Sisällöntuotanto – mitä se on ja miksi sisältöjä kannattaa tehdä?

AinoAino // 24.4.2024

Sisällöntuotanto on markkinointisi kivijalka. Tarvitset sisältöjä yritysblogiin, verkkosivuille, someen, uutiskirjeisiin – kaikkeen markkinointiin.

Hyvä sisällöntuotanto on sekä strategista että luovaa. Sisältöjen avulla asiakkaasi löytävät yrityksesi. Omanlaisten ja aitojen sisältöjen avulla voit erottua kilpailijoistasi ja jäädä mieleen.

Laadukas sisältö on asiakkaallesi arvokasta. Se on persoonallista, informatiivista ja vaikuttavaa – juuri sellaista sisältöä, joka resonoi oikeassa kohderyhmässä ja rakentaa pitkäaikaista suhdetta asiakkaisiin. 

Mitä on sisällöntuotanto?

Sisällöntuotanto on olennainen osa nykyaikaista markkinointia. Se tarkoittaa monenlaisten sisältöjen luomista, jotka opettavat, inspiroivat, vakuuttavat ja viihdyttävät. Sisällöntuotantoa ovat muun muassa verkkosivujen tekstien kirjoittaminen, blogikirjoitukset, somepäivitykset tai erilaiset tiedotteet. 

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää tekstiä, mutta teksti ja kirjoittaminen kaappaavat suurimman osan sisällöntuotannon kakusta. Tekstin lisäksi sisällöntuotanto voi keskittyä ääneen, kuvaan ja videoihin. 

Ajattele sisällöntuotantoa sekä markkinoinnin että myynnin työkaluna – molempia tarvitaan, jotta teet tuloksellista sisältömarkkinointia. Sisällöntuotannossa on keskeistä:

Mitä hyötyä on sisällöntuotannosta?

Jos haluat näkyä verkossa, tarvitset sisällöntuotantoa. Uudet nettisivut – vaikka hienot olisivatkin – tuovat hyvällä tuurilla vain kourallisen kävijöitä sivuillesi vuodessa, jos et tee sisältöjä. Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon avulla saat asiakkaat löytämään yrityksesi.

Hyvin kirjoitetut ja hakukoneoptimoidut sisällöt nostavat verkkosivusi esiin hakukoneiden tulossivuilla. Hakukoneiden tulossivuilta saat lisää liikennettä verkkosivuillesi. Jos verkkosivuillasi ei ole sisältöjä, ne eivät löydy Googlesta.

Sisällöntuotannolla voit tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi heitä kiinnostavilla aiheilla ja tarjota heille arvokasta sisältöä eri ostopolun vaiheissa. Jos esimerkiksi tarjoat terveys- ja hyvinvointipalveluita, voit tuottaa blogikirjoituksia terveellisestä elämäntavasta tai vinkkejä stressinhallintaan. Näillä sisällöillä voit sekä houkutella että sitouttaa asiakkaita jo ostopolun alkuvaiheilla. 

Laadukas ja monipuolinen sisältö tietystä aiheesta vahvistaa yrityksesi asiantuntijuutta. Asiantuntijuus puolestaan rakentaa hyvin tärkeää luottamusta.

 

Sisällöntuotannon hyödyt

 

Millaista sisältöä pitäisi luoda?

Tarvitset erilaisia sisältöjä eri kanaviin ja erilaisiin tavoitteisiin.

SEO-sisällöntuotanto

SEO-sisällöntuotanto tarkoittaa hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamista verkkosivuille ja yrityksen blogiin. SEO-sisällöntuotannon pohjaksi tarvitset avainsanatutkimuksen ja hakukoneoptimoinnin osaamista

Kun luot laadukasta ja hyödyllistä sisältöä, se on hyvää myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Hakukoneet arvostavat relevanssia, hyödyllisyyttä, ainutlaatuisuutta ja hyvää lukukokemusta. Vaikka tekisit SEO-sisällöntuotantoa, kirjoita aina lukijallesi eli kohderyhmällesi ja asiakkaallesi.

Blogisisällöntuotanto

Blogisisällöntuotanto tarkoittaa korkealaatuisten ja tietyille avainsanoille kohdistettujen artikkeleiden kirjoittamista aiheista, jotka ovat relevantteja yleisöllesi. Blogikirjoitukset tuovat laadukasta liikennettä verkkosivustollesi ja osoittavat asiantuntemuksesi. Linkityksien, CTA-toimintakehotteiden ja käytettävien verkkosivujen avulla saat konversioita.

Blogikirjoitukset ovat loistava paikka kertoa myös kiinnostavia bränditarinoita. Näissä kirjoituksissa ei kannata antaa SEO-hatun puristaa päätä, vaan vaihtaa luovaan ja rentoon mietintämyssyyn.

Sosiaalisen median sisällöntuotanto

Sosiaalisen median sisällöntuotanto on alastasi riippuen myös tärkeää. Somen sisällöntuotanto vaihtelee sen mukaan, minkä sosiaalisen median alustan sisältöä luot. Asiallisessa LinkedInissä menestyy aivan toisenlainen sisältö kuin TikTokissa, jossa elämänmakuinen vessanpönttövideo päihittää suuren budjetin lentoyhtiömainoksen mennen tullen.  

Somessa menestyvät yleensä visuaalisesti houkuttelevat ja persoonalliset viestit, jotka on helppo omaksua nopeasti. Säännöllinen julkaisutahti on vielä olennaisempaa kuin blogeissa.

Yllä olevat ovat tärkeimmät sisältömuodot sisältömarkkinoinnin tarpeisiin. Niiden lisäksi tarvitset ainakin osaa seuraavista sisällöistä:

B2B-sisällöntuotanto

B2B-sisällöntuotanto on prosessi, jossa luodaan sisältöä B2B-markkinointia varten – siis yritysten väliseen kaupankäyntiin. Monet sisältömarkkinoinnin keskeisistä asioista pätevät niin B2B- kuin B2C-kontekstissa, koska sisältöjä lukee ja päätöksiä tekee aina ihminen. 

Liidien generointiin tarvitset sisällöntuotantoa, joka keskittyy vastaamaan tehokkaasti asiakkaidesi ongelmiin. 

  • Jos myyt verkkokauppa-alustaa, luo vinkkilista tuoreelle verkkokauppiaalle ”Näin perustat verkkokaupan – 10 parasta neuvoa”. Tarjoa konkreettisia vinkkejä verkkokaupan markkinointiin ja verkkosivuston liikenteen kasvattamiseen, jotta asiakkaasi onnistuu bisneksissään. 
  • Jos taas myyt esimerkiksi ulkosaunoja, kirjoita tee-se-itse -nikkareille opas ”Ulkosauna 4 päivässä – näin rakennat helposti alusta loppuun”. Selvitä etsivätkö asiakkaasi tietoa sorvaamisen tarpeesta, hinnasta vai lupa-asioista, ja vastaa oppaassa näihin kysymyksiin selkeästi. Kirjoita ja kohdenna sisältö oikein asiakkaallesi – lukeeko opasta omakotitalon asukas Helsingissä, mökkeilijä Kallaveden rannalla vai majoitusalan yrittäjä Rovaniemellä.

Kun teet laadukasta sisällöntuotantoa, saat laadukkaita liidejä. Tällöin potentiaalinen asiakkaasi on jo lähtökohtaisesti kiinnostunut yrityksesi aiheesta, ja matka konversioon ja kauppaan on lyhyempi. 

Sisällöntuotannossa kannattaa keskittyä tarjoamaan selkeitä oppaita, jotka esittelevät tuotteen tai palvelun toimintaa ja perustelevat sen hyötyä. Toinen tärkeä sisältö ovat asiakastarinat ja laajemmat case-sisällöt, jotka todistavat tuotteen tai palvelun toimivuuden ja aiemman menestyksen.

Hyvä digitaalinen sisältö konvertoi

  • Kirjoita kiinnostavaa sisältöä oikealle kohderyhmälle omalla näkökulmalla. Kuljeta asiakasta kohti konversiota. Julkaise sisältöä säännöllisesti eri kanavissa.
  • Sisältöjen ensimmäinen tarkoitus on herättää asiakkaasi kiinnostus ja tarve. Sen sijaan että kirjoittaisit tuotteistasi tai palveluistasi, kirjoita kaikesta niiden ympäriltä.
  • Suunnittele aihekokonaisuuksia. Voit kirjoittaa useammasta aiheesta, mutta luo aina useampi sisältö yhden aiheen ympärille. Näin saat luotua aiheen asiantuntijuutta sekä SEO-optimoitua sisältöä.
  • Mieti aina, mitä omaa näkökulmaa tai tietoa voisit lisätä sisältöihin. Hyödynnä yrityksesi tekemiä tutkimuksia ja tilastoja, omia kuvituksia ja infograafeja tai omia kokemuksiasi.
  • Kirjoita selkeästi ja jäsennellysti, jotta teksti on nopeasti silmäiltävissä.
  • Linkitä sisällöt ja luo sisältöjä kaikkialle ostopolun varrelle. Muista, että asiakkaasi voi tulla ostopolulle eri kohdista.
  • Lisää aina hyvä CTA, jos haluat lukijan tekevän jotain.
  • Julkaise säännöllisellä rytmillä sisältöjä. Algoritmit pitävät säännöllisyydestä.

Sisällöntuotannon hinta

Paljonko sisällöntuotanto maksaa? Laadukasta hakukoneoptimoitua sisältöä kuten blogikirjoituksen voit hankkia sisällöntuottajalta ja sisältötoimistoilta muutamilla satasilla. Huonoja sisältöjä ei kannata ostaa lainkaan.

Sisällöntuottajan hinta riippuu monesta asiasta, kuten osaamisesta ja kokemuksesta, yritysmuodosta, sijainnista ja sisällöntuottajan omasta hinnoittelusta. Sisällöntuottaja voi luoda yrityksellesi vain avainsanoitetun blogiartikkelin, tai sitten huolehtia sisällöntuotantoprosessista ja sisältömarkkinoinnista laajemminkin.

Sisältömarkkinoinnissa tarvitaan yleensä laadukasta sisältöä jatkuvasti. Sisällöntuottajan palkkaaminen omaan yritykseen ei kuitenkaan aina ole mahdollista. Kun harkitset sisällöntuotannon ulkoistamista, punnitse yksittäisten sisältöjen ja jatkuvan sisällöntuotannon kustannuksia ja hyötyjä oman yrityksesi kannalta. Hyvä sisällöntuottaja osaa suositella optimaalista ratkaisua eikä yritä vain myydä mahdollisimman paljon.

Sisällöntuotanto – aloita sisältöstrategiasta

Suosittelemme aloittamaan sisällöntuotannon aina liiketoimintalähtöisen sisältöstrategian suunnittelusta. Jos yritykselläsi on jo tehtynä sisältöstrategia, se kannattaa käydä ajatuksella läpi.

Sisältöstrategia on erittäin hyvä työkalu sisällöntuotannon ja koko sisältömarkkinoinnin johtamiseen. Sen avulla sisällöntuotanto on sekä helppoa että tehokasta ja tuloksellista. Sisältöstrategian yhteydessä suosittelemme tekemään tarpeellisen sisällön auditoinnin, jotta sisällöntuotanto lähtee heti kiihdytyskaistalle.

Meidän mielestämme yritykset eivät tarvitse lisää sisältöä kanaviinsa – yritykset tarvitsevat parempaa sisältöä. 

Parempi sisältö on meille syy nousta aamulla sängystä. Luomme yrityksille laadukasta sisältöä verkkosivuille, blogeihin ja sosiaalisen median kanaviin.

Jos kaipaat apua digi- tai sisältömarkkinointiisi, tee ilmainen tarvekartoitus, josta saat ammattilaisen näkemyksen ja ehdotukset. Tai ole meihin suoraan yhteydessä – haluamme, että sinunkin bisneksesi lähtevät kukoistamaan!


sisällöntuotanto, sisällöntuottaja, sisältömarkkinointi, sisältö
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN