Verkkosivu-uudistus: UX parantaa myyntiä ja asiakaskokemusta
Verkkosivu-uudistus on loistava hetki miettiä, miten verkkosivuston liiketoimintapotentiaali saataisiin hyödynnettyä parhaiten. Myyvien verkkosivujen ja erinomaisen käytettävyyden takana on taitava käyttökokemuksen (UX) suunnittelu.
Verkkosivu-uudistus tulee säännölllisin väliajoin eteen. Jos sivujen käyttökokemusta ei ole aiemmin mietitty, nyt kannattaa laittaa se kuntoon. Käyttökokemus eli UX on myyvien verkkosivujen salaisuus.
Käyttökokemuksen suunnittelulla varmistat, että verkkosivut tuottavat käyttäjille ja asiakkaillesi mielekkäitä ja relevantteja kokemuksia. UX-suunnittelu liittyy koko verkkosivu-uudistukseen aina käytettävyydestä brändäykseen ja liiketoiminnan tavoitteisiin.
Kerron tässä verkkosivu-uudistusta harkitsevalle ja verkkosivujen ostajalle suunnatussa blogikirjoituksessa, miksi ja miten yrityksen verkkosivut tehdään käyttäjälähtöisesti. Kerron myös, miten voit parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa myyntiä UX-optimoiduilla verkkosivuilla.
Tästä artikkelista löydät seuraavat asiat:
- Mitä on UX-suunnittelu?
- Miksi ja mihin tarvitaan UX-suunnittelua?
- Mikä on tärkeää verkkosivu-uudistuksessa?
- Verkkosivu-uudistus - asiakaskokemuksen parantaminen
- Lisää myyntiä ja kasvua verkkosivu-uudistuksella
- Verkkosivujen uudistus: miksi ja milloin käyttää UX-auditointia?
- Milloin tehdä verkkosivujen auditointi?
- UX-analyysi löytää korjauskohteita:
- Yhteenveto
Mitä on UX-suunnittelu?
Mitä on UX? UX-suunnittelu (User Experience Design) on käyttäjälähtöinen muotoiluprosessi, jossa tuotteen tai palvelun käyttäjän tarpeisiin, haluihin ja rajoitteisiin kiinnitetään erityisen paljon huomiota suunnittelun jokaisessa vaiheessa.
Loistavat verkkosivut perustuvat siihen, että todellista käyttäjää on ajateltu kaikessa: kuka tuotetta tai palvelua käyttää, miksi verkkosivustoa käytetään ja miten sitä käytetään.
Olet ehkä nähnyt yhdistelmän "UI/UX"? Näistä UI viittaa käyttöliittymäsuunnitteluun, joka on osa UX-suunnittelua. UX-suunnittelua kuvataan usein valtameressä lilluvalla jäävuorella, jossa pinnan yläpuolella näkyvä huippu edustaa käyttöliittymäsuunnittelua (UI = se mitä käyttäjänä näet) ja pinnan alle jäävä monta kertaa suurempi osa jäävuorta käyttäjäkokemuksen suunnittelua (UX = kaikki mitä käyttäjänä koet).
Käyttäjältä näkymättömiin jäävät pohdinnat:
- miksi: käyttäjän motivaatiot käyttää tuotetta/palvelua, tarve suorittaa jokin tehtävä, tai identiteetti/arvot, jotka käyttäjä liittää mielessään tuotteen käyttöön ja omistamiseen
- mitä: millä tavoin tuotetta/palvelua voi käyttää, tuotteen toiminnallisuus
- miten: miten toiminnallisuus suunnitellaan niin, että tuote/palvelu on esteettisesti ja miellyttävästi käytettävä.
Käyttäjälähtöiseen suunnitteluun kuuluu keskeisesti iteraatio, jossa vuorotellen suunnitellaan, tutkitaan ja testataan sekä parannetaan tuotetta tai palvelua palautteen ja havaintojen perusteella.
Pro vinkki: kun puhutaan käyttökokemuksen suunnittelusta, puhutaan oikeasti käyttöympäristön (esimerkiksi verkkosivuston) suunnittelusta käyttäjän (ihmisen) kokemusta varten, eikä varsinaisen kokemuksen suunnittelusta. Käyttäjä voi kokea mitä tahansa.
Ihmisillä on paljon pysyviä käyttäytymismalleja ja motiiveja toimia. Näitä UX hyödyntää verkkosivujen suunnittelussa.
Yrityksillä on erilaisia verkkosivuja. Pienellä yrityksellä voi olla pieni käyntikorttisivu. Isolla organisaatiolla saattaa olla suuri sivustokokonaisuus, joka palvelee kaikenlaisia sidosryhmiä. Verkkokauppa voi olla pieni yhden tuotekategorian sivusto - tai sitten valtava monen kategorian verkkokauppa.
Jos yrityksesi verkkosivut sisältävät enemmän informaatiota kuin vaikkapa nimen ja osoitteen, hyödyt UX-suunnittelusta.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Konvertoivien verkkosivujen suunnittelu - sisältö ja rakenne
Miksi ja mihin tarvitaan UX-suunnittelua?
Muinoin ensimmäisessä gradussani tutkin käytettävyyslaboratoriossa (UI/UX) digipalvelun käyttäjien ajattelu- ja toimintaprosesseja ja erityisesti sitä, miten he hakevat tietoa. Suuri oivallukseni tuolloin oli se, että ihmiset ajattelevat ja toimivat eri tavoin kuin minä ja eri tavoin toisiinsa verrattuna.
UX-suunnittelu on samaan aikaan teknologian ja käyttäytymisen psykologian ymmärtämistä.
- Tarvitset UX-suunnittelua käytettävien, hyödyllisten ja miellyttävien tuotteiden ja palvelujen luomiseen.
- UX-suunnittelu varmistaa, että verkkosivut myyvät. Tähän tarvitset lisäksi copywritingia.
- Hyvällä muotoilulla vähennät riskejä sekä säästät aikaa ja resursseja, kun voit kitkeä suunnitteluvirheet ja epäonnistuneet tuotteet jo varhaisessa vaiheessa.
- Käyttäjälähtöisyys auttaa sinua tekemään parempia ja kauaskantoisempia päätöksiä verkkosivujen suunnittelussa. Hyvin tehdyistä verkkosivuista tulee kestävämpiä – ne kestävät aikaa ja erilaista käyttöä ja mukautuvat paremmin muuttuviin olosuhteisiin (kuten muuttuviin digimarkkinoinnin ja sisältöjen tarpeisiin).
Käyttäjälähtöinen UX-suunnittelu auttaa suunnittelemaan oikeita asioita ja auttaa suunnittelemaan asiat oikein.
Aito käyttäjälähtöisyys auttaa sinua ymmärtämään asiakkaitasi ja vastaamaan paremmin heidän tarpeisiinsa. Se on siten olennainen osa myös asiakaskokemuksen muotoilua.
Pro vinkki: UX-suunnittelu ei rajoitu vain verkkosivujen suunnitteluun ja toteutukseen. Se ei ole myöskään yksityiskohtien hinkkausta, jolla yritetään parantaa vain konversiota.
Digitaalisten kokemuksien suunnittelussa huomioidaan parhaimmillaan koko tuote ja sen jakelu markkinoinnista ja pakkaussuunnittelusta alkaen. Lisää tähän saumattomasti asiakaskokemuksen (CX) muotoilu - ja kiinnitä turvavyösi!
Mikä on tärkeää verkkosivu-uudistuksessa?
Kun teemme verkkosivut yritykselle, haluamme ymmärtää syvällisesti sekä yrityksen (brändin, arvolupauksen, markkinan) että yrityksen asiakkaat.
Käyntikorttityyppiset kotisivut voivat syntyä ihan hyvin lähinnä perustietojen ja kuvituksen varaan. Mutta palveluun, markkinointiin ja myyntiin tarkoitetut verkkosivut vaativat melko paljon enemmän.
Verkkosivuprojektit pitäisi tehdä yhteistyössä todellisten käyttäjien kanssa. Käytännössä suhteellisen isojenkin verkkosivujen suunnittelu ja toteutus lepää usein pitkälti UX-suunnittelijan taitojen varassa, sillä käyttäjätutkimus ja testaus-palaute-kehitys on aikaavievää ja siten kallista.
Käyttäjälähtöisten verkkosivujen suunnitteluprosessin keskeisiä vaiheita ovat:
- Käyttäjien ymmärtäminen: Tämä vaihe keskittyy käyttäjätutkimukseen ja käyttäjien tarpeiden, odotusten ja tavoitteiden ymmärtämiseen.
- Konseptin kehittäminen: Tässä vaiheessa luodaan erilaisia tuote- ja palvelukonsepteja käyttäjien tarpeiden ja käyttäjäymmärryksen pohjalta.
- Prototyyppien luominen: Tässä vaiheessa ideat muuttuvat konkreettisiksi prototyypeiksi palveluista ja tuotteista. Prototyypit voivat olla esimerkiksi rautalankamalleja tai interaktiivisia digitaalisia prototyyppejä.
- Käyttäjätestaus: Prototyyppejä testataan käyttäjillä, jotta voidaan arvioida niiden toimivuutta, käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta. Tämä auttaa tunnistamaan mahdolliset ongelmat ja tekemään tarvittavat muutokset ennen varsinaista tuotannon tai toteutuksen aloittamista.
- Iterointi ja jatkuva kehittäminen: Käyttäjäpalautteen perusteella tehdään tarvittavia muutoksia ja parannuksia suunnitteluun. Iterointia käytetään läpi tuote- ja palvelukehitysprosessin, eikä se siis ole kuin kuvaannollisesti "vaihe viisi".
Tutkimus on tärkeä osa pientenkin verkkosivujen suunnittelua – ja sen pitäisi olla tärkeä osa koko yrityksen markkinointia ja myyntiä. Vain tutkimalla, kysymällä, kuuntelemalla ja keskustelemalla voit tuntea asiakkaasi ja palvelujesi käyttäjät.
- Verkkosivuston suunnittelun alkumetreillä on hyödyllistä käyttää apuna esimerkiksi asiakaskokemuskarttaa, persoonia / ostopersoonia sekä luonnoksia informaatiorakenteesta. UX-suunnittelua voit ajatella myös käyttäjäymmärryksen muotoiluna.
- Selvitä verkkosivuston toimivuus jo prototyyppivaiheessa ennen varsinaista toteutusta. Löytääkö asiakkaasi verkkosivustolta asian, jota tuli etsimään? Pystyykö käyttäjä tekemään verkkosivustolla haluamansa toiminnot? Tuntuuko verkkosivusto miellyttävältä käyttää?
- Käytettävyystutkimus voi paljastaa, miten pienillä muutoksilla saadaan merkittävä parannus suunnitelmaan. Se voi myös paljastaa, että koko konsepti pitää miettiä uudelleen.
Mitä suuremmasta verkkosivustosta on kyse, tai jos teet myyntiä verkkosivujen kautta, sitä enemmän suunnitteluvaiheeseen kannattaa investoida.
Verkkosivu-uudistus - asiakaskokemuksen parantaminen
Tiesitkö, että "visuaalisuus" sekä "käytettävät ja myyvät verkkosivut" mahtuvat kaikki samaan lauseeseen? Taitava UI/UX-suunnittelu huolehtii siitä, että yrityksen verkkosivut ovat käyttäjäystävälliset ja myyvät ja sen lisäksi saumattomasti brändinmukaiset.
Monessa yhteydessä voit törmätä tekniikka- tai myyntilähtöiseen ajatteluun, jonka mukaan "verkkosivut on tärkeä suunnitella myynti edellä" ja sivuston ulkonäköön panostaminen on keskittymistä vääriin asioihin.
Kuten alun jäävuori-esimerkistä huomasit, laadukas UX-suunnittelu huolehtii myös esteettisesti miellyttävästä kokemuksesta. Se ei sulje pois sitä tosiasiaa, että yrityksen verkkosivujen pitää myydä.
Hämmästelin juuri hetki sitten erään matkailu- ja ravintola-alan yrityksen uudenkarheaa verkkosivustoa. Sivustolla oli oikeastaan niin paljon asioita pielessä, että olisi ollut helpompi listata vain ne asiat, jotka sivustolla olivat kunnossa. Evästeilmoitukseen oli kuitenkin kirjattu: ”keräämme tietoa parantaaksemme asiakaskokemusta”.
Oma veikkaukseni on, että sivusto oli toteutettu turvallisen välimatkan päässä sen tulevista käyttäjistä. Pelkän evästeilmoituksen ja Google-analytiikan keräämisen asemesta sivustolle olisi voitu laittaa vaikkapa pieni kysely: "Hei, keräämme tietoa parantaaksemme asiakaskokemusta. Kertoisitko miltä verkkosivustomme käyttö tuntui? Entä löysitkö etsimäsi helposti?"
Pienellä vaivalla voit saada suunnattoman arvokasta tietoa, joka kertoo paljon enemmän kuin pelkkä sivuston kävijämäärä.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Verkkosivut yritykselle - miten saat asiakkaita ja myyntiä?
Asiakaskokemuksen parantaminen UX-suunnittelulla
Asiakaspolut ja brändin huomioiva UX-suunnittelu on olennainen osa asiakaskokemuksen suunnittelua. Verkkosivu-uudistusta harkitessasi kannattaakin miettiä, miten parhaiten hyödyntäisit projektia koko yrityksesi kannalta.
- Verkkosivujen suunnitteluprosessin aikana kerätyn käyttäjädatan avulla voidaan tunnistaa ja korjata heikkoudet tuotteessa tai palvelussa käyttäjien tarpeita paremmin vastaaviksi.
- Online- ja offline -ympäristöt ja siirtyminen niiden välillä tulevat automaattisesti oikein suunnitelluksi - tähän perustuu saumaton 360-ajattelu.
- Intuitiiviset ja helppokäyttöiset verkkopalvelut jättävät asiakkaalle positiivisen tunnekokemuksen.
- Brändinmukaiset verkkosivut vahvistavat brändimielikuvaa.
Lisää myyntiä ja kasvua verkkosivu-uudistuksella
Alan tutkimusten mukaan 95 % verkkosivujen kävijöistä poistuu ennen ostamista ja 83 % lähtee huonon käyttäjäkokemuksen takia. UX-suunnittelu tähtää näiden prosenttien kohentamiseen.
- Käyttäjälähtöisesti suunniteltu verkkosivusto ohjaa ostopolulle, poistaa myynnin esteet ja maksimoi yhteydenoton, varauksen tai tilauksen loppuun viemisen.
- Hyvästä käyttökokemuksesta konvertoituu myös asiakasuskollisuutta – ja päinvastoin: huono käyttökokemus ei takuulla saa palaamaan takaisin palveluun. Taitava UX-suunnittelu on konversio-optimointia parhaimmillaan.
Asiakas- ja liiketoimintalähtöisesti tehdyt verkkosivut edistävät myyntiä ja asiakasuskollisuutta – käyttökokemuksen kuntoon laittaminen on parasta konversio-optimointia.
- Kun ymmärrät syvällisesti käyttäjien tarpeita ja haasteita, voit kehittää näihin tarpeisiin ja haasteisiin vastaavia tuotteita ja palveluita.
- Käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla voit myös tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kehittää innovaatioita.
- Innovaatiot ja uudet tuote- ja palvelukonseptit puolestaan voivat avata ovia kokonaan uusille markkinoille ja mahdollistaa kasvun ja kilpailukyvyn vahvistumisen.
Mitä jos et ole allokoinut resursseja käyttäjätutkimukseen, tai verkkosivu-uudistuksen aikataulu ei jousta todellisten käyttäjien etsimiseen ja iteratiiviseen kehitykseen?
Verkkosivuille voit tehdä myös UX-auditoinnin.
Verkkosivujen uudistus: miksi ja milloin käyttää UX-auditointia?
Yllättävän usein täysin hyvä verkkosivusto jyrätään ja tilataan (jopa isolla rahalla) uusi, jossa samat ongelmat vain toistuvat. Vinkki: sadan tonnin hintalappu ei takaa sitä, että edelleenkään kaikki verkkosivustosi ongelmat ja digitaalisen markkinointisi haasteet olisivat ratkenneet.
Usein verkkosivu-uudistuksen moottorina toimii vanhentunut ulkoasu. Elähtänyt näkymä luo tunteen siitä, että kaikki muukin on elähtänyttä, vaikka näin ei useinkaan ole.
Visuaalisuutta voi miettiä samaan tapaan kuin kodin sisustusta: jos maalaat seinät syvällä vihreällä, haluat luultavasti maalata ne parin vuoden (tai parin kuukauden) kuluttua jollain vaalealla ja neutraalilla sävyllä. Vain harvoissa tapauksissa koko sisustusta ja huonekaluja on syytä uusia – ne näyttävät heti tuoreilta seinämaalin päivittämisen jälkeen.
- Koko verkkosivuston uusiminen ja ylimääräisten kikkareitten lisämyynti ovat usein digitoimiston intresseissä. Verkkosivuja ei kuitenkaan kannata nakata roskiin vain siksi, että niihin voisi integroida massiivisen markkinoinnin automaation, joka on ylimitoitettu yrityksesi tarpeisiin.
Erinomainen ratkaisu verkkosivujen kehittämiseen on UX-auditointi eli analyysi, jossa löydetään ne viisi virhettä, jotka korjaamalla sivuston myynti paranisi. Kustannukset jäävät pieniksi, hyöty voi olla todella suuri.
Milloin tehdä verkkosivujen auditointi?
- Suunnittelet verkkosivu-uudistusta - aloita aina auditoinnilla eli tilannekatsauksella.
- Olet juuri tehnyt tai teettänyt yritykselle uudet nettisivut, mutta ne eivät konvertoi odotetulla tavalla. Et saa uusia asiakkaita etkä pysty tekemään kauppaa verkkosivujesi kautta.
- Muutaman vuoden vanha verkkosivustosi on edelleen relevantti ja suurin piirtein ulkonäöllisesti kunnossa, mutta konversio on hiipunut eikä kauppa käy entiseen malliin.
- Olet saanut useilta käyttäjiltä palautetta sekavasta käyttökokemuksesta. Tiedät, etteivät yrityksesi verkkosivut toimi hyvin, mutta et tiedä, mitä sivustolle pitäisi tehdä.
- Olet tehnyt sisältöjä yritysblogiin jo pidemmän aikaa, mutta et ole systemaattisesti analysoinut sisältöjä.
- Sivustolla on useita ylläpitäjiä ja ylläpitojärjestelmä sallii melko vapaan sivuston päivittämisen ja uusien osioiden luomisen.
- Verkkosivustosi on mielestäsi vanhanaikainen ja sisältöä on kertynyt vuosien varrella niin paljon, ettei sivustolta löydy enää mitään.
- Haluat edullisen ratkaisun, joka kertoo mistä sivuilla kiikastaa.
UX-analyysi löytää toimimattomat kohdat, jotka pitää korjata. Samalla se löytää toimivat kohdat, jottei niitä vahingossa poisteta.
Joskus verkkosivusto muistuttaa kuitenkin hometaloa: ylläpitojärjestelmä, koodi, visut tai koko verkkosivujen sisältörakenne ovat niin heikkoja, ettei niitä kannata säilyttää.
Siinä tilanteessa kustannustehokkainta ja paras tulevaisuuden investointi voi olla puhtaalta pöydältä aloittaminen.
- UX-analyysin perusteella pystyy yleensä nopeasti sanomaan, kannattaako kokonaan uusien nettisivujen tekeminen vai pystyykö vanhaa korjaamaan.
UX-analyysi löytää korjauskohteita:
- CTA- eli toimintopainikkeen lisääminen oikeaan kohtaan
- Myyntisivun optimointi ja konversioprosentin kasvattaminen
- Informaatiorakenteen muuttaminen siten, että vaihdetaan jotain päänavigaatiossa
- Ostopolun järjestyksen korjaaminen sujuvaksi (miksi käyttäjä ei päädy kassalle asti?)
- Grafiikan/visuaalisuuden muokkaaminen ja käyttökokemuksen parantaminen
- Verkkosivujen sisällön ja tekstien editoiminen relevantimmaksi (myyvä copywriting)
- Arvolupauksen (USP) selkeyttäminen (mitä oikeasti myyt vs. mitä uskot myyväsi?)
- Olennaisen lisätiedon tarjoaminen kriittisessä kohdassa
UX hakukoneoptimoinnissa
SEO+UX-auditointi antaa laajan kuvan sivuston tilanteesta ja korjaustarpeista hakukoneoptimointia varten. Sen avulla aloitat ammattimaisen SEO:n tekemisen.
UX sivuston myynnillisyyden kehityksessä
Verkkosivujen ja sisällön auditointi antaa työkalut sivujesi myynnillisyyden parantamiseen. Sen avulla saat verkkosivuistasi tehot irti.
Kun investoit hyviin verkkosivuihin, investoit asiakaskokemukseen eli ihmiseen, joka ostaa sinulta palveluita ja tuotteita. Miellyttävän kokemuksen verkkosivustolla saadessaan ihminen:
- Palaa takaisin toisenkin kerran
- Suosittelee kokemusta myös muille
Yhteenveto
Verkkosivu-uudistus on paras hetki kehittää verkkosivujen myynnillisyyttä ja laittaa käyttökokemus kuntoon. UX-optimoidut verkkosivut ovat asiakas- ja liiketoimintalähtöisen kasvumarkkinoinnin sydän.
UX-suunnittelu on tehokkaasti konvertoivien verkkosivujen salaisuus ja olennainen osa asiakaskokemuksen muotoilua. Ymmärtämällä oikeasti asiakkaitasi pystyt antamaan heille juuri sitä, mitä he haluavat.
Hyvin suunnitellut yrityksen verkkosivut ja aidosti hyödyllinen sisältö auttavat sinua rakentamaan vahvempia asiakassuhteita, erottumaan kilpailijoista ja saavuttamaan pitkäaikaista menestystä markkinoilla.
Jos verkkosivu-uudistus on sinulle ajankohtainen, tai haluat selvittää verkkosivujesi myyntipotentiaalin, suosittelen tutustumaan verkkosivujen ja sisällön auditointi -palveluumme. Se on suunniteltu analysoimaan verkkosivujesi liiketoimintapotentiaalin kattavasti jokaisella eri osa-alueella, ja paljastamaan kriittiset kohdat, jotka korjaamalla parannat sivujesi konversiota.
***
ÁJAR on etevä digitoimisto Helsingistä – olemme digimarkkinoinnin kumppani kasvuhakuisille brändeille ja yrityksille ympäri Suomen. Ydinosaamistamme on asiakas- ja liiketoimintalähtöinen kasvumarkkinointi.
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.