Verkkosivuston sisällön suunnittelu – 11 keinoa luoda myyvät verkkosivut

AinoAino // 3.5.2024

Verkkosivujesi sisällöt ovat sivustosi tärkein osa. Sisältösi ratkaisevat, tuleeko verkkosivuillesi liikennettä ja päätyykö kävijä ottamaan yhteyttä ja ostamaan. 

Kuvittele tekeväsi verkkosivuston uudistusta. Mitä asioita mietit? Luultavasti sivuston ulkoasua, navigointia ja valikon pääotsikoita, etusivulle tulevia osioita sekä yhteystietoja.

Verkkosivuston suunnittelussa yksittäiset sisältösivut ja artikkelisivut nousevat harvoin tärkeyslistan kärkeen – vaikka juuri sisältösivut ovat todennäköisin syy sille, että käyttäjä on sivustollasi ja on vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. 

Sisältö on ensimmäinen ja tärkein asia verkkosivuillasi. Sisältö ja verkkosivujen sisältömuotoilu vaikuttavat eniten käyttäjäkokemukseen ja siihen, käykö sivuillasi kauppa.

Mitä on verkkosivujen sisältö?

Verkkosivujen sisältö tarkoittaa kaikkea sivuston informaatiota, kuten tekstiä, kuvia, ääniä ja videoita. Sisältösivuja ovat esimerkiksi blogiartikkelit, uutiset, sivut, joilla kerrotaan palveluista ja tuotteista, etusivu, laskeutumissivut ja muut tietoa tarjoavat sivut.

Sisältösivujen ensisijainen tarkoitus asiakkaasi näkökulmasta on lukeminen. Lukemisen lisäksi verkkosivuilla kävijä voi haluta tallentaa tai jakaa artikkelin, kommentoida sisältöä, löytää lisää tietoa aiheesta ja tietää, onko tieto luotettavaa.

Yrityksesi näkökulmasta sisältösivujen ensisijainen tarkoitus on kasvattaa liiketoiminnan tulosta, suoraan tai välillisesti. Käytännössä autat asiakastasi löytämään ja ymmärtämään hänen etsimänsä tiedon, ja lopulta ottamaan yhteyttä tai ostamaan.

Verkkosivujen sisältöjen suunnittelu on:

  • hyvää kirjoitustaitoa
  • taitavaa UX-suunnittelua
  • ajantasaista SEO-osaamista
  • asiakasymmärrystä
  • liiketoimintaosaamista 

Näillä 11 keinolla teet asiakaslähtöistä markkinointia ja varmistat, että verkkosivusi löytyvät Googlesta ja saavat kävijät ostamaan.

1. Määrittele liiketoiminnalliset tavoitteet

Jokaisella verkkosivustosi sivulla on tarkoitus. Usein se on liiketoiminnallinen tavoite, muttei aina. 

Erilaisilla verkkosivuilla on luonnollisesti erilaiset tavoitteet. Esimerkiksi:

  • mediasivuston kävijät haluavat viihtyä ja lukea uutisia
  • kaupungin sivustolla etsitään tietoa tapahtumista ja yhteystietoja
  • järjestön sivustolla kävijä on kiinnostunut jäseneduista
  • yrityksen verkkosivuilla kävijää kiinnostavat yrityksen tuotteet ja palvelut

Nyrkkisääntönä: verkkosivuillesi tullaan hakemaan vastauksia tiedontarpeeseen. Suunnittele verkkosivujen sisällöt aina tavoitteesi ja kohderyhmäsi mukaisesti.

Tarkempi tavoitteesi voi olla vaikkapa:

  • Kasvattaa sivustolla vietettyä aikaa
  • Kasvattaa sivujen näyttökertoja
  • Houkutella käyttäjää sitoutumaan brändiin
  • Rohkaista kävijää kommentoimaan tai antamaan palautetta
  • Mainostaa tuotetta tai tapahtumaa
  • Myydä mainostilaa
  • Näyttäytyä alan asiantuntijana
  • Saada kävijä kiinnostumaan muista vastaavista palveluista
  • Saada kävijä tilaamaan uutiskirje
  • Saada kävijä ottamaan yhteyttä
  • Saada kävijä ostamaan

Verkkosivujen sisällön kirjoittaminen onnistuu, kun tiedät mitä jokaisella sisällöllä tavoittelet. Ota pohjaksi hyvin tehty sisältöstrategia sekä asiakaspolku.

2. Tunne asiakkaasi – Mitä sivustollasi vierailija haluaa tehdä? 

Kun tiedät, mitä verkkosivustosi sisällöillä tavoittelet, tutki tarkasti kohderyhmäsi. Mitä potentiaaliset asiakkaasi haluaisivat lukea palvelustasi tai tuotteistasi? Miten verkkosivujen sisällöt vastaavat heidän tarpeisiinsa? Miten voit puhutella kohderyhmääsi kiinnostavalla ja ymmärrettävällä tavalla? 

Tee markkinatutkimusta omasta toimialastasi ja tutki myös kilpailijoitasi. Selvitä kohdeyleisösi kiinnostuksen kohteet, arvot ja elämäntapa. Vertaile kilpailijoidesi verkkosivuja ja tutki, miten muut puhuttelevat potentiaalisia asiakkaitasi.

Luo yrityksesi ostopersoonat todellisen datan perusteella. Asetu potentiaalisen asiakkaasi saappaisiin, jotta osaat suunnitella verkkosivujen sisällöt oikealla tavalla. 

Kun kirjoitat verkkosivujen sisältöä, mieti:

  • Mistä aiheista kirjoitetaan paljon, mistä vähän? Löydätkö uuden näkökulman aiheisiin?
  • Millaista aihetta kannattaa käsitellä todella pitkillä sisällöillä, milloin taas lyhyt ja kevyt sisältö toimii paremmin?
  • Millainen on brändistrategiasi ja brändisi äänensävy? Miten saat sisällöistä yhtenäisiä?
  • Millaiseen sisältöön kohdeyleisösi yleensä reagoi?
  • Mihin sisältöön yleensä törmäät vaikkapa Facebookin mainoksissa? Jos jokin asia toistuu, se luultavasti toimii.

3. Käytä selkeää ja laadukasta kieltä

Laadukas sisältö on informatiivista, vaikuttavaa ja arvokasta asiakkaallesi. Laatusisältö resonoi oikeassa kohderyhmässä ja rakentaa pitkäaikaista suhdetta asiakkaisiin. 

Lukijan pitää ymmärtää verkkosivustosi sisältöä helposti ja nopeasti. Sisällöstä pitää myös selvitä, kuka olet ja mitä tarjoat ja kenelle.

  • Otsikoi houkuttelevasti, mutta lunasta lupauksesi – älä tee katteettomia klikkiotsikoita.
  • Kerro jo ingressissä, miksi sisältö kannattaa lukea eli mitä lukija hyötyy käyttäessään siihen aikaansa.
  • Käytä yksinkertaisia lauseita ja sanoja. Vältä monimutkaisia lauserakenteita ja liian vaikeita sanoja. Pyri siihen, että lukijasi ymmärtävät tekstin ensimmäisellä lukukerralla.
  • Käytä mieluummin aktiivimuotoa kuin passiivimuotoa. Esimerkiksi: ”Autamme sinua kirjoittamaan myyvät verkkosivujen sisällöt – ota yhteyttä” eikä ”Digitoimistoon voi ottaa yhteyttä”.
  • Käytä esimerkkejä ja vertauksia. Esimerkit ja vertaukset auttavat lukijaa ymmärtämään abstrakteja käsitteitä.
  • Unohda jargon ja ammattitermit, joita yrityksen sisällä käytetään. Varmista, että kohderyhmäsi ymmärtää käyttämääsi kieltä.  
  • Lue tekstisi ääneen ennen julkaisua, jotta huomaat, kuulostaako se luonnolliselta ja sujuvalta.
  • Kirjoita kieliopillisesti virheetöntä tekstiä. Kirjoitusvirheet eivät anna asiantuntevaa kuvaa.

4. Kirjoita brändinmukaisella äänellä

Jos haluat kirjoittaa yhdenmukaisia sisältöjä, ota lähtökohdaksi brändistrategia. Brändistrategia määrittelee brändin identiteetin, persoonallisuuden ja äänensävyn.

Mieti, kuka olet ja miten puhuttelet lukijaa – puhutko kuin läheiselle ystävälle (yleisin bloggausneuvo), oletko asiallinen ja objektiivinen, vai kirjoitatko räiskyvästi ja omia mielipiteitäsi korostaen? Valitse tyyli, joka on linjassa brändisi kanssa ja puhuttelee juuri sinun kohderyhmääsi.

Brändisi äänensävy on se tapa, jolla puhut asiakkaillesi. Sen tulisi olla johdonmukainen kaikissa viestintäkanavissa, myös verkkosivujen sisällöissä.

  • Mieti brändisi arvoja ja identiteettiä. Miten haluat viestiä?
  • Mieti kohdeyleisöäsi. Miten he puhuvat ja kommunikoivat? Tutki esimerkiksi sosiaalisen median kanavia ja selvitä. Käytä puhetyyliä, joka resonoi kohderyhmäsi kanssa.
  • Tee tarvittaessa A/B-testejä eri tyyleillä. Testaa kahta eri versiota tekstistä nähdäksesi, kumpi versio saa enemmän aikaan.

5. Kirjoita mobiili edellä

Verkkosivuilla ihmiset enemmänkin silmäilevät kuin varsinaisesti lukevat. Tue sisältöjen muotoilulla nopeaa ja helppoa selaamista.

  • Varmista sisällön luettavuus käyttämällä riittävän suuria fontteja ja pitämällä tekstin kappaleet lyhyinä.
  • Kirjoita tärkeät asiat heti kappaleen alkuun.
  • Käytä otsikointia ja väliotsikoita. Pääotsikot auttavat huomaamaan tekstin keskeiset asiat.
  • Jätä riittävästi tyhjää tilaa kappaleiden väliin.
  • Käytä erilaisia listoja rytmittämään sisältöä.
  • Lihavoi, kursivoi tai alleviivaa tarvittaessa – mutta älä käytä näitä kaikkia yhdessä.
  • Käytä riittävän kapeaa palstaleveyttä myös desktopissa. 

Verkkosivujen UX-suunnitteluun kuuluu myös tavallisen sisältösivun tai artikkelisivun suunnittelu parhaiden käytäntöjen mukaisesti.
 

verkkosivujen sisältösivun malli

Kuva: Verkkosivujen sisällöntuotannossa hyvä käyttökokemus on samalla hyvää hakukoneoptimointia!

  1. Sivun otsikko ja ingressi kertovat lukijalle ytimekkäästi, miksi sisältö kannattaa lukea.
  2. Otsikot ja väliotsikot rytmittävät tekstin sopiviksi paloiksi ja kertovat nopeasti sisällön idean.
  3. Mainokset ja bannerit eivät saisi häiritä eivätkä olla epärelevantteja.
  4. Kuvat keventävät lukukokemusta ja voivat selventää monimutkaista aihetta.
  5. Sivutus on tärkeää mobiilissa (ja impressioiden kasvattamisessa).
  6. Tietoa kirjoittajasta sekä mahdollisuus yhteydenottoon rakentaa luottamusta.
  7. Aiheeseen liittyvät sisällöt tarjoavat lisätietoa vaikkapa päätöksenteon tueksi.
  8. CTA ohjaa lukijan ostopolulla eteenpäin.

6. Huolehdi visuaalisesta tasapainosta

Käyttäjäkokemuksen tutkimusten tulokset ovat kiistattomat: visuaalisesti yksinkertainen sivusto miellyttää visuaalisesti monimutkaista enemmän. Älä laita verkkosivuillesi mitään ylimääräistä.

Informaation ja varsinkin tekstin prosessointi on kognitiivisesti kuormittavaa. Tästä syystä sisältöä kannattaa monipuolistaa lisäämällä pitkien tekstien joukkoon kohtuullinen määrä visuaalista sisältöä eli kuvia, infograafeja tai videoita. Visuaalinen sisältö keventää ylikuormitusta, helpottaa ymmärtämistä ja luo verkkosivuille miellyttävää harmoniaa.

Visuaalisuuteen kuuluvat myös selkeästi erottuvat otsikot ja luettava fontti. Suunnittele CTA-painikkeesta iso ja väriltään muusta sisällöstä poikkeava.

7. Lisää toimintakehote – ohjaa mihin mennä artikkelista

Kun olet saanut asiakkaasi lukemaan blogiartikkelisi tai muun sisältösivusi, ohjaa hänet polulla helposti eteenpäin. Voit tarjota joko aiheeseen liittyvää tietoa ja muita kiinnostavia artikkeleita, tai pyytää suoraan ottamaan yhteyttä – tai molempia.

Potentiaalinen asiakkaasi voi tulla verkkosivuillesi mistä tahansa kohdasta, useimmiten muualta kuin etusivulta. Jokaiselta sisältösivulta pitäisi siten nopeasti ymmärtää, mikä sivu on ja mitä kävijä voi odottaa sivulta löytävänsä. 

PRO VINKKI: Suunnittele jokainen sivu aloitussivuksi potentiaalisen asiakkaasi ostopolulla.

Kun suunnittelet toimintakehotteita, ota myös huomioon eri päätelaitteet. Tietokoneen isolla näytöllä useampi elementti ja niihin liittyvät toimintakehotteet mahtuvat kätevästi rinnakkain. Luovien ja innostavien CTA-painikkeiden lisääminen on desktopissa helppoa.

Kännykässä on vain yksi kapea palsta. Optimoi käytettävyyttä ja ostopolkua aina mobiili edellä.

8. Helpota sisällön jakamista ja kommentointia

Lisää sisältösivuille tarvittavat jakopainikkeet, kuten Facebookiin, LinkedIniin ja sähköpostiin. Jos haluat rakentaa yhteisöä, mahdollista kommentointi ja tee siitä helppoa.

Mieti, millaista sisältöä kommentoidaan ja jaetaan. Voit hyödyntää erilaisia sisältömuotoja monipuolisesti:

  • Tuote- ja palvelukuvaukset: kerro tuotteistasi ja palveluistasi selkeästi ja houkuttelevasti.
  • Tietoa yrityksestä: kerro bränditarinasi ja näytä miten arvosi näkyvät toiminnassasi.
  • Asiakastarinat: jaa asiakkaiden kokemuksia tuotteistasi ja palveluistasi.
  • Blogikirjoitukset: jaa asiantuntemustasi ja tarjoa arvoa kohderyhmällesi.
  • Videot ja kuvat: käytä visuaalista sisältöä kouluttamaan ja viihdyttämään.

9. Tarjoa sosiaalisia todisteita

Jos myyt mitä tahansa, lisää sisältösivuille muiden asiakkaiden palautteita. Sosiaalinen todiste tukee väitteitäsi palvelujesi ja tuotteidesi onnistumisesta.

Sosiaalinen todiste on tapa hyödyntää muiden ihmisten positiivisia kokemuksia ja suosituksia tuotteen tai palvelun myynnin edistämiseksi. Se perustuu ihmisen luonnolliseen taipumukseen luottaa muiden mielipiteisiin ja tehdä ostopäätöksiä heidän kokemuksiensa perusteella.

  • Arvioinnit ja arvostelut: näytä asiakkaiden antamia arvioita ja arvosteluja tuotteestasi tai palvelustasi. Käytä sekä positiivisia että negatiivisia arvioita, jotta sivustosi näyttää aidolta ja luotettavalta.
  • Asiakastarinat: jaa tarinoita tyytyväisistä asiakkaista, jotka ovat hyötyneet tuotteestasi tai palvelustasi. Nämä tarinat voivat olla tekstiä, kuvia tai videoita.
  • Suosittelut: näytä tunnettujen vaikuttajien tai asiantuntijoiden suosituksia tuotteellesi tai palvelullesi.

PRO VINKKI: Kun tarjoat lukijallesi tietoa siitä, että muutkin ihmiset tekevät jotain, luot lukijalle tarpeen tehdä samaa.

10. Pidä sisältö ajankohtaisena

Päivitä verkkosivujesi sisältöä säännöllisesti. Verkkosivujen sisällön ajantasaisena pitäminen vahvistaa asiantuntemustasi, parantaa hakukoneoptimointia ja nostaa asiakastyytyväisyyttä. 

  • Luottamus ja uskottavuus: Ajankohtainen sisältö osoittaa, että yrityksesi on aktiivinen ja perillä alan ajankohtaisista asioista. Se lisää luottamusta ja uskottavuutta brändiisi ja antaa asiakkaille varmuuden siitä, että he saavat ajantasaista ja relevanttia tietoa verkkosivuiltasi.
  • Hakukoneoptimointi (SEO): Hakukoneet, kuten Google, suosivat verkkosivustoja, joiden sisältö on ajantasaista ja laadukasta. Säännöllinen sisällön päivittäminen voi parantaa verkkosivustosi sijoitusta hakutuloksissa.

11. Tee sisällön hakukoneoptimointi (On-Page SEO)

Verkkosivujen sisällöt kannattaa hakukoneoptimoida. SEO-sisällöntuotannon pohjaksi tarvitset avainsanatutkimuksen ja hakukoneoptimoinnin osaamista. 

On-Page SEO eli sisällön hakukoneoptimointi keskittyy verkkosivustosi sisältöön ja sen optimointiin hakukoneille. 

Avainsanat

  • Tee avainsanatutkimus ja tunnista relevantteja avainsanoja, joita kohderyhmäsi käyttää etsiessään tietoa tuotteistasi tai palveluistasi.
  • Käytä avainsanoja luonnollisesti leipätekstissä, sekä otsikoissa, metakuvauksissa ja URL-osoitteissa.

Metakuvaukset

  • Kirjoita lyhyitä (max 160 merkkiä) ja houkuttelevia metakuvauksia, jotka kuvaavat verkkosivusi sisältöä.
  • Sisällytä metakuvaukseen tärkeimmät avainsanat.

Otsikointi ja sivun title

  • Käytä otsikoita (H1, H2, H3) tekstin jäsentämiseen ja sisällön hierarkian luomiseen.
  • Sisällytä otsikoihin tärkeimmät avainsanat.
  • Titlen tulee olla alle 60 merkkiä pitkä ja kuvata verkkosivusi sisältöä selkeästi.
  • Sisällytä titleen tärkeimmät avainsanat ja varmista, että jokaisella sivulla on ainutlaatuinen title.

URL-osoitteet

  • Käytä lyhyitä ja kuvaavia URL-osoitteita, vältä erikoismerkkejä ja välilyöntejä.
  • Sisällytä URL-osoitteeseen tärkeimmät avainsanat.

Kuvien optimointi

  • Käytä optimoituja kuvatiedostoja nopean latautumisen varmistamiseksi.
  • Lisää kuviin alt-tekstit, jotka kuvaavat kuvan sisältöä.

Linkitys

  • Luo sisäisiä linkkejä relevantteihin sivuihin verkkosivustollasi.
  • Luo linkkejä laadukkaisiin ulkoisiin lähteisiin.

Kun luot laadukasta ja hyödyllistä sisältöä, se on hyvää myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Googlen ohjeista löydät aina ajankohtaista tietoa verkkosivujen sisällöntuotannon parhaista käytännöistä. 

Hakukoneet arvostavat relevanssia, hyödyllisyyttä, ainutlaatuisuutta ja hyvää lukukokemusta. Vaikka tekisit SEO-sisällöntuotantoa, kirjoita aina lukijallesi eli kohderyhmällesi ja asiakkaallesi. 

Yhteenveto

Verkkosivuston sisältö ratkaisee, tuleeko lukijoita ja käykö kauppa. Hyvän verkkosivujen tekstin kirjoittaminen vaatii hyvää kirjoitustaitoa, hakukoneoptimoinnin osaamista, UX-osaamista, käyttäjäymmärrystä, brändiosaamista, markkinointiosaamista ja liiketoimintaosaamista.

Laadukkaalla ja ammattimaisella sisällöllä houkuttelet kävijöitä verkkosivuillesi, parannat konversioastetta ja saavutat liiketoimintatavoitteesi. 

Tarvitsetko apua laittamaan verkkosivusi sisällöt kerralla kuntoon? Saat meiltä nopeasti yhteistyöehdotuksen – ota meihin yhteyttä! 


verkkosivut, verkkosivujen sisällöt, verkkosivujen hakukoneoptimointi, on-page seo, ux
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN