Kasvumarkkinointi vai kasvuhakkerointi - mitä ne ovat?

AinoAino // 30.1.2025

Sopiiko sinulle kasvumarkkinointi vai kasvuhakkerointi? Mitä eroa niillä on? 

Kasvumarkkinointi on strategia, joka yhdistää brändimarkkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin kestävän kasvun saavuttamiseksi.

Kasvumarkkinointi ja kasvuhakkerointi ovat suhteellisen uusia markkinoinnin termejä. Niitä käytetään usein synonyymeina. Kasvumarkkinoinnin ja kasvuhakkeroinnin idea on kuitenkin melko erilainen.

Tiivistetysti kasvuhakkerointi tarkoittaa datalähtöistä kokeilumarkkinointia yrityksen kasvattamiseksi millä tahansa keinolla. Kasvumarkkinointi on järjestelmällistä brändin rakentamista ja kasvun luomista erityisesti koko ostopolun ja asiakaspolun ymmärtävällä digimarkkinoinnilla

Opi tästä blogikirjoituksesta kasvumarkkinoinnin ja kasvuhakkeroinnin ydinasiat, niin tiedät kumpi on sinulle parempi markkinointikeino.

Mitä on kasvumarkkinointi?

Kasvumarkkinointi (”Growth marketing”) on pitkäjänteinen strategia, joka keskittyy sekä asiakkaiden hankintaan että heidän säilyttämiseensä. Se hyödyntää syvällistä asiakasymmärrystä, data-analytiikkaa ja monikanavaista markkinointia brändin rakentamiseksi ja kestävän kasvun saavuttamiseksi. 

Kasvumarkkinoinnille on ominaista asiakaskokemukseen ja asiakaspysyvyyteen panostaminen.

Mistä ”kasvumarkkinointi” syntyi? Kasvumarkkinoinnin juuret ovat 2010-luvulla startup-kulttuurissa. 

Termin "growth hacking" eli ”kasvuhakkerointi” lanseerasi ensimmäisenä Sean Ellis. Ellis määritteli sen kuvaamaan kokeellista lähestymistapaa, jota startup-yritykset kuten Airbnb ja Dropbox käyttivät nopean kasvun saavuttamiseksi. Tästä kehittyi myöhemmin laajempi "kasvumarkkinointi".

Kasvumarkkinointi rakentui erityisesti vastauksena perinteisen markkinoinnin haasteisiin digitaalisessa ympäristössä. Kasvumarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista lähes jokaisessa suhteessa. 

Perinteinen tapa tehdä markkinointia on organisaatiolähtöistä, kampanjavetoista, hidasta ja usein huonosti mitattua. Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen kasvumarkkinointi on aidosti asiakaslähtöistä, strategista, dynaamista ja dataan perustuvaa.

Kasvumarkkinoinnin keinoina käytetään erityisesti brändin rakentamista, sisältömarkkinointia, hakukoneoptimointia sekä muita hitaampia digimarkkinoinnin keinoja.

Kasvumarkkinointi, kasvuhakkerointi & perinteinen markkinointi

Kuva: perinteinen markkinointi, kasvuhakkerointi ja kasvumarkkinointi – yhtäläisyydet ja erot

Kasvumarkkinointi on moderni tapa tehdä markkinointia. Sen tavoitteena on yrityksen liiketoiminnan kasvu pysyvällä tavalla. 

Mitä on kasvuhakkerointi?

Kasvuhakkerointi on markkinointitapa, jossa tehdään luovia taktisia “hakkerointeja” nopean kasvun saavuttamiseksi. Hakkerointi on erityisesti datalähtöistä ja analytiikkaan perustuvaa markkinointia. 

Kasvuhakkeroinnissa ratkaisevat nopeat tulokset ja mahdollisimman suuren käyttäjäkunnan tai asiakasmäärän hankkiminen mahdollisimman vähillä resursseilla ja lyhyessä ajassa. Siksi se on usein startupien menetelmä nopean markkinaosuuden valtaamiseen.  

Kasvuhakkeroinnille on ominaista tuotekeskeisyys. Jotkut näkökulmat vievät ajatuksen jopa niin pitkälle, että kasvuhakkerointia ei pidetä edes markkinointina. 

Kasvuhakkeroinnissa hyödynnetään erilaisia markkinointikeinoja ja iteratiivista tuotekehittelyä. Keinoja ovat mm. verkkosivujen analytiikka, A/B-testaus (konversio-optimointi), sähköpostimarkkinointi, hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media. Some on paras alusta viraalimarkkinointiin.

Hakkerointi ei rakenna brändiä eikä asiakaskokemus ole strategiassa olennaista. Sen takia asiakaspysyvyyden ja kestävän kasvun saavuttaminen on hakkeroinnilla vaikeaa.
Kasvuhakkerointi sopii, jos:

  • Olet startup-yritys tai varhaisessa vaiheessa oleva yritys ja etsit käyttäjiä nopeasti.
  • Kohdeyleisösi on laaja ja etsit edullista markkinointia.
  • Markkinoit uudenlaista tuotetta.

Kasvumarkkinointi vs kasvuhakkerointi 

Vaikka kasvuhakkeroinnissa ja kasvumarkkinoinnissa on samoja tavoitteita, niiden välillä on merkittäviä eroja.

  • Kasvuhakkerointi keskittyy kasvuun hinnalla millä hyvänsä, eikä se rakenna brändiä. Kasvumarkkinointi sen sijaan panostaa brändin pitkäaikaiseen kehittämiseen.
  • Kasvuhakkerointi tavoittelee nopeita tuloksia, mikä ei takaa pysyvää kasvua. Kasvumarkkinointi rakentaa kasvua järjestelmällisesti ja pitkällä aikavälillä.
  • Kasvuhakkerointi perustuu teknologiaan ja datan käyttöön. Kasvumarkkinointi perustuu ihmisten ja liiketoiminnan syvälliseen ymmärtämiseen. 

Kasvumarkkinoinnin ytimessä on asiakas

Kasvumarkkinoinnin ytimessä on asiakaslähtöisyys. Se keskittyy asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen ja täyttämiseen läpi asiakaspolun. Onnistuakseen kasvumarkkinointi vaatii monitasoista ymmärrystä kohdeyleisöstä, sisältöjä, jatkuvaa analysointia sekä optimointia.
 
Miten asiakasymmärrys luo kasvua? Se mahdollistaa ensinnäkin myynnin ja markkinoinnin saumattoman yhteispelin. Organisaatio- ja kampanjalähtöisyys on tehoton oikeanlaisten asiakkaiden houkutteluun oikeaan aikaan.

Toisekseen asiakasymmärrys mahdollistaa asiakkaan koko elinkaaren optimoinnin. Kun homma toimii sekä asiakashankinnan päässä että asiakaspysyvyyden päässä, elinkaaren arvon voi maksimoida. 

Kolmannekseen asiakasymmärrys on avain asiakaspysyvyyden kautta suositteluun. Kasvumarkkinointi  kattaa koko asiakaspolun hankinnasta aktivointiin, sitouttamiseen ja suositteluun.

Kasvumarkkinoinnissa kaikki liittyy brändiin

Kasvumarkkinoinnissa kaikki liittyy brändiin ja brändin rakentamiseen. Sitä voi ajatella myös vahvasti digiajan brändimarkkinointina.

Brändimarkkinointi ei ole uusi keksintö. Yksi tunnetuimmista brändiajattelijoista, J-N Kapferer, kirjoitti kasvun luomisesta strategisella brändillä jo ennen kasvumarkkinoinnin hypeä (kirjan viimeisin painos on vuodelta 2012). 

Miksi brändi on niin hyvä kasvun luomisessa? Vahva brändi houkuttelee uusia asiakkaita. Vahva brändi sitouttaa olemassa olevia asiakkaita. Vahva brändi on helpompi valinta ja siitä on korkea kynnys luopua.

Brändin rakentaminen on strateginen investointi, joka tuottaa pitkäaikaista arvoa yritykselle – niin suurelle kansainväliselle organisaatiolle kuin pienelle ja dynaamiselle paikalliselle yritykselle. 

Digimarkkinointi mahdollistaa kasvumarkkinoinnin myös pienemmille yrityksille. Tärkeintä on perustaa markkinointi vahvalle ja kestävälle pohjalle.

Haluat ehkä lukea kirjoitukseni: Brändistrategia – mitä, miksi ja miten

Miksi kasvumarkkinointi toimii?

Kasvumarkkinointi toimii, koska strategian, brändin, datalähtöisen päätöksenteon ja asiakaslähtöisyyden yhdistelmä toimii ylivoimaisella tavalla juuri digitaalisessa ympäristössä.

Kasvumarkkinointia voit ajatella menetelmänä, jossa poimitaan rusinat pullasta. Toisin sanoen, käytetään vain parhaita käytäntöjä ja tutkitusti toimivia keinoja eri aloilta. 

Kun asiaa ajattelet tarkemmin, eikö se olekin aika no-brainer? Miksi se on kuitenkin vaikeaa? Koska harvoin samassa pöydässä on näiden eri alojen parhaiden menetelmien osaaminen – ja sen lisäksi ymmärrys siitä, miten nämä eri elementit liittyvät toisiinsa.

Suomessa on perinteisesti ollut kovatasoinen osaaminen teknologiapuolella. Mutta brändiosaaminen on kyykännyt. Myös aito asiakaslähtöisyys on usein kiven alla – asiakaskokemuspuhe ei muutu teoiksi.

Onnistunut kasvumarkkinointi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi. Mitä saavutat asiantuntevalla kasvumarkkinoinnilla?

  • Enemmän tyytyväisiä asiakkaita. Kun otat lähtökohdaksi asiakkaasi tarpeet, mieltymykset ja kipupisteet, saat viestisi perille ja voit kehittää palveluitasi paremmiksi.
  • Parempi asiakaspysyvyys. Kun parannat tyytyväisyyttä jatkuvalla dataan perustuvalla optimoinnilla, lisäät asiakaspysyvyyttä ja asiakkaasi elinkaaren arvoa.
  • Pitkäaikainen ROI ja kestävä kasvu. Paremmat ja pidemmät asiakassuhteet sekä suosittelu on merkittävästi tuottoisampaa, kuin jatkuva uusasiakashankinta. 

Vaikka kasvumarkkinointi on hidasta rakentamista, tulokset ovat palkitsevia ja pysyviä.

Kasvumarkkinointi ei kuitenkaan vaadi isoa ja kallista poikkitieteellistä tiimiä. Pieni tai keskisuuri yritys voi omaksua kasvumarkkinoinnin mindsetin ja hyödyntää kasvumarkkinoinnin menetelmiä – joko inhousena tai osaavan yhteistyökumppanin vahvistamana.

Kasvumarkkinointi sopii, jos:

  • Sinulla on toimiva tuote tai palvelu, jolle löytyy kysyntää markkinoilta.
  • Haluat tehostaa asiakashankintaa ja asiakaspysyvyyttä yhtä aikaa.
  • Sinulla on rohkeutta pitkäaikaiseen strategiaan.
  • Haluat pitkäaikaista ja pysyvää kasvua.

Yhteenveto

Kasvumarkkinointi on laaja strategia, joka yhdistää brändimarkkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin kestävän kasvun saavuttamiseksi. Se kattaa koko asiakaspolun hankinnasta aktivointiin, sitouttamiseen ja suositteluun.

Kasvumarkkinointi tarkoittaa käytännössä erityisesti brändimarkkinointia ja sisältömarkkinointia. Näillä erotutaan kilpailijoista ja sitoutetaan asiakkaita. Kasvumarkkinointi rakentaa yrityksen perustaa pitkäaikaiseen menestykseen.

Kaipaatko apua yrityksesi kasvuun ja markkinointiin?

Kuulumme siihen pieneen ryhmään osaajia, jotka tekevät asiakas- ja liiketoimintalähtöistä kasvumarkkinointia.

Täsmälliset auditointimme ovat loistava keino selvittää digitaalisen brändi- ja sisältömarkkinointisi nykytila ja saada jopa kahdessa viikossa konkreettiset työkalut, joilla vauhditat markkinoinnin kehittämistä kohti kasvua.
 
 Vahvan kasvumarkkinoinnin digitoimisto ja markkinointitoimisto ÁJAR
Varaa juttutuokio – Aino auttaa löytämään teille sopivat parhaat ratkaisut!


kasvumarkkinointi, kasvuhakkerointi, brändi, asiakaskokemus, kasvu, digimarkkinointi
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN