Verkkosivut // 10 MIN

Verkkosivujen suunnittelu - sisältö ja rakenne

AinoAino // 10.1.2024

Verkkosivujen suunnittelu alkaa erittäin usein joko visuaalisesta ilmeestä, tai sitten julkaisujärjestelmän valinnasta. Metsään menee niin että rytisee. Verkkosivujen moottori on sen informaatioarkkitehtuuri - sisältö ja rakenne.

Verkkosivujen suunnittelu keskittyy usein liikaa asioihin, jotka eivät hyödytä liiketoimintaasi. Verkkosivut ovat digimarkkinointisi sydän, mutta vain silloin, kun ne suunnitellaan alusta pitäen tähän tarkoitukseen. 

Kuvittele hetki tilannetta, jossa etsit kuumeisesti jotain tiettyä asiaa isolta verkkosivustolta, mutta et millään löydä sitä. Päädyt linkkien kautta aina uudelle välilehdelle, aina takaisin lähtöpisteeseen (vähän kuin Facebookin Business Managerissa). Haluaisit tehdä omasta mielestäsi yksinkertaisen varauksen, mutta… et vain jotenkaan pysty. Jos asia on tärkeä, joudut selvittämään sitä sähköpostitse tai soittamalla asiakaspalveluun. Koet turhautumista ja ärtymystä ja poistut sivuilta, ehkä jättäen tuotteet ostoskoriin.

Olet mahdollisesti juuri törmännyt huonoon informaatioarkkitehtuuriin.

Verkkosivujen informaatiosuunnittelu, sisällön rakenne ja sisällön esittäminen, on keskeinen osa konvertoivia verkkosivuja. Konvertoivat verkkosivut tuovat asiakkaita ja myyntiä.

Tämän blogitekstin luettuasi ymmärrät informaatiosuunnittelun merkityksen konvertoivien verkkosivujen suunnittelussa.

Miksi verkkosivujen sisältörakenteen suunnittelu on niin tärkeää? 

Yksi aikamme kirouksista on käsittämätön informaation määrä. Turha ja tarpeeton informaatio, häly, hukuttaa olennaisen tiedon. Häly hidastaa tai estää asioiden tekemistä. 

Tekoälyn myötä tarpeeton ja huonosti muotoiltu informaatio eli "bulkkisisältö" on kasvanut räjähdysmäisesti. Informaatiosuunnittelu luo järjestystä kaaokseen. Hyvä sisältömuotoilu auttaa löytämään halutun tiedon siitä kohteesta, josta kävijä on kiinnostunut – esimerkiksi yrityksen verkkosivustosta – ja myös ymmärtämään tuota informaatiota.

Toinen ongelma räjähdysmäisen informaation kasvun lisäksi on monikanavaisuus. Ihminen liikkuu eri laitteiden ja kanavien välillä offlinesta onlineen, mutta saa harvoin sujuvan ja saumattoman kokemuksen.

Miten häly näkyy verkkosivuilla? B2B-yrityksen verkkosivuilla pitää kliksutella tuotetiedosta toiseen, eikä kävijälle selviä, mistä sivuilla on edes kyse. Verkkokaupassa tuotteet jäävät ostoskoriin, jos ovat ikinä sinne asti edes päätyneet. Ison hallinnollisen organisaation verkkosivuilla päätyy organisaatiolähtöisen sisällön syövereihin.

Ajattele esimerkiksi: jos olet joskus tilannut tuotteita jostain verkkokaupasta ja kaikki on sujunut loistavasti alusta loppuun, eikö olekin helppoa palata uudelleen tuohon samaiseen verkkokauppaan, josta jää oikein mukava olo? Loistava sisältömuotoilu johtaa asiakasuskollisuuteen – joka puolestaan johtaa myynnin maksimoimiseen.

Verkkosivujen suunnittelussa informaatiosuunnittelu - sisältö ja rakenne - on tärkeämpää kuin koskaan.

  • Hyvä sisällön rakenne huomioi erilaiset käyttökontekstit ja käyttäjäryhmät. Se tekee monikanavaisen liikkumisen helpoksi ja miellyttäväksi.
  • Hyvä verkkosivujen sisällön rakenne miellyttää myös hakukoneita – informaatiosuunnittelu on siis tehokasta hakukoneoptimointia.
  • Verkkosivujen sisältörakenne määrittelee, miten asiat löytyvät. Se ratkaisee käyttökokemuksen. 
  • Hyvä sisältö ja rakenne tekevät ostamisen helpoksi. Se ratkaisee verkkosivujen kaupallisen potentiaalin.

Verkkosivujen ja sisällön auditointi on erinomainen ja kustannustehokas keino selvittää verkkosivujen nykytila ilman verkkosivujen isoa uudistusprojektia. Todella usein verkkosivut uudistetaan aivan turhaan, kun keskitytään epäolennaisiin seikkoihin. Verkkosivujen myynnillisyyden kehittäminen on parhaassa tapauksessa ketterää, edullista ja saat nopeasti tuloksia.

Verkkosivujen suunnittelu - informaatioarkkitehtuuri

Verkkosivujen informaatioarkkitehtuuri on design designin takana, eli suunnitelma suunnitelman takana. Mitä se sitten tarkoittaa?

Informaatioarkkitehtuuri (IA) määrittelee, miten digitaalisen tuotteen kaikki osat toimivat yhdessä. Huono informaatiosuunnittelu johtaa huonoon käyttäjäkokemukseen, mikä puolestaan johtaa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden sekä tulojen menettämiseen.

Kun katsot vaikkapa yrityksen kotisivuja, näet siinä ennen kaikkea visuaalisen esityksen nimeltä "yrityksen verkkosivut". Informaatioarkkitehtuuri on tuon visuaalisen esityksen taustalla, vähän niin kuin kapellimestari verhon takana. Se ohjaa kokemustasi ja ajatteluasi, kun käytät verkkosivuja.

Informaatioarkkitehtuuri määrittelee, miten verkkosivujen eri asiat toimivat yhdessä, miten käyttäjä liikkuu sivustolla sekä miten hyvin verkkosivusto täyttää tarkoituksensa. 

Informaatioarkkitehtuuria voit ajatella verkkosivujen strategiana. Se on strategia siihen, että löydät etsimäsi ja myös ymmärrät löytämäsi informaation. Loistava sisältömuotoilu tekee verkkosivuston tai muun digipalvelun käyttämisestä niin miellyttävää, että siihen voi jopa rakastua.

Mistä tunnistat hyvän informaatioarkkitehtuurin? 

Hyvä verkkosivujen informaatioarkkitehtuuri tarkoittaa sitä, että löydät haluamasi asian ilman että joudut näkemään sen eteen juurikaan vaivaa. Loistava informaatioarkkitehtuuri on näkymätön. Toisin sanoen: et kiinnitä siihen mitään huomiota, koska kaikki tuntuu intuitiivisesti oikealta.

Mitä enemmän sisältöä verkkosivustolla on, sitä tärkeämmäksi informaatioarkkitehtuuri tulee. Oikealla informaatiosuunnittelulla sivustolle jatkuvasti tuleva uusi sisältö asettuu loogisesti osaksi kokonaisuutta ja verkkosivusto skaalautuu.

On tavallaan harmi, että IA on sulautunut UX-suunnitteluun. Kun keskitytään vain käyttökokemukseen sekä visuaaliseen ilmeeseen, saatetaan unohtaa se tärkein - verkkosivujen sisältö ja sisällön rakenne. 

Sisältö ja sisällön rakenne on kaikkien verkkosivujen kivijalka. Verkkosivut ovat sisällön esittämisen väline.

Jos sisältö ei ole verkkosivuprojektin ytimessä, saatat joutua maksamaan pitkän pennin toteutuksesta, joka on kenties ihan kivan näköinen, mutta ei onnistunut taloudellinen investointi.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Verkkosivut yritykselle - miten saat asiakkaita ja myyntiä?

Mitä kuuluu verkkosivujen informaatiosuunnitteluun? 

Todella googlattu hakusana on "edulliset kotisivut yritykselle". Joskus mietin, miksi yritykset edes hankkivat käyntikorttisivuja. Toisaaalta, jos sivujen funktio on lähinnä esittää yhteystiedot, eipä niistä paljon kannata maksaakaan.

Mitä kaikkea kuuluu verkkosivujen informaation suunnitteluun?

  • Palvelun tai tuotteen (ja yrityksen) tavoitteet (IA / Service Design)
  • Käyttäjätutkimus ja ymmärrys ihmisten toiminnasta (IA / UX / Service Design)
  • Prosessien suunnittelu
  • Sisältöjen suunnittelu
  • Rakennesuunnittelu ja sivukartta (IA/UX)
  • Navigaatio, toiminnallisuus ja interaktiot (IA/UI/UX)
  • Hakutoiminnon suunnittelu (IA/UI/UX)

Eri suunnitteluvaiheissa voi siis olla projektista riippuen niin palvelumuotoilua, liiketoiminta- ja substanssiosaamista, konseptisuunnittelua jne., mutta nämä ovat keskeiset informaatioarkkitehtuuriin liittyvät kohdat, joissa tarvitaan informaatiosuunnittelua ja sisältömuotoilua. 

Verkkosivujen suunnittelussa oli aiemmin informaatioarkkitehti, nykyisin käytetään yleensä nimeä UI/UX-suunnittelija. Informaatioarkkitehtuuri on sulautunut yhteen erityisesti käyttöliittymäsuunnittelun ja interaktiivisen suunnittelun kanssa. 

Verkkosivujen suunnittelu: tavoitteet, käyttäjät ja sisällöt

Verkkosivujen suunnittelun pitäisi alkaa tavoitteiden selvittämisestä: miksi verkkosivusto tehdään ja mitä sillä tavoitellaan? Hyvää sisältörakennetta ei voi rakentaa, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Uskotko jos kerron, että monet verkkosivut suunnitellaan ilman yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden selvittämistä?

Verkkosivuston tavoitteet ovat useimmiten yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden mukaisia. Liiketoiminnan tavoitteet puolestaan vastaavat kysymykseen "miksi" - ja näin päästään kaiken toiminnan ytimeen eli sisältöön.

Verkkosivuston käytännön tasolla mieti esimerkiksi:

  • Mitä käyttäjien pitäisi tehdä sivustollesi saapuessaan? Hyvä sisältömuotoilu voi auttaa ja huono sisältömuotoilu estää käyttäjän tavoitellun toiminnan.
  • Miten kilpailevat tuotteet tai palvelut toimivat? Sisällön avulla voit tehdä paremman (tai huonomman) verkkosivuston kuin kilpailijallasi.

Käyttäjätutkimus jätetään usein väliin vähänkään pienemmissä verkkosivuprojekteissa, vaikka kaikkein kriittisin osa sisällön ja rakenteen suunnittelua on ymmärtää, kuka tuotetta tulee käyttämään ja miksi. Ostopersoonat helpottavat verkkosivuston suunnittelua, ja voit käyttää niitä myös yrityksesi sisältömarkkinoinnissa

Jos iso käyttäjätutkimus tuntuu kalliilta, kevyempiäkin vaihtoehtoja on olemassa. Ongelma onkin siinä, että todella usein verkkosivuston käyttäjien syvällinen pohtiminen jotenkin unohtuu – niin verkkosivuston tilaajalta kuin sen toteuttajalta.

Kysymyksiä, joita tässä vaiheessa pitäisi miettiä:

  • Mitä verkkosivustosi käyttäjä haluaa saavuttaa tai tehdä sivustollasi? Varata ajan, ostaa talon, kysyä minne palauttaa myymäläostoksensa?
  • Milloin ja missä sivustoasi käytetään? Etsitään tietoa työmatkalla ruuhkabussissa, tilataan liput samalla hetkellä, kun seisotaan sisäänkäynnillä, vai luetaan rauhassa illalla kotisohvalla?
  • Millä laitteella palvelua käytetään? Mobiilissa vai desktopissa?

Prosessien määrittely ja suunnittelu keskittyy pohtimaan sitä, miten käyttäjä liikkuu verkkosivuilla ja miten erilaiset toiminnot ja vaiheet kytkeytyvät toisiinsa.

Konversion kannalta on erittäin tärkeää, mitä informaatiota ja missä järjestyksessä käyttäjä näkee eri toiminnan tai prosessin vaiheissa. Prosessien logiikka on isossa roolissa siinä, miten sujuva ja tehokas käyttökokemus syntyy.

Informaatioarkkitehtuuri ei ole pelkkää sisällön suunnittelua. Verkkosivujen sisältösivujen suunnittelu (kuten blogitekstit kuvituksineen, tuote-esittelyt jne.) on toki tärkeä osa informaatioarkkitehtuuria, mutta vain yksi osa kokonaisuutta. 

Jos käyttäjiä mietitään käyttäjätutkimuksen avulla, sisältöjä ja sisältöjen organisointia pitäisi miettiä sisältötutkimuksen eli sisällön auditoinnin avulla. Sisällön auditoinnilla selvitetään olemassa olevan sisällön määrä ja laatu.

  • Mitä sisältöä tuotteeseen tai palveluun tulee? Kuinka paljon sisältöä on olemassa ja mitä erilaisia sisältöformaatteja on käytössä? Mitä sisältöä oikeasti tarvitaan?

Käyttäjien ymmärtämisestä ei pääse livahtamaan edes sisältöjen osalta, päinvastoin. Sisältöjen suunnittelussa ja organisoinnissa olennaista on jälleen pohtia, "mitä asiakkaamme tekisi":

  • Mikä on intuitiivisin tapa organisoida sisältöä käyttäjän kannalta? Miten asiakkaamme haluaa liikkua sisällössä, kun hän esimerkiksi etsii jotain asiaa tai yrittää vuokrata vaikkapa juhlatilat tapahtumaansa verkkokaupasta?

Verkkosivujen sisällön rakenteen ja navigaation suunnittelu

Kun tiedetään, mitä sisältöä verkkosivuille tulee, suunnitellaan rakenne informaatiolle. Tämä on vaikeaa jopa informaatioammattilaiselle, joka osaa fasettianalyysin kuin omat taskunsa. Miksi? Koska ihmiset mieltävät asioita eri tavoin.

Jos mahdollista: osallista asiakkaasi verkkosivujesi suunnitteluun. Pyydä heitä järjestelemään sivuillesi tulevaa tietoa vaikka post-it -lappujen avulla. Yritä saada selville, miten he puhuvat asioista, mikä on tärkeää, mitkä asiat kuuluvat yhteen.

Jos pohjatyötä ei ole tehty eikä todellisia käyttäjiä mietitty tai otettu suunnitteluun mukaan, saadaan tässä vaiheessa usein aikaiseksi ns. organisaatiolähtöinen verkkosivusto. Se ei myy.

  • Poimi tärkeä ja ilmainen vinkki tästä: käyttäjä (eli asiakkaasi) mieltää sisältöä todennäköisesti eri tavalla kuin ihmiset yrityksessäsi. Kymmenen käyttäjän tai asiakkaan ryhmästä voi löytyä kymmenen erilaista tapaa ajatella ja ymmärtää sisältöä. Kysy vähintään viideltä verkkosivustosi käyttäjältä, miten he mieltävät sivuston sisällön, ennen kuin lajittelet sisällöt eri otsikoiden alle.

Tässä kohtaa verkkosivuston suunnittelua rakennetaan sivukartta eli sitemap. Rakennesuunnittelu ja sivukartta ovat informaatiosuunnittelun konkreettisia tuotoksia.

Navigaatiosuunnittelu liittyy sekä sisältörakenteeseen että käyttöliittymäsuunnitteluun. Tässä suunnitellaan montako hierarkiatasoa navigaatioon tarvitaan, minne navigaatio sijoitetaan koko sivustolla sekä yksittäisillä sivuilla ja miten navigaatiopainikkeet nimetään. Todella usein navigaatiosta suunnitellaan vain ensimmäinen ja korkeintaan toinen taso - ja sivusto räjähtää kaaokseen kun sisältöä ajan mittaan alkaa kertyä.

Iso osa verkkosivujen suunnittelua on sivusuunnittelua eli yksittäisten sivujen ja niiden elementtien suunnittelua. Tässä tarvitaan loistavaa interaktiosuunnittelua, jotta sivusto konvertoi. Mitä suurempi sivusto, sitä enemmän työtä. 

Kehnommista verkkosivuprojekteista usein unohtuvat esimerkiksi hakukokemuksen ja 404-sivun suunnittelu. Mitä suuremmasta sisältökokonaisuudesta on kyse, sen tärkeämmäksi toimiva haku tulee sivustolla. 

Yrityksen verkkosivujen suunnittelu

Yrityksen verkkosivujen tarkoitus on aina myydä. Ne voivat myös informoida ja kertoa, mistä yhteystiedot löytyvät. Mutta kyllä kaupallisen verkkosivuston tavoite tulisi aina olla liiketoiminnan tuloksen kasvu.

Informaatiosuunnittelulla autat asiakastasi kulkemaan verkkosivuillasi. Mielellään kohti yhteydenottoa tai ostoskoria.

Hyvällä sisällöllä autat asiakastasi ymmärtämään, mitä ainutlaatuista arvoa voit hänelle tarjota.

Skaalautuva sisältörakenne on kustannustehokas. Se huomioi myös tulevaisuuden tarpeesi ja mahdollistaa sisällön kasvun (sisällöt, toiminnalliset elementit, uudet sivut jne.) ajan kuluessa, eikä tarvetta verkkosivu-uudistukselle tule nopeasti.

Sisällön rakenne tekee tiedonhausta ja verkkosivujesi käytöstä niin helppoa (tai vaikeaa) kuin mahdollista. Sisältömuotoilulla voit siten joko maksimoida tai minimoida verkkosivujesi kaupallisen potentiaalin.

Verkkosivujen käyttökokemus on asiakaskokemuksen ja brändikokemuksen osatekijä. Haluat varmaan, että nämä kaikki ovat asiakkaallesi erinomaisia?

Lue miten saat myyvät verkkosivut yritykselle

Verkkosivujen suunnittelu oikein tuo tuloksia

Ilman kunnollista informaatiosuunnittelua ja sisältöä verkkosivusto ovat kuin majakka ilman valoa. Ehkä visuaalisesti näyttävä, mutta täysin hyödytön.

Verkkosivujen käytettävyysguru Steve Krug sanoi sen parhaiten: “Don’t make me think.” Asiakkaasi ei pitäisi miettiä, miten verkkosivusi toimii – vaan sitä miten hänen elämänsä paranee sinun avullasi.

Hyvä verkkosivujen sisältörakenne ja sisällön esittämisen tapa on kuin näkymätön kädenpuristus: asiakkaasi saa heti varmuuden siitä, että hän on oikeassa paikassa ja tekemässä oikean päätöksen. Jos sisältösi on sekava, asiakkaasi eksyy – ja eksynyt asiakas ei osta, palaa tai edes muista sinua.  

Älä suunnittele verkkosivuja näyttämään vain hyviltä – rakenna ne konvertoimaan.

Olemme nähneet riittävästi tuloksettomia verkkosivuprojekteja, joten haluamme vilpittömästi auttaa ja avata oven uudenlaiseen verkkosivujen suunnittelun maailmaan. Sisältö ja rakenne edellä suunnitellut verkkosivut kasvattavat konversioita ja tekevät kauppaa.

Tuntuuko siltä, että verkkosivusi eivät tuo riittävästi asiakkaita, yhteydenottoja ja myyntiä? Selvitämme mielellämme, toimivatko verkkosivusi optimaalisella tavalla.

Verkkosivujen ja sisällön auditointi -palvelumme on rakennettu erityisesti konversion analysointiin. Ulkopuolisen asiantuntijan näkemyksen ja konkreettiset tulokset saat vain kahdessa viikossa. Tuloksien avulla pystyt heti kehittämään sivujesi myynnillisyyttä.

Jos siis myyntiä tahkovat verkkosivut kiinnostavat, ota yhteyttä. Digitoimistomme lupaa muuttaa käsityksesi onnistuneesta verkkosivuprojektista. Meidän kanssa on oikeasti myös mukava tehdä töitä!

***

Kirjoittaja on verkkosivujen kehittämiseen erikoistunut YTM sekä strategisen markkinoinnin KTM, joka on koodannut 5000 hengen organisaation verkkosivut, kouluttanut verkkosivujen sisällöstä sekä sisältömarkkinoinnista, ja tutkinut verkkosivuja käytettävyyslaboratoriossa.


verkkosivujen suunnittelu, verkkosivut, informaatioarkkitehtuuri, informaatiosuunnittelu, sisältömuotoilu, UX, digimarkkinointi
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN