Sisällön auditointi [step-by-step] – Tuloksellinen sisältöstrategia

AinoAino // 19.4.2024

Sisällön auditointi selvittää verkkosivujesi sisältöjen toimivuuden ja kokonaistilanteen. Sen avulla pystyt parantamaan sisällöntuotantoasi, kehittämään sisältöstrategiaasi ja tekemään tuloksellista sisältömarkkinointia.

Sisällön auditointi on osa sisältöstrategiaa ja hakukoneoptimoinnin (SEO) strategiaa. Tästä oppaasta löydät parhaat vinkit ja käytännön ohjeet sisältömarkkinoinnin auditoinnin tekemiseen vaihe vaiheelta. 

  • Mikä on sisällön auditointi?
  • Miksi tehdä sisällön auditointi?
  • Miten sisällön auditointi tehdään vaihe vaiheelta?
  • Määrittele sisällön auditoinnin tavoitteet
  • Kerää ja organisoi sisällöt
  • Analysoi sisällöt
  • Tee toimenpidesuunnitelma ja korjaukset
  • Mittaa tuloksia ja säädä sisältöstrategiaa
  • Kuinka usein sisällön auditointi pitää tehdä?

Mikä on sisällön auditointi?

Sisällön auditointi (myös "sisältömarkkinoinnin auditointi", "content audit") on prosessi, jossa analysoidaan tarkasti kaikkea tuottamaasi digitaalista sisältöä. Auditoinnissa tutkitaan järjestelmällisesti, miten sisältösi suoriutuvat liiketoiminnan tavoitteidesi kannalta, miten sijoitut kilpailijoihisi nähden ja miten pystyt parantamaan sisältömarkkinointiasi. 

Sisällön auditointi on olennainen osa yrityksesi sisältöstrategiaa. Sisällön auditoinnissa on yksinkertaisesti kyse siitä, että selvität sisältömarkkinointisi nykytilan, ymmärrät mitkä asiat sisältömarkkinoinnissasi toimivat ja mitkä eivät, millaista sisällöntuotantoa tarvitset lisää, mitä sisältöjä pitää korjata ja miten saat tehot irti sisältömarkkinoinnin investoinnistasi.

Sisällön auditointi on samanlainen prosessi niin pienille kuin suurille verkkosivustoille, uusille tai pitkään toimineille yrityksille. Mitä enemmän sisältöä yritykselläsi on, sitä kauemmin sisällön auditointiin kuluu aikaa. 

Sisällön auditoinnin mittarit - esimerkkejä

Sisällön auditoinnissa tutkitaan verkkosivuston sisältöä ja suorituskykyä esimerkiksi seuraavilla mittareilla:

  • Kuinka paljon sisältö tuo sivuillesi liikennettä
  • Kuinka paljon klikkejä sisältö saa näyttökertoihin nähden
  • Kauanko sisällön parissa vietetään aikaa
  • Johtaako sisältö haluttuun toimenpiteeseen (esim. lataus, tilaus, toiseen sisältöön siirtyminen)

Sisällön auditoinnin vaiheet

Sisällön auditointiin kuuluvat yleisimmin seuraavat vaiheet:

  1. Tavoitteiden määrittely liiketoiminnan tavoitteista johdettuna
  2. Sisältöjen inventaari ja järjestely esim. kategorioittain
  3. Valittujen sisältöjen analysointi ja kilpailijoiden sisältöjen kartoitus
  4. Toimenpidesuunnitelman luominen sisältöjen kehittämiseksi
  5. Tuloksien seuraaminen ja mittaaminen sekä sisältöstrategian kehittäminen

Sisällön auditoinnin laajuus

Riippuen digimarkkinointisi kokonaisuudesta ja tilanteesta, voit tehdä joko laajan tai suppean sisällön auditoinnin. Voit esimerkiksi:

Miksi tehdä sisällön auditointi?

Vaikka sisällöntuotantosi perustuisi timantinkovaan sisältöstrategiaan, tarvitset sisältöjen auditointia pysyäksesi kartalla niin omista sisällöistäsi kuin kilpailuympäristöstä. 

Dynaamisilla markkinoilla liiketoiminnan tavoitteet eivät ole kiveen hakattuja – ja samalla tavalla sisältöstrategiasi kaipaa jatkuvaa tarkennusta. Sisällön auditointi on tärkeää myös silloin, kun uudistat yrityksesi verkkosivut, sillä verkkosivuston informaatiosuunnittelu ja sisältömuotoilu ovat jokaisen sivuston selkäranka. 

Sisällön auditointi antaa työkalut: 

  • mitata sisältöjesi onnistumista ja markkinointipanosten kannattavuutta
  • tunnistaa sisältömarkkinointisi kehityskohteet
  • löytää hakukoneoptimoinnin kehityskohteita yksittäisistä sisällöistä
  • parantaa koko sivuston SEO:a
  • parantaa koko sivuston käytettävyyttä
  • tehdä verkkosivujen sisällöntuotantoa
  • tehdä dataan perustuvia toimenpiteitä sisältömarkkinoinnin parantamiseksi
  • kasvattaa orgaanista liikennettä verkkosivuillesi
  • saavuttaa helpommin liiketoiminnan tavoitteet sisältömarkkinoinnilla
  • tuottaa mahdollisimman korkean sisältömarkkinoinnin ROI:n.

Markkinoinnissa (ja monessa muussakin toiminnossa) pitää tehdä enemmän tulosta samalla kun resurssit kutistuvat. Tekoäly on osaltaan piiskaamassa tätä kehitystä ja toisaalta helpottamassa resurssipulaa nopeuttamalla työtä.

Tekoäly sisällöntuotannossa on kuitenkin kaksiteräinen miekka. Toisaalta sen avulla verkko täyttyy sisällöistä, mikä kasvattaa kilpailua ja heikentää mahdollisuuksia nousta hakutulossivuilla. Toinen puoli kolikkoa on kuitenkin se, että moni tekoälyllä tehdyistä sisällöistä on huonolaatuista ja geneeristä, joten sinä voit helpommin erottautua ainutlaatuisella ja kiehtovalla sisällöllä.

Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi on investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin – kunhan se tehdään kunnolla. Sisällön auditointi on yksi osa tuloksellista sisältömarkkinointia, jota ei voi jättää väliin.

Miten sisällön auditointi tehdään vaihe vaiheelta?

Sisällön auditointi tehdään seuraavien vaiheiden mukaisesti:

  1. Määrittele tavoitteet
  2. Kerää ja organisoi sisällöt 
  3. Analysoi sisällöt
  4. Tee toimenpidesuunnitelma
  5. Mittaa tuloksia ja säädä sisältöstrategiaa

Määrittele sisällön auditoinnin tavoitteet

Sisältöjen auditointi alkaa selkeiden ja konkreettisen tavoitteiden määrittelystä. Olet luultavasti määritellyt huolellisesti sisältöstrategian tavoitteet, jotka kannattaa tässä vaiheessa kaivaa esiin.

Ota sisältöstrategian tavoitteiden kaveriksi liiketoiminnan tavoitteesi. Mieti, mitä haluat erityisesti saavuttaa sisällön auditoinnilla: mitä asioita sisältömarkkinoinnistasi pitäisi selvittää, jotta voisit saavuttaa haluamasi tulokset?

  • Sisällön auditoinnin yleinen tavoite voisi olla: ”Paranna sijoituksia hakutulossivuilla ja kasvata orgaanista liikennettä verkkosivuillesi”. 
  • Muotoile jokaiselle sisältöpalalle oma konkreettinen ja mitattava tavoite. Esimerkiksi: ”Optimoi [avainsana] artikkelia siten, että artikkeli nousee 3kk aikana sijalta 12 sijalle 2.” 

Sisällön auditointi ja kehitys hakutuloksissa (Google Search Console)

Kuva: Google Search Console on kätevä työkalu seurata sisältöjesi suoriutumista, kun teet sisällön auditoinnin ja hakukoneoptimointia

 

Sisällön auditoinnilla keskityt:

  • löytämään heikosti menestyvän sisällön, jonka voi päivittää paremmaksi
  • tunnistamaan hyvin menestyvän sisällön tehdäksesi sitä lisää
  • tarkistamaan linkitykset kuntoon
  • kehittämään sisältöjä hakuintentioon paremmin vastaaviksi
  • löytämään tyhjät kohdat eri aiheista ja mahdollisuudet sisällöistäsi
  • parantamaan sivuston käytettävyyttä
  • parantamaan sivuston SEO:a

Kerää ja organisoi sisällöt

Kun sisältömarkkinoinnin auditoinnin tavoitteet ovat selvillä, tee inventaari kaikista sisällöistäsi. Tavoitteistasi riippuen analyysiin päätyvät joko kaikki sisältösi tai vain osa niistä. 

Erilaisia sisältöjä auditointiin ovat esimerkiksi:

  • Blogikirjoitukset (tekstit voi lisäksi lajitella eri kategorioihin)
  • Videosisällöt
  • Some-postaukset
  • Laskeutumissivut
  • Infografiikat
  • E-kirjat, PDF-tiedostot, liidimagneetit
  • Tuotekuvaukset
  • Uutiset ja tiedotteet
  • Tapahtumajulkaisut
  • Asiakastarinat
  • Työntekijätarinat

Sisällön analyysiin voit sisällyttää esimerkiksi:

  • Vain parhaat (määrittele mittari, kuten eniten liikennettä tuovat) jostain kategoriasta
  • Vain tuoreimmat (esim. julkaistu vuoden sisällä)
  • Vain huonoimmat (määrittele mittari)
  • Sisällöt vain yhdestä luokasta
  • Kaikki sisällöt

Kun tiedät mille sisällöille teet auditoinnin, aloita URL-osoitteiden kerääminen. Pienen verkkosivuston sisällön auditoinnissa sisältöjen kerääminen sujuu manuaalisesti vaikkapa Exceliin. 

Suurilla verkkosivustoilla hyvä työkalu on esimerkiksi maksullinen Screaming Frog, joka käy sivuston URL-osoitteet läpi puolestasi. Viiteensataan sivuun asti työkalu on ilmainen. 500 sivua täyttyy nopeasti.

Organisoi seuraavaksi sisällöt (esim. Excel, Google Sheets) taulukkoon, johon luot seuraavat (tai projektisi mukaiset) kentät haluamaasi järjestykseen: 

  • URL
  • Sivun otsikko
  • Title
  • H1
  • Meta-kuvaus
  • Sisältökokonaisuus
  • Linkit
  • Tärkein avainsana
  • Muut avainsanat
  • Keskimääräinen sijoitus
  • Sivun tavoite
  • Ulkoiset linkit
  • Sisällön tyyppi (esim. blogikirjoitus)
  • Sisältömuodot
  • Sijainti myyntitunnelissa / ostopolulla (esim. TOFU-MOFU-BOFU)
  • CTA
  • Julkaisupäivä
  • Viimeinen muokkauspäivä
  • Tekijä
  • Huomiot

Analysoi sisällöt

Kun olet kerännyt ja organisoinut auditointiin mukaan tulevan sisällön, alat lisätä taulukkoon dataa. Tietoja haetaan yleensä monesta lähteestä eri analytiikkatyökaluja käyttäen. Sisältöjen kerääminen on ehkä puuduttavaa ja työlästä, mutta datan analysointi on jännittävää kuin mysteerilaatikon unboksaus!

Google Analytics tai Matomo

Verkkosivustosi liikenteestä, sivuilla vierailijan käyttäytymisestä ja demografiasta saat tietoa Google Analytics -työkalusta tai Matomosta. Matomo antaa huomattavasti tarkempaa tietoa sivuston kävijöistä, sillä moni hylkää GA:n keksit, eikä päädy tilastoihin.

Google Search Console

Google Search Consolesta näet SEO-tuloksia: klikkausten määrän, näyttökerrat, keskimääräisen klikkausprosentin ja keskimääräisen sijoituksen, koko sivustolle ja yksittäiselle avainsanalle.

Ilmaisilla työkaluilla pötkii pitkälle. Maksullisia analytiikkaohjelmistoja tarvitset vasta tarkempaan avainsanatutkimukseen ja hakukoneoptimointiin.

Koska sisältömarkkinointi on tuloksellista vain hakukoneoptimoinnin (SEO) kanssa, sisällön auditoinnin osana kannattaa tehdä myös SEO-auditointia. Hyödynnä analyysissa avainsanatutkimusta ja katso myös kilpailija-analyysin avulla, mitä voisit tehdä paremmin.

Miten tulkitset sisällön auditoinnin dataa? 

Analysoi valitsemiasi mittareita kokonaisuutena ja mittarien suhdetta toisiinsa. Yritä löytää säännönmukaisuuksia ja yhteisiä tekijöitä. 

  • Esimerkki: Haluat lisää liikennettä verkkosivuille. Analysoi sisältöjen SEO-mittareita (myös kilpailijoihin vertaamalla) ja selvitä, miten parannat sijoituksia – tarvitseeko jokin avainsana tukiartikkeleita, pitääkö otsikoita ja metakuvauksia parantaa tai puuttuuko linkkejä?
  • Esimerkki: Tavoittelet parempaa sitoutumista. Tutki, millaiset sisällöt tai mitkä aiheet ovat saaneet eniten kommentteja ja jakoja, jotta voit tuottaa lisää samanlaista sisältöä ja mahdollisesti poistaa huonoa sisältöä.

Tässä lista kysymyksiä, joita voit pohtia:

  • Löytyykö sisältöä kattavasti koko ostopolun varrelle? Entä kaikille ostopersoonille?
  • Onko sisältö brändinmukaista kielellisesti ja visuaalisesti?
  • Löydätkö sisältöä, joka tuottaa enemmän liikennettä kuin toiset?
  • Onko sisältöä, joka tuo paljon liikennettä, mutta jolla on alhainen konversioprosentti?
  • Löytyykö sisällöstä CTA? Onko CTA selkeä?
  • Löytyykö sisältöä erilaisissa formaateissa? Entä eri kanavissa?
  • Onko sivuja, joilla liikenne tai muut mittarit ovat vähentyneet?
  • Näetkö joitain yleisiä malleja? Miksi tietyt sisällöt menestyvät? Mitä yhteistä on huonosti sijoittuvilla sisällöillä?  
  • Löydätkö jotain kiinnostavaa / omituista / hyvää / huonoa?

Tee toimenpidesuunnitelma ja korjaukset

Toimenpidesuunnitelma on suunnitelma tarvittavien muutosten tekemiseksi sisältöihisi. Analyysi on ehkä paljastanut kasapäin ongelmia ja korjauskohteita, mutta joudut luultavasti priorisoimaan toimenpiteitä. Tee korjaukset tärkeysjärjestyksessä liiketoiminnan tavoitteisiin nähden ja resursseihin suhteutettuna.

Kirjaa ylös, mitkä toimenpiteet vaativat paljon tai vähän työtä ja mitkä voivat tuoda eniten, nopeimmin tai parhaita tuloksia. Käy läpi jokainen URL ja määritä sisällölle toimenpide sekä prioriteetti.

Editoi, laajenna tai päivitä sisältöä

Hyvin menestyvälle sisällölle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, vaikka se olisi jo aikoja sitten julkaistu. Googlen algoritmeissa on tosin ollut havaittavissa tuoreen sisällön suosimista myös ”evergreen-sisällön” kohdalla, joten pienestä päivittelystä ei liene haittaakaan. 

  • Selvästi vanhentunut sisältö kannattaa päivittää nopeasti. Laita erityisesti kaikki tilastot ja tapahtumat ajan tasalle.
  • Kirjoita uudelleen huonolaatuiset tekstit ja korjaa puutteelliset artikkelirakenteet. Laajenna liian lyhyitä artikkeleita uusilla näkökulmilla, vinkeillä ja esimerkeillä. Kirjoita uutta sisältöä tarpeellisista aiheista, joita sisältösi ei vielä kata.
  • Lisää artikkeleihin visuaalisia elementtejä kuten kuvia, infograafeja ja videoita. Visuaaliset elementit vähentävät verkkosivuilla kävijän kognitiivista kuormaa, mikä parantaa käyttökokemusta ja sitoutumista. Google voi myös näyttää hakutulossivuilla kuviasi, jotka voivat houkutella klikkaamaan juuri sinun artikkeliisi.
  • Kirjoita uudelleen tekstit, jotka eivät tunnu vastaavan ihmisten tekemiin hakuihin. Pidä teksti kuitenkin luonnollisena, äläkä tee vain hakukoneoptimoitua listaa. Ota mallia parhaiten menestyvistä sisällöistäsi (tai kilpailijan sisällöistä).
  • Hyödynnä parhaita sisältöjäsi esimerkiksi lisäämällä niihin liidimagneetti tai mainostamalla niitä somessa. Poista kelvoton sisältö kokonaan.

Tee sisällöille hakukoneoptimointia

Sisällön auditointi on erinomainen tutkimus myös hakukoneoptimoinnin toimenpiteille.

  • Optimoi otsikot ja metadata. Otsikot kannattaa käydä läpi, jos hyvästä sisällöstä huolimatta sisältöpalanen ei menesty. Saatat ehkä huomata, ettei otsikossa ole oikeaa avainsanaa. Tarkista samalla metakuvaukset ja niiden avainsanat.
  • Optimoi sisäiset linkitykset. Käy järjestelmällisesti läpi linkit aina uutta sisältöä tuottaessasi. Sisällön auditoinnissa tarkasta, että myyntitunnelin eri sijainneissa sijaitsevat sisällöt on linkitetty toisiinsa oikein (kohti konversiota eikä toiseen suuntaan). 
  • Lisää tarvittaessa 301-uudelleenohjaukset. Vaikka olet luonnollisesti toteuttanut hienon 404-sivun, käyttäjäkokemusta kannattaa parantaa huolehtimalla siitä, ettei sivustollasi kävijä päädy sinne koskaan.

Mittaa tuloksia ja säädä sisältöstrategiaa

Sisällön auditoinnin jälkeen seuraava askel on toteuttaa kehitystoimenpiteet suunnitelman mukaisesti, seurata toimenpiteiden vaikutuksia ja mitata tavoitteiden saavuttamista. Samoin kuin hakukoneoptimointi, myös sisältömarkkinoinnin mittaaminen on jatkuva prosessi.

Sisältömarkkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa jotkut muutokset ja niiden vaikutukset näkyvät nopeasti, toiset vievät viikkoja tai jopa kuukausia. Ei kannata poukkoilla vaan keskittyä päättäväisesti viemään sisältöstrategiaa eteenpäin valittuun suuntaan – tosin jatkuvasti seuraten ja hienosäätäen datan perusteella.

Sisältömarkkinoinnin mittaaminen

Määrittele sisältömarkkinoinnin mittarit tavoitteistasi. Valitse sisällön auditointiin relevantit mittarit.

  • SEO-mittarit: orgaaninen liikenne, avainsanojen sijoitukset, klikkausprosentti, linkit ulkopuolelta, sivuston vahvuus (esim. Ahrefs Website Authority Checker) jne.
  • Sisällön kulutuksen mittarit: sivulataukset, lukuaika, poistumisprosentti jne.
  • Sitoutuminen: tykkäykset, kommentit, jaot, maininnat jne.
  • Myynnin mittarit: liidien määrä, konversioprosentti jne.
  • Sisältömarkkinoinnin ROI

Kuinka usein sisällön auditointi pitäisi tehdä?

Jos haluat tehdä tuloksellista sisältömarkkinointia, tee sisällön auditointi (kaikki vaiheet) noin kerran vuodessa. Suurien verkkosivustojen ja paljon sisältöä julkaisevien yritysten voi olla tuloksellista tehdä sisällön auditointi jopa neljännesvuosittain.

Tee aina sisällön auditointi alkututkimuksena, kun tavoittelet kokonaisvaltaista ja strategista hakukoneoptimointia. Kokonaisvaltainen SEO tuo suurimmat hyödyt.

Seuraa ja mittaa jatkuvasti. Päivitä sisältöstrategiaasi liiketoimintalähtöisesti ja säännöllisesti saamasi datan perusteella.

Yhteenveto 

Sisältömarkkinoinnin ja sisällön auditointi on tärkeä osa sisältöstrategiaasi ja hakukoneoptimoinnin (SEO) strategiaasi. Sisällön auditointi antaa selkeän kuvan nykytilanteestasi ja kertoo, missä onnistut ja mitä voisit tehdä paremmin.

Sisältömarkkinointi on investointi, jonka tarkoituksena on parantaa liiketoiminnan tuloksia. Sisällön auditoinnin avulla optimoit verkkosivujesi sisällöt ja yrityksesi sisällöntuotannon, ja voit saavuttaa helpommin liiketoiminnan tavoitteet sisältömarkkinoinnilla.

Tehdäänkö tuloksia teillekin? Tee maksuton tarvekartoitus – kerromme nopeasti, miten pääset tavoitetilaasi!


sisällön auditointi, sisältömarkkinoinnin auditointi, sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, sisältöstrategia
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN