Sisällöntuotanto – mitä se on ja miksi sisältöjä kannattaa tehdä?

AinoAino // 24.4.2024

Sisällöntuotanto on markkinointisi kivijalka. Tarvitset sisältöjä yritysblogiin, verkkosivuille, someen, uutiskirjeisiin – kaikkeen markkinointiin.

Sisällöntuotanto on sekä strategista että luovaa työtä. Sisältöjen avulla asiakkaasi löytävät yrityksesi. Omanlaisten ja aitojen sisältöjen avulla voit erottua kilpailijoistasi ja jäädä mieleen. Sisältöjen copywriting tuo sinulle myyntiä.

Laadukas sisältö on asiakkaallesi arvokasta. Se on persoonallista, informatiivista ja vaikuttavaa – juuri sellaista sisältöä, joka resonoi oikeassa kohderyhmässä ja rakentaa pitkäaikaista suhdetta asiakkaisiin. 

Sisällöntuotanto on digimarkkinoinnin tärkein osa. Sen avulla tavoitat, vakuutat ja sitoutat asiakkaasi verkossa.

Tämän blogitekstin luettuasi tiedät mitä on sisällöntuotanto ja miksi se on kannattava investointi sekä miten voisimme auttaa yritystäsi.

Mitä on sisällöntuotanto?

Sisällöntuotanto on olennainen osa nykyaikaista markkinointia. Se tarkoittaa monenlaisten sisältöjen luomista, jotka opettavat, inspiroivat, vakuuttavat ja viihdyttävät - sekä myyvät, kun mukana on copywriting.

Sisällöntuotantoa ovat muun muassa verkkosivujen sisällöntuotanto, blogitekstit, somepäivitykset, uutiskirjeet, PR- ja mediatiedotteet, asiakasreferenssit, tutkimusraportit, eKirjat ja muut liidimagneetit. 

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää tekstiä, mutta teksti ja kirjoittaminen kaappaavat suurimman osan sisällöntuotannon kakusta. Tekstin lisäksi sisällöntuotanto voi keskittyä ääneen, kuvaan ja videoihin. 

Ajattele sisällöntuotantoa sekä markkinoinnin että myynnin työkaluna – molempia tarvitaan, jotta teet tuloksellista sisältömarkkinointia. Sisällöntuotannossa on keskeistä:

Kun haluat myynnin ja markkinoinnin samalle sivulle, laita arvolupaus ja USP kuntoon.

Mitä hyötyä on sisällöntuotannosta?

Sisällöntuotantoa tarvitset, jos haluat näkyä verkossa. Uudet nettisivut – vaikka hienot olisivatkin – tuovat hyvällä tuurilla vain kourallisen kävijöitä verkkosivuillesi vuodessa, jos et tee sisältöjä. Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon avulla saat asiakkaat löytämään yrityksesi.

Hyvin kirjoitetut ja hakukoneoptimoidut blogitekstit nostavat verkkosivusi esiin hakukoneiden tulossivuilla. Hakukoneiden tulossivuilta saat lisää liikennettä verkkosivuillesi. Jos verkkosivuillasi ei ole sisältöjä, ne eivät löydy Googlesta.

Hakukoneoptimointi on suurelta osin SEO-sisällöntuotantoa. Verkkokaupan hakukoneoptimointi - ja SEO-sisällöntuotanto - on elintärkeää, jotta kauppa saa orgaanista liikennettä ja asiakkaita.

Sisällöntuotannolla voit tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi heitä kiinnostavilla aiheilla ja tarjota heille arvokasta sisältöä eri ostopolun vaiheissa. Jos esimerkiksi tarjoat terveys- ja hyvinvointipalveluita, voit tuottaa blogikirjoituksia terveellisestä elämäntavasta tai vinkkejä stressinhallintaan. Näillä sisällöillä voit sekä houkutella että sitouttaa asiakkaita jo ostopolun alkuvaiheilla. 

Laadukas ja monipuolinen sisältö tietystä aiheesta vahvistaa yrityksesi asiantuntijuutta. Asiantuntijuus puolestaan rakentaa hyvin tärkeää luottamusta.

Asiakkaita ja myyntiä saat taitavalla copywritingilla, B2C-puolella riittää toisinaan TikTok-sisältö.

 

Sisällöntuotannon hyödyt

Millaista sisältöä pitäisi luoda?

Sisällöntuotanto on iso paletti. Tarvitset erilaisia sisältöjä eri kanaviin ja erilaisiin tavoitteisiin. B2C-yrityksen ja B2B-yrityksen sekä järjestön sisällöntuotanto on erilaista. 

Sisällöntuotanto voi olla ensinnäkin tavanomaista tai sitten tarkasti brändinmukaista. Brändinmukainen sisällöntuottaminen vaatii kokemusta ja ymmärrystä brändistä varsinkin, kun tekoäly on apuna.

Tavanomainen tai brändinmukainen sisällöntuotanto voi puolestaan olla sisällöntuotantoa, SEO-sisällöntuotantoa, copywritingia tai SEO-copywritingia. Näiden kaikkien hallinta on yleensä välttämätöntä, jotta voit sekä tavoittaa asiakkaasi että vakuuttaa ja sitouttaa heidät.

Vaikka copywriting tarkoittaa enemmän olemassa olevan sisällön muotoilua kuin sen tuotantoa, käytännössä usein copywriter joutuu tiristämään puuttuvaa sisältöä. SEO-optimoinnin ammattilainen hallitsee myös copywritingin.

Sinua voisi kiinnostaa: Copywriting - tekstiä joka myy mitä tahansa

SEO-sisällöntuotanto

SEO-sisällöntuotanto tarkoittaa hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamista verkkosivuille ja yrityksen blogiin. SEO-sisällöntuotannon pohjaksi tarvitset avainsanatutkimuksen ja hakukoneoptimoinnin osaamista

Kun luot laadukasta ja hyödyllistä sisältöä, se on hyvää myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Hakukoneet arvostavat relevanssia, hyödyllisyyttä, ainutlaatuisuutta ja hyvää lukukokemusta. Vahvan brändin rakentaminen on tärkeää myös Googlelle.

Vaikka tekisit SEO-sisällöntuotantoa, kirjoita aina lukijallesi eli kohderyhmällesi ja asiakkaallesi ja tuota sisältöä strategisesti käyttäjän hakutarkoituksen mukaisesti.

Sisällöntuotanto blogiin

Blogisisällöntuotanto tarkoittaa korkealaatuisten ja tietyille avainsanoille kohdistettujen blogitekstien kirjoittamista aiheista, jotka ovat relevantteja yleisöllesi. Blogikirjoitukset tuovat laadukasta liikennettä verkkosivustollesi ja osoittavat asiantuntemuksesi. Linkityksien, CTA-toimintakehotteiden ja myyvien verkkosivujen avulla saat konversioita.

Blogikirjoitukset ovat loistava paikka kertoa myös kiinnostavia bränditarinoita. Näissä kirjoituksissa ei kannata antaa SEO-hatun puristaa päätä, vaan vaihtaa luovaan ja rentoon mietintämyssyyn.

Sosiaalisen median sisällöntuotanto

Sosiaalisen median sisällöntuotanto on alastasi riippuen myös tärkeää. Instagram on etenkin B2C-yritykselle hyvä kanava, B2B-yrityksen on tärkeä näkyä LinkedInissä.

Somen sisällöntuotanto vaihtelee sen mukaan, minkä sosiaalisen median alustan sisältöä luot. Asiallisessa LinkedInissä menestyy aivan toisenlainen sisältö kuin TikTokissa, jossa elämänmakuinen vessanpönttövideo päihittää suuren budjetin lentoyhtiömainoksen mennen tullen.  

Somessa menestyvät yleensä visuaalisesti houkuttelevat ja persoonalliset viestit, jotka on helppo omaksua nopeasti. Säännöllinen julkaisutahti on vielä olennaisempaa kuin blogeissa.

Yllä olevat ovat tärkeimmät sisältömuodot sisältömarkkinoinnin tarpeisiin. Niiden lisäksi tarvitset ainakin osaa seuraavista sisällöistä:

B2B-sisällöntuotanto

B2B-sisällöntuotanto on prosessi, jossa luodaan sisältöä B2B-markkinointia varten – siis yritysten väliseen kaupankäyntiin. Monet sisältömarkkinoinnin keskeisistä asioista pätevät niin B2B- kuin B2C-kontekstissa, koska sisältöjä lukee ja päätöksiä tekee aina ihminen. 

B2B-yritykselle toimii erityisen hyvin sisältömarkkinointi ostopolku- ja RACE-mallin mukaan.

Omien kokemuksieni mukaan monien B2B-yritysten haaste on se, että sisällöntuotanto keskittyy vain ostopolun tai myyntisuppilon alaosaan tai sitten pysähtyy aivan yläosaan - tämä ei tuo liidejä eikä myöskään lämmitä niitä. 

 

Sisällöntuotanto ja ostopolku sisältömarkkinoinnissa

Kuva: Myyntisuppilo ja asiakkaan ostopolku - sisällöntuotanto ostopolun varrelle.

 

Myyntisuppilo kuvaa asiakkaasi ostoprosessia suoraviivaisesti tiedostamisesta ostamiseen. Käytännössä ostopolku ja ostoprosessi ei ole lainkaan suoraviivainen. Myyntisuppilosta on kuitenkin helppo ymmärtää, mitä asiakkaasi useimmiten ajattelee ja millaisia sisältöjä ostopolun varrelle tarvitset. Lue lisää: Sisältömarkkinointi - ota haltuun tehokas markkinointikeino

Liidien generointiin tarvitset sisällöntuotantoa, joka keskittyy tavoittamaan asiakkaasi verkossa sekä vastaamaan tehokkaasti asiakkaasi kysymyksiin. 

  • Jos myyt verkkokauppa-alustaa, luo vinkkilista tuoreelle verkkokauppiaalle ”Näin perustat verkkokaupan – 10 parasta neuvoa”. Tarjoa konkreettisia vinkkejä verkkokaupan markkinointiin ja verkkosivuston liikenteen kasvattamiseen, jotta asiakkaasi onnistuu bisneksissään. 
  • Jos taas myyt esimerkiksi ulkosaunoja, kirjoita tee-se-itse -nikkareille opas ”Ulkosauna 4 päivässä – näin rakennat helposti alusta loppuun”. Selvitä etsivätkö asiakkaasi tietoa sorvaamisen tarpeesta, hinnasta vai lupa-asioista, ja vastaa oppaassa näihin kysymyksiin selkeästi. Kirjoita ja kohdenna sisältö oikein asiakkaallesi – lukeeko opasta omakotitalon asukas Helsingissä, mökkeilijä Kallaveden rannalla vai majoitusalan yrittäjä Rovaniemellä.

Kun teet laadukasta sisällöntuotantoa, saat laadukkaita liidejä. Tällöin potentiaalinen asiakkaasi on jo lähtökohtaisesti kiinnostunut yrityksesi aiheesta, ja matka konversioon ja kauppaan on lyhyempi. 

Sisällöntuotannossa kannattaa keskittyä tarjoamaan selkeitä oppaita, jotka esittelevät tuotteen tai palvelun toimintaa ja perustelevat sen hyötyä. Toinen tärkeä sisältö ovat asiakastarinat ja laajemmat case-sisällöt, jotka todistavat tuotteen tai palvelun toimivuuden ja aiemman menestyksen.

Hyvä digitaalinen sisältö konvertoi

  • Kirjoita kiinnostavaa sisältöä oikealle kohderyhmälle omalla näkökulmalla. Kuljeta asiakasta kohti konversiota. Julkaise sisältöä säännöllisesti eri kanavissa.
  • Sisältöjen ensimmäinen tarkoitus on herättää asiakkaasi kiinnostus ja tarve. Sen sijaan että kirjoittaisit tuotteistasi tai palveluistasi, kirjoita kaikesta niiden ympäriltä.
  • Suunnittele aihekokonaisuuksia. Voit kirjoittaa useammasta aiheesta, mutta luo aina useampi sisältö yhden aiheen ympärille. Näin saat luotua aiheen asiantuntijuutta sekä SEO-optimoitua sisältöä.
  • Mieti aina, mitä omaa näkökulmaa tai tietoa voisit lisätä sisältöihin. Hyödynnä yrityksesi tekemiä tutkimuksia ja tilastoja, omia kuvituksia ja infograafeja tai omia kokemuksiasi.
  • Kirjoita selkeästi ja jäsennellysti, jotta teksti on nopeasti silmäiltävissä.
  • Linkitä sisällöt ja luo sisältöjä kaikkialle ostopolun varrelle. Muista, että asiakkaasi voi tulla ostopolulle eri kohdista.
  • Lisää aina hyvä CTA, jos haluat lukijan tekevän jotain.
  • Muista copywriting, jos haluat myydä tekstillä.
  • Julkaise säännöllisellä rytmillä sisältöjä. Algoritmit pitävät säännöllisyydestä.
  • Mittaa sisältömarkkinointisi tehokkuutta jatkuvasti ja tee lisää sitä, mikä toimii!

Sisällöntuotannon hinta

Paljonko sisällöntuotanto maksaa? Blogikirjoituksen tai muutaman somepostauksen voit hankkia sisällöntuottajalta ja sisältötoimistoilta yleensä muutamilla satasilla. Esimerkiksi meillä yksittäisen keskikokoisen SEO-optimoidun blogitekstin hinta on 750 €.

Yksittäisiä sisältöjä kustannustehokkaampi vaihtoehto on usein jatkuvan sisällöntuotannon palvelun ostaminen. Huonoja sisältöjä ei kannata ostaa lainkaan.

Sisällöntuottajan hinta riippuu monesta asiasta, kuten osaamisesta ja kokemuksesta, yritysmuodosta, sijainnista ja sisällöntuottajan omasta hinnoittelusta. Sisällöntuottaja voi luoda yrityksellesi vain avainsanoitetun blogiartikkelin, tai sitten huolehtia sisällöntuotantoprosessista ja sisältömarkkinoinnista laajemminkin. 

Sisältömarkkinoinnissa tarvitaan yleensä laadukasta sisältöä jatkuvasti. Sisällöntuottajan palkkaaminen omaan yritykseen ei kuitenkaan aina ole mahdollista. Kun harkitset sisällöntuotannon ulkoistamista, punnitse yksittäisten sisältöjen ja jatkuvan sisällöntuotannon kustannuksia ja hyötyjä oman yrityksesi kannalta. Hyvä sisällöntuottaja osaa suositella optimaalista ratkaisua eikä yritä vain myydä mahdollisimman paljon.

Markkinoinnin ulkoistus on kannattavaa, jos tarvitset jatkuvasti monipuolisia sisältöjä ja sen lisäksi mahdollisesti muutakin digimarkkinointia. Meillä jatkuvan sisällöntuotannon ja markkinoinnin ulkoistaminen palveluna on alkaen 1000 € / kk + palvelun mukainen alkututkimus ja strateginen markkinoinnin suunnittelu.

Sisällöntuotanto – aloita sisältöstrategiasta

Suosittelemme aloittamaan sisällöntuotannon aina liiketoimintalähtöisen sisältöstrategian suunnittelusta. Jos yritykselläsi on jo tehtynä sisältöstrategia, se kannattaa käydä ajatuksella läpi.

Sisältöstrategia on erittäin hyvä työkalu sisällöntuotannon ja koko sisältömarkkinoinnin johtamiseen. Sen avulla sisällöntuotanto on sekä helppoa että tehokasta ja tuloksellista. Sisältöstrategian yhteydessä suosittelemme tekemään sisällön auditoinnin, jotta sisällöntuotanto lähtee heti kiihdytyskaistalle.

Meidän mielestämme yritykset eivät tarvitse lisää sisältöä kanaviinsa – yritykset tarvitsevat parempaa sisältöä. Sisältöä, joka tuo asiakkaita ja myyntiä.

Yhteenveto

Sisällöntuotantoa tarvitset tavoittaaksesi, vakuuttaaksesi ja sitouttaaksesi asiakkaasi verkossa, sosiaalisessa mediassa ja muussa viestinnässä.

Sisällöntuotanto on joko tavanomaista tai sitten brändinmukaista. Tavanomainen tai brändinmukainen sisällöntuotanto voi puolestaan olla sisällöntuotantoa, SEO-sisällöntuotantoa, copywritingia tai SEO-copywritingia. Näitä kaikkia usein tarvitset, mutta harvoin saat saman katon alta.

Miten voimme auttaa sinua?

Parempi sisältö on meille syy nousta aamulla sängystä. Luomme yrityksille ja järjestöille laadukasta ja myyvää sisältöä verkkosivuille, blogeihin ja sosiaalisen median kanaviin.

Meidän vahvuuksiimme kuuluvat brändinmukainen sisällöntuotanto, SEO-sisällöntuotanto, copywriting sekä SEO-copywriting.

Haluatko tietää miten voimme auttaa sinua tekemään myyvää ja tuloksellista sisällöntuotantoa? Tee ilmainen tarvekartoitus, ja saat ammattilaisen näkemyksen ja ehdotukset toimivasta sisällöntuotannosta juuri sinulle. Tai varaa tapaaminen – jutellaan siitä, miten voimme auttaa sinua tavoittamaan ja sitouttamaan asiakkaasi verkossa. Olemme valmiita auttamaan!

***

ÁJAR on etevä digitoimisto ja mainio markkinointitoimisto Helsingistä – olemme markkinoinnin kumppani kasvuhakuisille PK-yrityksille ja järjestöille ympäri Suomen. Ydinosaamistamme on strateginen sisältömarkkinointi ja tuloksia takova SEO-sisällöntuotanto.

Meidän puoleemme tyypillisesti käännytään silloin, kun halutaan näkemystä ja viimein niitä kaivattuja tuloksia.


sisällöntuotanto, sisällöntuottaja, sisältömarkkinointi, sisältö, copywriting
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN