Sisältömarkkinointi 2024 – 10 parasta vinkkiä
![Aino](/site/assets/files/1091/ainoparikka.50x50.png)
SISÄLTÖMARKKINOINTI 2024
Miten onnistua sisältömarkkinoinnissa vuonna 2024? Menestyksen reseptiin kuuluvat aito ja puhutteleva sisältö, parhaiden käytäntöjen hyödyntäminen sekä sisällön ja verkkosivujen kokemuksen optimoiminen.
Sisältömarkkinointi on oikeiden ihmisten houkuttelemista yrityksesi luokse. Onnistunut sisältömarkkinointi saa ihmiset myös jäämään asiakkaiksesi.
”Miten saan lisää kävijöitä verkkosivuilleni?”
Tätä miettivät markkinoinnin ja myynnin ammattilaiset, bloggaajat, yrittäjät ja kaikki, ketkä tarvitsevat kävijöitä verkkosivuilleen. Perimmäisenä tarkoituksena on yleensä muuntaa verkkosivuilla kävijät jollain tavalla numeroiksi viivan alle.
Kävijöiden saaminen verkkosivuille on yllättävän helppoa.
Kasvatimme hakukoneoptimoiduilla sisällöillä puolessa vuodessa oman verkkosivustomme kävijämäärän nollan tuntumasta yli 20 000 yksilöityyn kävijään kuussa, täysin ilman mainoksia tai uutiskirjettä ja pääosin ilman sisältöjen somessa jakamista. Siis ilmaista orgaanista liikennettä hakukoneesta ympäri maailman vain taitavalla SEO-sisällöntuotannolla.
Markkinointikirjeisiin vedetyt harhaanjohtavat kasvuprosentit yleensä lähinnä naurattavat, mutta tällä kertaa puhutaan oikeasti tuhansista prosenteista kasvua.
Mitä 20 000 uutta kävijää kuussa verkkosivustollasi tarkoittaisi omalle bisneksellesi? Tai 200 000?
Nappaa tästä parhaat ja ajankohtaisimmat sisältömarkkinoinnin vinkit, joilla buustaat orgaanista liikennettä verkkosivustollesi ja keräät kasapäin liidejä. Kun toimit suosituksiemme mukaan, saat liidit myös konvertoitumaan pitkäaikaisiksi asiakkaiksesi!
1. Perusta yritysblogi
Inbound-markkinointi on oikeiden ihmisten houkuttelemista yrityksesi luokse. Yksi parhaista tavoista tähän on luoda sisältöä bloggaamalla. Bloggaaminen on edelleen erittäin relevanttia - Google-haut kasvavat vuodesta toiseen.
Blogisi on hyödyllinen liiketoiminnallesi, kun kirjoitat blogitekstit oikealle yleisölle. Toisin sanoen, tiedät, kenelle kirjoitat.
- Tunnista kaikessa tekemisessäsi ihanneasiakkaasi ja ostajapersoona. Ymmärrä yleisösi arki työssä ja työn ulkopuolella.
- Selvitä, mitä yleisösi etsii Googlesta. Kirjoita tekstejä, jotka vastaavat yleisösi kysymyksiin ja erityisesti hakutarkoitukseen.
- Kirjoita selkeää ja jäsenneltyä kieltä. Älä tuuppaa tekoälyn tuotoksia sellaisenaan eetteriin, vaikka hyödyntäisit tekoälyä sisällöntuotannon apuna.
- Tutki aihepiirisi avainsanat ja päätä, mille vesille lähdet kalastamaan.
- Luo tehokas sisältöstrategia ja kääri hihat!
Perusta yritysblogi nyt, jos sinulla ei vielä ole sitä. Sisältöjä on hankala tunkea muuallekaan, ja juuri sisällöt tuovat kävijöitä sivustollesi. Kun olet luonut sisällön kerran (investoinut siihen joko aikaa, rahaa tai molempia), se toimii markkinointinasi väsymättä.
2. Hyödynnä aiheasiantuntemusta
Mitä korkeammalle sisältösi sijoittuvat Googlen hakutulossivulla, sitä suuremmalla todennäköisyydellä saat enemmän liikennettä verkkosivustollesi. Yksi keino kiilata kärkeen on aiheasiantuntemus, jota Google arvostaa.
Hyödynnä pilari-klusteri -tekniikkaa ja ota haltuun oman alasi aihepiiri.
- Kirjoita ensin haluamastasi aiheesta järkälemäinen blogikirjoitus, joka kattaa laajasti kaiken aiheesta avainsanoineen. Tämä on pilarisisältö.
- Kirjoita sen jälkeen tukiartikkeleita, joissa käsittelet yksityiskohtaisesti eri osa-alueita pitkästä kirjoituksesta. Nämä ovat klusterisisältöä.
- Linkitä pilari- ja klusterisisältö toisiinsa. Hakukoneen on helpompi indeksoida ja luokitella tällä tavalla organisoitua sisältöä.
- Pilari-klusteri -malli (hyvin tehtynä) luo myös parempaa käyttäjäkokemusta (UX) ja kasvattaa sivustollasi vietettyä aikaa.
3. Keskity ikivihreisiin aiheisiin
Evergreen-aiheet ovat loistava työkalu sivustollesi. Ikivihreät aiheet ovat aiheita, jotka pysyvät tuoreina ja merkityksellisinä ajasta ja paikasta riippumatta. Ajattomat jutut tuovat tasaista kävijävirtaa blogiisi ja verkkosivustollesi pidemmällä aikavälillä.
- Miten keksit ikivihreitä aiheita? Mieti ensin aivan yleisiä aiheita. Arkielämään, kuten terveyteen, uraan ja rahoitukseen liittyvät informatiiviset ja hyödylliset aiheet toimivat usein hyvin.
- Pohdi sitten omaa alaasi: miten voisit linkittää yleisen idean edes löyhästi omaan agendaasi?
Yleisiä bisneksen, markkinoinnin ja johtamisen aiheita ovat vaikkapa:
"Kuinka luodaan liiketoimintasuunnitelma?"
”Miten tehdään sisältöstrategia?”
"Miten saa lisää kävijöitä verkkosivustolle?"
Nämä teemat houkuttelevat lukijoita tänään, huomenna ja jopa vuosien kuluttua. Ajattomat artikkelit näyttävät myös Googlelle, että verkkosivustosi tarjoaa hyödyllistä ja pitkäkestoista tietoa.
4. Sisällön hakukoneoptimointi (On-Page SEO)
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen optimointia orgaanisen liikenteen saamiseksi ja verkkosivuston sijoituksen parantamiseksi hakukoneiden tulossivuilla. Sivulla tehtävä SEO – ”On-Page SEO” tai "On-Site SEO" – sisältää verkkosivuston sisältöelementtien, sivuston arkkitehtuurielementtien ja HTML-elementtien optimoinnin.
Näillä keskeisillä ei-teknisillä SEO-toimenpiteillä kohennat nopeasti verkkosivustoasi myös Googlen silmissä:
- Aloita käymällä läpi sivustosi otsikkotunnisteet (title) – ne kertovat hakukoneille, mitä sivustoltasi löytyy. Sisällytä joka sivulle tärkein avainsana.
- Viilaa metatiedot. Metakuvaus näkyy hakutulossivulla otsikon alla ja voi vaikuttaa siihen, klikkaako käyttäjä otsikkoa vai ei.
- Optimoi tekstisisällöt: editoi kieli laadukkaaksi rakenteellisesti ja kieliopillisesti ja sisällytä siihen avainsanoja, tärkeimmät avainsanat alkupuolelle painottuen. Käytä loogisesti eri hierarkiatason otsikoita sisällössä (H1, H2 jne.) – nämä auttavat hakukonetta arvioimaan relevanssia haun suhteen.
- Tunnista hakuintentio: kiinnitä tekstituotannossa erityisesti huomiota käyttäjän (asiakkaasi) tiedonhankinnan motiiveihin: mitä hän etsii, mitä hän haluaisi tehdä, mihin hän haluaisi mennä jne.
Sivun hakukoneoptimointi riippuu sivun todellisesta sisällöstä – kaikki sivustolla oleva vaikuttaa hakukoneoptimointiin.
5. Tekninen SEO kuntoon
Tekninen SEO on verkkosivuston optimointia hakukoneita varten, mutta se sisältää yleensä myös käyttökokemusta (UX) parantavia toimintoja. ’Tekninen’ hakukoneoptimoinnissa viittaa verkkosivuston taustajärjestelmään ja koodaukseen.
Kun haluat lisätä orgaanista liikennettä verkkosivustollesi, huolehdi ainakin näistä:
- SSL-varmenne: HTTPS HTTP:n asemesta
- Sivuston nopeuden ja käytettävyyden parantaminen (Google PageSpeed Insights ja Core Web Vitals)
- Mobiilitoimivuuden ja responsiivisuuden kehittäminen: verkkosivuston pitää toimia erinomaisesti mobiilissa
- Rikkinäisten linkkien korjaaminen ja uudelleenohjaukset sekä 404-sivun kehittäminen
- XML-sivustokartan luominen ja lähettäminen Googlelle (Google Search Console)
- Sivuston sisällön ja rakenteen selittäminen hakukoneille lisäämällä koodinpätkä sivustolle indeksointia varten (Schema.org)
Tiesitkö, että keskimäärin 95% verkkosivuston kävijöistä poistuu ennen ostoksen tekemistä ja että 83% kävijöistä lähtee huonon käyttäjäkokemuksen takia?
UX eli käyttäjäkokemus on osa hakukoneoptimointia, ja SEO on osa UX:aa. Kun verkkosivustosi noudattaa parhaita käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita, se luo samaan aikaan hyvää käyttäjäkokemusta ja miellyttää hakukoneita.
Käyttäjäkokemus puolestaan on vahvasti yhteydessä konversioon – ostaako käyttäjä sivustoltasi, saako hän hyvän asiakaskokemuksen ja palaako hän uudelleen!
6. Jaa sisältöä somessa
Sisällön luominen verkkosivustollesi on vasta puolikas kakkua. Toinen puolikas on sisällön jakelu. Sosiaalisen median kanavat ovat vuorovaikutteisia alustoja, joissa sisältö leviää.
Jos et jaa sisältöjäsi sosiaalisessa mediassa, se on vähän sama kuin avaisit hotellin keskelle metsää, etkä kertoisi siitä kenellekään. Toki loistavalla hakukoneoptimoinnilla (kröhöm) saat kerättyä yleisöä Googlesta – mutta sosiaalisen median kanavista voit saada hulppeasti lisää kävijöitä verkkosivustollesi.
Sisältöjen jakamisen lisäksi osallistu keskusteluun aktiivisesti. Some sopii niin B2B- kuin B2C-yrityksille, suurille ja pienille. Persoonalliset ja inhimilliset brändit houkuttelevat ihmisiä (=asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita) sisältöjensä ääreen yhä uudelleen.
7. Käytä pitkiä avainsanoja
Jos haluat sijoittua korkeammalle Googlessa ja saada enemmän orgaanista liikennettä verkkosivustollesi, valjasta käyttöösi ns. ”pitkähäntäiset avainsanat” (long-tail). Pidemmät usean sanan hakulausekkeet vastaavat paremmin yleisösi hakutarkoitusta, ja niillä on vähemmän kilpailua kuin lyhyillä ja yleisemmillä termeillä.
- Pitkiä hakulausekkeita haetaan määrällisesti vähemmän, mutta niillä on kovempi klikkausprosentti.
- Sen lisäksi että ne tuovat lisää liikennettä verkkosivustollesi, saapuva yleisö on todennäköisemmin kiinnostuneempaa sisällöstäsi.
- Pitkillä avainsanoilla markkinointi tuottaa myynnille enemmän liidejä ja kauppaa.
Esimerkiksi polkujuoksuartikkelin ”juoksukengät” tai "polkujuoksukengät" avainsanan asemesta voit käyttää avainterminä "parhaat polkujuoksukengät talveen" tai "miten valita oikeat polkujuoksukengät". Sisällytä pitkät avaintermit oikeisiin paikkoihin ja luo myös synonyymeja.
8. Rakenna orgaaninen sähköpostilista
Sähköpostimarkkinointi on loistava tapa ohjata liikennettä verkkosivustollesi. Orgaanisen sähköpostilistan luominen kestää kauemmin kuin valmiin listan ostaminen, mutta uutiskirjeesi tilaajista tai sisältösi käyttäjistä tulee todennäköisemmin pitkäaikaisia asiakkaita ja brändisi kannattajia.
Orgaanisen sähköpostilistan rakentaminen perustuu arvon tuottamiselle. Arvo tarkoittaa sellaisen tarjoamista, joka herättää aidosti yleisösi kiinnostuksen ja motivoi potentiaalisia asiakkaita jakamaan sähköpostiosoitteensa.
- Sähköpostilistan rakentamisessa olennaisia asioita ovat: hyödyllinen sisältö, lomakkeiden optimointi ja sosiaalisen median hyödyntäminen.
Orgaanisen sähköpostilistan tavoitteena ei ole vain kerätä mahdollisimman monta sähköpostiosoitetta, vaan rakentaa sitoutuneiden ja kiinnostuneiden tilaajien yhteisö. Orgaaniset tilaajat avaavat todennäköisemmin sähköpostisi, napsauttavat linkkejä ja muuttuvat asiakkaiksi.
9. Laadi webinaari
Sisältötarjoukset, eli markkinoinnin ja myynnin termein ”liidimagneetit”, ovat sisältöjä, jotka ohjaavat liikennettä verkkosivustollesi ja saavat kävijän antamaan sinulle yhteystietonsa. Ne ovat maksuttomia lahjoja digitaalisessa muodossa.
Liidimagneettien formaatit vaihtelevat sen mukaan, missä vaiheessa ostopolkua / asiakaspolkua käyttäjä ja potentiaalinen asiakas on. Yleisiä houkuttelevia sisältöjä ovat webinaarit, oppaat, raportit, kokeilut, demot, tarkistuslistat ja työkirjapohjat.
Miksi juuri webinaari? Yleisesti ottaen: ihmiset tykkäävät ilmaisista videoista ja webinaareista. Webinaarisi katselija on jo valmiiksi kiinnostunut webinaarisi aihepiiristä, joten kun saat hänet tulemaan verkkosivustollesi katsomaan vaikkapa lisätietoja, sinulla on kypsä marja poimittavana!
10. Auditoi sisältösi ja verkkosivustosi
Jos yrityksesi tekee sisältömarkkinointia, sitä kannattaa seurata säännöllisesti. Sisältömarkkinoinnin auditoinnilla eli verkkosivujen ja sisällön analyysilla saat selville sisältömarkkinointisi nykytilan, sen toimivuuden ja tehokkuuden sekä sen, mitä voisit tehdä paremmin. Oikein tehtynä saat myös markkinoinnin ja myynnin samaan lauseeseen!
- Auditoinnit ovat tärkeimpiä sisältömarkkinoinnin onnistumiseen vaikuttavista asioista, koska vain niiden avulla tunnistetaan kannattavimmat kehityskohteet.
Sisältömarkkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa kaikki asiat vaikuttavat kokonaisuuteen: SEO, UX, konversio-optimointi, ostopolut, arvolupaus ja viestinnän onnistuminen jne. Tee auditointi aina oman yrityksesi tavoitteista käsin.
Yhteenveto
Siinäpä tiivistettynä 10 parasta vinkkiä, joilla saat lisää liikennettä verkkosivuillesi, generoit liidejä ja parannat liiketoimintasi tulosta. Monella sisältömarkkinoinnin ammattilaisellakaan ei ole teknistä osaamista (on aika paletti hanskata nämä kaikki!), mutta suuri osa näistä toimenpiteistä ei vaadi lainkaan tai vaatii vain vähän teknistä osaamista.
Sisältöjen määrä tulee vain kasvamaan. Jos haluat menestyä sisältömarkkinoinnissa 2024, muista ainakin nämä:
- Tuota vain laadukasta ja autenttista sisältöä, jolla luot yhteyden ja luottamuksen lukijaasi.
- Poimi rohkeasti rusinat pullasta: keskity tekemään kaikkein kannattavimmat sisältömarkkinoinnin toimenpiteet ja tee ne oikein.
- Panosta erityisesti sisältökokemukseen ja verkkosivujen käyttökokemukseen.
Toisin sanoen: tee asiakaslähtöistä hakukoneoptimoitua sisältöä.
Hakukoneiden algoritmien ja tekoälyn kehittymisen myötä on myös odotettavissa, että orgaanisen liikenteen saaminen verkkosivuille tulee lähiaikoina vaikeutumaan entisestään. Jotta onnistuisit sisältömarkkinoinnissa, seuraa tiiviisti digialan muutoksia ja pysy ajan hermolla.
Lataa ilmainen opas
Katso kaikki vinkit ja tarkemmat neuvot maksuttomasta sisältömarkkinoinnin oppaastamme!
LATAA TÄSTÄ OPAS!
TEHOKAS SISÄLTÖMARKKINOINTI 2024
10 loistavaa keinoa saada lisää liikennettä verkkosivuillesi, generoida liidejä ja kasvattaa tulosta
Pääset samalla mukaan markkinoinnin ja digialan ammattilaisille, asiantuntijoille ja yrittäjille suunnattuun Suoraa ja Kuumaa -sisäpiiriin.
- Saat maksutta tieteellisesti tutkittua tietoa, parhaita käytäntöjä ja digialan sisäpiirin tietoa
- Annamme ilmaiseksi konkreettisia neuvoja ja oppaita, joilla pystyt itse kehittämään toimintaasi
- Emme tuki sähköpostilaatikkoasi, sillä ymmärrämme että se ärsyttää.
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.