Mitä SEO-palveluihin sisältyy? Millaisia SEO-palveluita tarvitsen? Miten löydän SEO osaajan?
Digimarkkinointi, kuten hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimization), on tänä päivänä ratkaisevan tärkeää yritysten menestykselle. Siksi niin monet yritykset painottavat markkinointistrategiassa digitaalista markkinointia ja investoivat SEO-palveluihin.
SEO-palvelut varmistavat, että yrityksesi ja verkkosivusi löytyvät Googlesta ja muista hakukoneista. Asiantunteva SEO-toimisto tekee hakukoneoptimointia juuri sinun tarpeistasi ja tavoitteistasi käsin – oikeita SEO-toimenpiteitä optimaalisella tavalla.
Ehkä harkitset SEO-palveluita myös omalle yrityksellesi. Mutta mitä SEO-palvelut ovat – ja mitä kaikkea ammattimaisiin SEO-palveluihin sisältyy? Tästä blogiartikkelista löydät SEO-palvelut kattavasti esiteltynä.
- Löytyykö yrityksesi Googlesta?
- Mitä SEO-palvelut ovat?
- Miksi tarvitset SEO-palveluita?
- Mitä SEO-palveluihin sisältyy?
- 1. SEO-auditointi
- 2. Avainsanatutkimus
- 3. Kilpailija-analyysi
- 4. SEO-strategia
- 5. On-page SEO
- 6. Off-page SEO
- 7. Tekninen SEO
- 8. SEO-sisällöntuotanto ja copywriting
- 9. SEO-seuranta ja jatkuva kehitys
- Yhteenveto SEO-palveluista
- Miten voimme auttaa SEO:ssa?
Löytyykö yrityksesi Googlesta?
Monesti yrityksille tulee yllätyksenä, että yrityksen verkkosivut löytyvät Googlesta vasta sivulta kymmenen – tai eivät ollenkaan. Sekä uusien kotisivujen tekemiseen että verkkosivu-uudistuksen projekteihin ei useinkaan kuulu kahta tärkeintä asiaa:
Miksi SEO:n unohtaminen on ongelma? Sivustolla voi olla jokin tekninen virhe, eikä sivusto näy lainkaan hakukoneissa. Tai sisältöjä ei ole optimoitu lainkaan sellaisille avainsanoille, joilla asiakkaat etsivät tuotteitasi ja palveluitasi.
SEO-palvelut korjaavat nämä ongelmat ja parantavat verkkosivujesi näkyvyyttä Googlessa.
Mitä SEO-palvelut ovat?
SEO-palvelut ovat laaja kokonaisuus toimenpiteitä, joilla osaava SEO-toimisto kasvattaa orgaanista liikennettä kotisivuillesi ja nostaa sivujesi näkyvyyttä hakutulossivuilla.
SEO-palveluiden tavoite on saada verkkosivustosi asiakkaidesi näkyville, jotta useammat ihmiset löytävät yrityksesi ja muuttuvat asiakkaiksi.
Miksi tarvitset SEO-palveluita?
Miksi sinun kannattaisi käyttää SEO-palveluita? Miksi et vain hoitaisi hakukoneoptimointia itse?
Hakukoneoptimointi itse on tietenkin mahdollista, jos SEO:n osaaminen on riittävästi hallussasi. SEO vaatii kuitenkin paljon aikaa, vaivaa ja asiantuntemusta. Monilla yrityksillä ei ole resursseja tehdä SEO-toimenpiteitä omien töiden lisäksi.
SEO:n tekeminen itse on melko vaikeaa, jos hakukoneoptimointia ei ole tehnyt paljon. Sen lisäksi ilmaiset SEO-työkalut auttavat vain rajallisesti, mutta maksullisista hyvistä SEO-työkaluista tulee kustannuksia.
SEO-toimiston palvelut siirtävät vaikean ja aikaa vievän hakukoneoptimoinnin työkuorman pois harteiltasi. SEO-asiantuntijan tekemänä hakukoneoptimointi onnistuu tulostakuulla, ja voit käyttää ajan paremmin omaan asiantuntemukseesi ja liiketoimintaasi.
Sinua voisi kiinnostaa myös: Hakukoneoptimoinnin hyödyt
Mitä SEO-palveluihin sisältyy?
SEO-palvelut ovat yhä ja edelleen hankalia hahmottaa ja sisäistää. Eikä ihme, sillä hakukoneoptimointi koostuu useista eri toimenpiteiden kokonaisuuksista. Lisäksi eri SEO-toimistot tarjoavat erilaisia ratkaisuja ja hinnatkin vaihtelevat suuresti.
Kuten niin monessa palvelussa, pikkurahalla et voi saada kunnon SEO-palveluita. SEO vie paljon aikaa. Toisaalta sinun pitää osata arvioida palvelujen sisältöä, jotta et maksa tuhansia parin tunnin puuhastelusta.
SEO-palvelut koostetaan seuraavista osa-alueista:
- SEO-auditointi
- Avainsanatutkimus
- Kilpailija-analyysi
- SEO-strategia
- On-page SEO
- Off-page SEO
- Tekninen SEO
- SEO-sisällöntuotanto ja copywriting
- SEO-seuranta ja valvonta
Kuva: SEO-palvelut sisältävät useita kokonaisuuksia, joihin kuuluu erilaisia toimenpiteitä.
1. SEO-auditointi
SEO-auditointi (SEO-analyysi, SEO audit) tarkoittaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyden ja nykytilanteen tutkimista. Analyysi tehdään ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista.
Tutkimuksen tuloksena syntyy konkreettinen suunnitelma, jolla sivuston hakukonenäkyvyyttä voi parantaa. Perustason auditoinnissa käydään läpi verkkosivuston tekninen SEO. kartoitetaan virheet ja listataan kehitystoimenpiteet.
Astetta perusteellisemmissa SEO-analyyseissa kartoitetaan sisältöjen tasoa, laajuutta ja osuvuutta. Myös kevyt tai perusteellinen avainsanatutkimus on osa kattavampaa tutkimusta.
Edistyneissä ja laajemmissa tutkimuksissa kartoitetaan myös verkkosivuston käytettävyys ja käyttökokemus (UX).
SEO-auditoinnin laajuus riippuu tarvitsemasi hakukoneoptimoinnin laajuudesta. Kun tarvitset vain pientä hakukoneoptimointia, suppeampi alkututkimus riittää mainiosti. Jos tarvitset asiakkaita ja myyntiä hakukoneoptimoinnilla, alkututkimus vaatii enemmän työtä.
2. Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus on kaiken hakukoneoptimoinnin perusta. Se selvittää miten asiakkaasi etsivät yritystäsi Googlesta, ja miten hyvin yrityksesi hakukoneista löytyy.
Teemme aina laajan ja perusteellisen avainsana-analyysin, jossa käydään läpi mm:
- miten verkkosivusi sijoittuu Googlessa
- miten kilpailijasi sijoittuvat hakukoneissa
- millä avainsanoilla tuotteitasi ja palveluitasi haetaan
- missä muodossa avainsanat pitää kirjoittaa.
Esimerkiksi hetki sitten toteutimme eräälle innovatiiviselle startupille laajan hakusanatutkimuksen, jossa analysoimme ja luokittelimme yli 800 avainsanaa. Sen lisäksi suunnittelimme kahdelle sivustolle avainsanoihin perustuvan SEO-strategian.
Avainsanatutkimuksen jälkeen voit alkaa tehdä hakukoneoptimointia itse. Tai jos aikasi tai osaamisesi ei riitäkään, voit antaa SEO-työn suunnittelun ja toteuttamisen meille.
Vinkki: kun avainsanatutkimuksen tekee todellinen SEO-asiantuntija, saat strategista tietoa yrityksesi markkinasta ja asiakkaistasi!
3. Kilpailija-analyysi
SEO on verkkosivujen optimointia hakukoneille, mutta myös kilpailijoita vastaan. Oikeastaan kaikki SEO-toimenpiteet keskittyvät aina kilpailijoidesi voittamiseen. Sitä tarkoittaa esimerkiksi hakutuloksien ykköspaikka - olet edellä kaikkia kilpailijoitasi.
Kilpailija-analyysi voidaan tehdä osana SEO-auditointia tai avainsanatutkimusta. Avainsanatutkimuksen yhteydessä tehtävä kilpailija-analyysi on laajempi ja strategisempi. Siinä jokaisen avainsanan osalta selvitetään oma sijoituksesi sekä kilpailijoiden sijoitukset ja nähdään, millaista SEO-strategiaa tarvitaan kilpailijoiden voittamiseen.
4. SEO-strategia
SEO-strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jolla verkkosivujesi näkyvyyttä Googlessa ja muissa hakukoneissa aletaan parantaa. SEO-strategia voi sisältää nykyisen sivuston eri sivujen optimointisuunnitelman, tai se voi sisältää laajemman suunnitelman.
Kattavammassa SEO-strategiassa voidaan laatia tarkemmat ohjeet SEO-sisällöntuotannolle. Suunnitelma voidaan rakentaa tärkeimpien hakusanojen ympärille, ja se voi sisältää esimerkiksi blogitekstien otsikkoehdotukset, titlet, urlit ja metakuvaukset.
5. On-page SEO
On-page SEO on SEO:n muoto, joka keskittyy verkkosivustosi sisällön optimointiin, jotta sillä olisi paremmat mahdollisuudet sijoittua hakukoneissa. Lähes kaikki SEO-palvelupaketit sisältävät on-page SEO:ta, sillä se on yksi prosessin tärkeimmistä osista. Asioita, joita voit odottaa on-page SEO-palveluista, ovat muun muassa:
- Sisällön rakenteen optimointi
- Sisäinen linkitys
- Kuva-SEO
- Otsikoinnin ja metakuvauksen optimointi
- SEO-sisällöntuotanto ja SEO-copywriting
6. Off-page SEO
Off-page SEO on verkkosivustosi ulkopuolista hakukoneoptimointia. Se auttaa sinua näkymään hakutuloksissa optimoimalla asioita, jotka eivät suoraan liity yrityksesi kotisivuihin.
Keskeisin off-page SEO:n menetelmä on backlinkkien hankkiminen. Backlinkit ovat linkkejä toisilla verkkosivustoilla, jotka osoittavat sinun sivustoosi.
SEO-toimisto auttaa sinua saamaan enemmän tällaisia linkkejä, joko sisältötoimenpiteillä tai ostamalla. Linkit muilta hyviltä sivustoilta lisää sivustosi auktoriteettia ja luotettavuutta ja parantaa sijoitustasi Googlessa.
Off-page SEO:on kuuluu myös Google Business -profiilin luominen ja optimointi. Googlen yritysprofiilin optimointi parantaa mahdollisuuksiasi näkyä paikallisissa hakutuloksissa, kun ihmiset etsivät yrityksiä alaltasi.
7. Tekninen SEO
Yleinen SEO-palvelu on tekninen SEO, joka keskittyy verkkosivuston teknisiin elementteihin ja käytettävyyteen. Tekninen SEO on yksi osa-alueista, jossa yritykset useimmin hakevat apua, koska verkkosivujen teknistä osaamista löytyy yleensä vain verkkosivupalveluita tarjoavilta toimistoilta.
Teknisessä SEO:ssa optimoidaan verkkosivustosi taustalla olevia ominaisuuksia, jotta sivustosi sijoittuisi paremmin hakukoneissa.
Tekniseen SEO:oon sisältyviä palveluita ovat tyypillisesti:
- nopeuden optimointi
- sivuston rakenteen parantaminen ja sivustokartan optimointi
- verkkosivujen käytettävyyden ja käyttökokemuksen parantaminen
- sivuston turvallisuuden parantaminen HTTPS:n avulla
- sivuston optimointi mobiililaitteille
Tekninen SEO hoituu usein projektiluontoisesti kerralla kuntoon. Isommalla sivustolla sivuston rakennetta ja käyttökokemusta voidaan tosin joutua kehittämään kauemminkin.
8. SEO-sisällöntuotanto ja copywriting
Keskeisin asia jokaisessa SEO-strategiassa on SEO-sisällöntuotanto. SEO:n tavoitteena on saada verkkosivustosi sisältö näkymään hakutuloksissa, mutta se ei tule tapahtumaan, ellei sivustollasi ole oikeanlaista sisältöä.
Oikeanlainen sisältö on sellaista sisältöä, jota asiakkaasi etsivät Googlesta.
Yllättävän monet SEO-toimistot keskittyvät teknisen SEO:n tekemiseen ja linkkien ostamiseen. Hakukoneissa menestyy kuitenkin vain hyvällä SEO-sisällöllä. Tästä syystä teknisen SEO:n paketteihin tarjotaan usein Google-mainontaa. Maksettu mainonta on kuitenkin eri asia kuin orgaaninen ilmainen liikenne.
SEO-sisällöntuotannossa sivustollesi tuotetaan asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä. Sisältö optimoidaan avainsanoille.
SEO-copywriting on vielä oma SEO:n osa-alue. Copywritingilla sisällöistä tehdään houkuttelevia ja myyviä. Copywritingin osaaminen on harvinaisempaa, eivätkä useimmat SEO-toimistot sisällytä sitä SEO-palveluihin.
9. SEO-seuranta ja jatkuva kehitys
Jotta SEO:lla menestyisi hakukoneissa, sitä on jatkuvasti parannettava. Miten voit parantaa hakukoneoptimoinnin tuloksia? Jatkuvalla seuraamisella. Pitää siis kaiken aikaa tietää, mikä SEO:ssa toimii hyvin – ja mikä ei.
Jatkuvaan SEO:n seurantaan tarvitset aikaa ja vaivaa sekä oikeanlaisia työkaluja. SEO-toimisto hoitaa tämän puolestasi. Minimissään SEO-palvelu sisältää kuukausittaisen raportin sähköpostiisi.
Esimerkiksi meidän SEO-toimistomme seuraa tarkasti sijoituksiasi, liikennettäsi ja verkkosivuston toimintaa, jotta näemme, mitkä SEO-taktiikat ja sisällöt tuottavat tuloja, ja mitä pitää optimoida lisää. Standardiraportin asemesta luomme näkemyksellisen raportin, jossa erittelemme tehtyjä töitä ja suosittelemme tulevia toimenpiteitä.
Yhteenveto SEO-palveluista
SEO-palvelut ovat laaja joukko erilaisia toimenpiteiden kokonaisuuksia, joita kaikkia tarvitaan hyvään näkyvyyteen Googlessa ja muissa hakukoneissa. Hyvä SEO-toimisto tarjoaa kaikkia hakukoneoptimoinnin osa-alueita, ja palvelut joustavat juuri sinun tarpeisiisi.
Jos SEO-palvelut kuulostavat siltä, mitä verkkosivustosi ja yrityksesi tarvitsee, tutustu seuraavaksi asiantuntevaan ja ystävälliseen SEO-toimistoon. Me voimme olla juuri sinulle sopiva yhteistyökumppani, joka tekee hakukoneoptimointia selkeästi ja avoimesti.
Meiltä löydät juuri sinun tarpeisiisi sopivan SEO-kokonaisuuden - hakukoneoptimointi ja SEO-palvelut yritykselle. Kun haluat menestyä SEO:lla, nostaa Google-näkyvyyttä ja kasvattaa oikeanlaista liikennettä verkkosivuillesi, saat meiltä jatkuvan hakukoneoptimoinnin tulostakuulla.
Jatkuvan hakukoneoptimoinnin lisäksi löydät meiltä täsmälliset SEO-paketit, joilla buustaat nopeasti Google-näkyvyyttä. SEO-paketti on matalan kynnyksen palvelu kokeilla hakukoneoptimointia palveluna. Siitä on helppo siirtyä myös laajempaan palveluun ja jatkuvaan hakukoneoptimointiin.
Miten voimme auttaa SEO:ssa?
Haluaisitko tietää miten parannat yrityksesi näkyvyyttä ja saat lisää kävijöitä verkkosivuillesi? Me teemme SEO-palveluissa todella kovia tuloksia, ja näytämme mielellämme miten voimme auttaa myös sinua menestymään. Ota yhteyttä vaikka jo tänään niin jutellaan lisää!
Meiltä saat maksuttoman SEO-auditoinnin, joka auttaa sinua pääsemään eteenpäin!
PS. Nappaa tästä myös täysin ilmainen 50-sivuinen SEO-ammattilaisten kirjoittama Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen hakukoneoptimointi – Voittajan käsikirja
***
ÁJAR on mukava digitoimisto Helsingistä – olemme digimarkkinoinnin kumppani kasvuhakuisille yrityksille ympäri Suomen. Ydinosaamistamme on strateginen SEO ja huippulaadukas hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto.
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.