule verkkosivuilta yhteydenottoja.
Asiakkaasi voi tupsahtaa yrityksesi verkkosivuille missä tahansa vaiheessa, ja jokaisen sisällön pitäisi pystyä houkuttelemaan jo ensimmäisestä kosketuspisteestä. Toimivat sisällöt kuljettavat asiakasta myyntitunnelin läpi kohti konversiota, eli yhteydenottoa, uutiskirjeen tilaamista, tarjouspyynnön tekemistä ja ostoa.
Asiakaslähtöinen sisältöstrategia ottaa huomioon vuorovaikutuksen myös konversion jälkeen. Suomeksi sanottuna se tarkoittaa sitä, että huolehdit olemassa olevista ja vanhoista asiakkaistasi. Sisältömarkkinoinnin buustaamiseksi voit saada suositteluja ja asiakastarinoita – jotka ovat erittäin arvokasta sisältöä.
Sisältöstrategia saa myynnin ja markkinoinnin samalle sivulle
Sisältöstrategia auttaa saamaan myynnin ja markkinoinnin puhaltamaan yhteen hiileen. Tärkein kikka on arvolupauksen selkeyttäminen. Seuraava kikka on tehdä asiakastasi kiinnostavia sisältöjä, jotka saavat hänet ostamaan sitä mitä myyt.
Sisältöstrategia antaa eväät liidien generointiin ja verkkosivustosi kävijämäärien kasvuun. Oikeanlainen sisällöntuotanto tuo laadukkaampia liidejä. Laadukkaammat liidit puolestaan muuttuvat useammin konversioiksi ja myynniksi.
Hyvä sisältöstrategia on työkalu parempiin asiakassuhteisiin, vahvempaan brändimielikuvaan ja parempaan asiakaskokemukseen. Oikein tehty sisältö johtaa suuremmalla todennäköisyydellä pysyviin asiakassuhteisiin, suositteluun muille ja lopulta kestävään kasvuun.
Lue myös: 10 parasta keinoa tulokselliseen sisältömarkkinointiin 2024
Sisältöstrategian luominen pähkinänkuoressa
- Aloita määrittelemällä selkeät tavoitteet. Miksi haluat luoda sisältöä ja mitä haluat sen avulla saavuttaa? Keskity liiketoimintatavoitteisiisi ja mieti, miten sisällöt saavuttavat nuo tavoitteet.
- Selvitä, millaisia resursseja sisällöntuotanto vaatii. Arvioi henkilöstö-, aika-, raha- ja osaamistarpeet realistisesti. Näin voit suunnitella toteutuksen tehokkaasti.
- Määrittele kohdeyleisösi ja luo ostopersoonat. Selvitä, ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi ja missä kanavissa he ovat. Selvitä heidän huolensa ja ongelmansa.
- Analysoi aiemmat sisältösi eli tee verkkosivujen ja sisällön auditointi. Tee perusteellinen katsaus siihen, mitkä sisällöt ovat toimineet ja mitkä eivät. Hyödynnä kilpailija-analyysia.
- Valitse sopivat kanavat ja sisältötyypit kohdeyleisösi ja resurssiesi mukaan. Panosta oikeanlaisiin sisältöihin, jotka resonoivat yleisössäsi halutulla tavalla.
- Suunnittele päätasolla sisältöjen aiheet ja kategoriat. Listaa relevantit aiheet tavoitteidesi ja kohdeyleisösi näkökulmasta. Tee SEO-auditointi ja hyödynnä kunnollista avainsanatutkimusta.
- Laadi julkaisu- ja tuotantoaikataulu. Mieti, kuinka usein uutta sisältöä tulisi julkaista ja millaisella tahdilla se on mahdollista tuottaa. Suunnittele myös sisältöjen jakaminen ja markkinointi.
- Määrittele sisältömarkkinoinnin seuranta- ja mittausmenetelmät. Aseta selkeät ja konkreettiset mittarit sisältöjen menestyksen arvioimiseksi ja seuraa niitä säännöllisesti. Analysoi tuloksia ja tee tarvittavat muutokset strategiaan.
Yhteenveto
Sisältöstrategia on konkreettinen suunnitelma siitä, miten saat sisällöillä asiakkaita ja myyntiä.
Tarkasti tehtyyn sisältöstrategiaan perustuva sisältömarkkinointi on tuloksellinen ja kustannustehokas markkinoinnin keino. Sen avulla pystyt sekä houkuttelemaan, konvertoimaan että sitouttamaan asiakkaat. Sisältöstrategialla luot suunnitelman, miten rakennat myyntikoneen, joka tekee verkossa kauppaa 24/7 vaikka sinä loikoilisit palmurannalla.
Ammattilainen auttaa sisältöstrategian tekemisessä, kun sinulla ei ole riittäviä resursseja yrityksesi sisällä. Monesti siinä käy niin, että ammattilaista kaivataan kohta myös sisällöntuotantoon, verkkosivujen konversion parantamiseen, analytiikkaan ja koko markkinoinnin kehittämiseen.
Toivottavasti tämä blogijuttu toi uusia ajatuksia, joilla lähdet tekemään muutosta. Sopiva kumppani tuloksellisen sisältöstrategian kehittämiseen on harvoin se halvin vaihtoehto, mutta kalleintakaan ei automaattisesti kannata valita.
Emme lupaa olevamme ”paras toimisto sisältöstrategian tekemiseen”, mutta kokemusta löytyy ja tahtoa olla huomenna vähän parempia kuin tänään. Ehkä olemme myös se oikea sisältöstrategian tekijä juuri sinulle. Meiltä saat nimittäin vahvan sisältö- ja brändiosaamisen, vahvan teknologiaosaamisen ja vahvan design-osaamisen, kaikki saman katon alta.
Meillä onkin sisältöstrategian suunnitteluun ja tulokselliseen sisällöntuotantoon ratkaisu: markkinoinnin ulkoistus. Ensin suunnittelemme strategian, sitten teemme vahvaa sisällöntuotantoa, sisältömarkkinointia ja yritysjournalismia nykyaikaisella teknologiaosaamisella.
Varaa tapaaminen ja ilmainen konsultointi - Aino auttaa sinua löytämään yrityksellesi parhaan ratkaisun. Suunnitellaan yhdessä yrityksellesi tuloksellista markkinointia!
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.