Ulkoistettu sisällöntuotanto - miten palkata sisältömarkkinointi­toimisto?

AinoAino // 4.4.2024

Sisältömarkkinointi on olennaisin osa digimarkkinointia niin pienissä kuin suurissa yrityksissä. Ilman sisältöä ei nimittäin ole blogeja, verkkosivustoja eikä sosiaalista mediaa. Ulkoistettu sisällöntuotanto on erinomainen ratkaisu, kun oma aika tai osaaminen ei riitä.

Search Engine Journal listasi juuri tilastotietoa eri sisältömarkkinoinnin tutkimuksista. Tiesitkö että:

  • Semrushin tutkimuksen mukaan 97 % yrityksistä saavutti menestystä sisältömarkkinoinnilla.
  • Content Marketing Instituten tutkimuksessa puolet yrityksistä kertoi ulkoistavansa ainakin osan sisältömarkkinoinnistaan.
  • CMI:n mukaan 73 % B2B- ja 70 % B2C-yritysten markkinointistrategiaan kuuluu sisältömarkkinointi.
  • Hubspot kertoo 83 % markkinoijien pitävän laatua tehokkaampana kuin määrää.
  • Blogiartikkelit ovat yleisin sisältömuoto.
  • Facebook hallitsee yhä sosiaalisen median jakelukanavia sisältöjen osalta.
  • 87 % B2B-yrityksistä generoi sisältöjen avulla liidejä.
  • B2C-yrityksille sisältömarkkinoinnin tärkeimmät tavoitteet ovat bränditunnettuuden kasvu, luottamuksen rakentaminen ja kohdeyleisön kouluttaminen.
  • 56 % yrityksistä kertoo blogin olevan tehokkain ja tuovan suurimman sisältömarkkinoinnin ROI:n.

Erinomainen sisällöntuotanto vaatii paljon aikaa, vaivaa ja osaamista. Usein sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen tulee kaikin tavoin tuloksellisemmaksi kuin itse tehden. 

Varsinkin pienen yrityksen voi kuitenkin olla vaikea palkata apua digimarkkinointiin ja sisältömarkkinointiin. 

  • Et ehkä tiedä, mitä palvelun pitäisi sisältää, koska et ole itse digimarkkinoinnin ammattilainen.
  • Et ehkä osaa arvioida sisältötoimiston osaamista, koska et ole itse sisällöntuottaja.
  • Budjettisi on rajallinen, joten se pitäisi pystyä allokoimaan mahdollisimman tehokkaasti.
  • Aikataulusi on kiireinen, joten et ehdi etsiä yhteistyökumppania, tai lähetellä tarjouspyyntöjä, saati vertailla eri yrityksiä. Usein helpoiten löytyvät yritykset ovat myös isompia ja samalla kalliimpia.

Oikean sisältötoimiston tai digitoimiston palkkaamisessa ulkoistettua sisällöntuotantoa varten on hyvä selvittää niin omat tarpeet ja resurssit kuin yhteistyökumppanin osaaminen. Poimi tästä parhaat vinkit, miten saat apua yrityksen markkinointiin ja sisältöjen tekoon.

Apua sisältöjen tekoon ja nettisivuihin

Jos olet epävarma siitä, mihin kaikkiin toimintoihin tarvitset sisältömarkkinointitoimiston apua, kirjaa ylös kaikki havaitsemasi tarpeet ja ongelmat. Sisältö- ja digiammattilainen auttaa tarvittaessa muotoilemaan tehtävät ja katsoo puolestasi, mitkä asiat kannattaisi vaikkapa yhdistää kustannustehokkaasti. 

Sisältötoimistolle ja digitoimistoille ulkoistetaan yleensä seuraavia tehtäviä:

On yrityksellesi kaikkein kustannustehokkainta, kun saat saman katon alta joustavasti kaikkia näitä palveluita tarpeesi mukaan hinnan pysyessä kiinteänä. 

Sisältötoimistojen, digitoimistojen ja mainostoimistojen painotukset vaihtelevat, ja erityisesti sisältömarkkinointi kuuluu vähän jokaisen tontille. Sisältömarkkinointi on suurelta osin digimarkkinointia, muttei kuitenkaan kokonaan.

Varsinkin sisältömarkkinoinnin osalta kannattaa selvittää, saatko toimistolta laadukasta tekstiä. On hyvä, jos voit tutustua referensseihin erilaisista tekstityyleistä ja genreistä. Jos et mielestäsi itse osaa arvioida tekstin laatua, pyydä vaikkapa muutamaa tuttavaasi lukemaan näytteitä avuksesi.

Laadukas teksti ei vielä riitä, vaan tuloksellinen digitaalinen sisällöntuotanto vaatii loistavaa hakukoneoptimoinnin (SEO) osaamista. Tästä voit pyytää esimerkiksi referenssin, miten tietyillä sisällöillä on kasvatettu sivuston kävijämäärää, avainsanoilla sijoitusta tai konversioprosenttia.

Jos tarvitset hyvää sosiaalisen median osaajaa, tarkastele some-profiileja ja pyydä vaikkapa referenssiä Facebook-mainoskampanjan konversiosta. Kannattaa myös varmistaa, että toimisto on taitava juuri niissä sosiaalisen median kanavissa, joissa yrityksesi kohderyhmä viihtyy.

Miksi ulkoistaa sisällöntuotanto tai koko digimarkkinointi?

Yksi suurimmista syistä ulkoistaa sisältömarkkinointi on kustannustehokkuus. Oman markkinointitiimin palkkaaminen kokopäiväisesti kirjoittamaan sisältöä, suunnittelemaan markkinointia tai ylläpitämään verkkosivuja, on käytännössä aina kalliimpaa kuin näiden palvelujen ulkoistaminen sisältömarkkinointitoimistolle.

Ulkoistaminen kannattaa erityisesti silloin, kun digimarkkinoinnin tarve on jatkuvaa. Ulkopuoliselle luotettavalle toimistolle maksat vain siitä työstä, jota yrityksesi tarvitsee. Sinun ei tarvitse huolehtia rekrytoinnista, koulutuksista tai palkkakustannuksista.

Ulkoistamalla säästät aikaa

Yrityksissä aika on rahaa. Jos mietit esimerkiksi tehokkainta sisältömarkkinoinnin muotoa eli bloggausta ja yhden isomman blogisisällön kirjoittamista, siihen saattaa kulua kokonainen työpäivä. Kun ulkoistat blogitekstien kirjoitustyön kumppanillesi, voit käyttää tuon työpäivän omaan liiketoimintaasi. 

Sisältötoimiston ammattilainen pystyy tuottamaan sisällöt nopeammin ja käytetyssä ajassa syntyy enemmän markkinointia useampaan kanavaan. Sisältöammattilainen osaa myös huomioida niin ostopolun kuin hakukoneoptimoinninkin.

Pääsy resursseihin ja asiantuntemukseen

Joustavat resurssit ovat tärkeitä erityisesti pienemmille yrityksille. Digimarkkinoinnin ulkoistamisessa on hyvä selvittää, pystyykö toimisto tarjoamaan palvelua joustavasti juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

Sisältö- tai digitoimiston palkkaaminen tarkoittaa parhaassa tapauksessa pääsyä asiantuntijuuteen, jota omalla yrityksellä ei ole mahdollisuutta palkata. Usein tarve on esimerkiksi apukäsille, jotka osaavat nopeasti ottaa kopin asiakkaan toimialasta ja digitaalisista ohjelmistoista.

Millainen on hyvä sisältötoimisto tai digitoimisto?

Hyvä sisällöntuottaja, ulkoistettu markkinointipäällikkö tai digitoimisto on aina strateginen liiketoimintatavoitteidesi kannalta. Laadukas kirjoittaminen on vain pintaraapaisu kokonaisuudessa, vaikkakin tärkeä sellainen.

Ammattimainen kumppaniyritys osaa tuottaa räätälöityä sisältöä eri tarpeisiisi ja tavoitteisiisi sekä tunnistaa tarpeet esimerkiksi ostopolulla puolestasi. Hyvä sisältötoimisto varmistaa myös sisältöjen tuloksellisuuden ja tekee dynaamisesti muutoksia tarpeen mukaan. 

Optimaalisessa tilanteessa ulkoistettu kumppani pystyy katsomaan helikopterin perspektiivistä yritystäsi ja yrityksesi digimarkkinointia, johon kuuluvat niin sisällöt, verkkosivut ja some, kuin strategia ja brändi sekä omat asiakkaasi ja ostopersoonat. 

Selkeät ja joustavat prosessit

Ammattimaisen sisältömarkkinointitoimiston tunnistat myös valmiista ja selkeistä prosesseista. Tiedät, keneen olet yhteydessä ja missä kanavassa, milloin asiat tapahtuvat, mitä sinulta tarvitaan milloinkin ja mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa.

Toimivat prosessit joustavat eri tilanteissa ja mukautuvat juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Näin sisällöntuotanto voi alkaa vaikkapa yhteisestä ideoinnista, mutta yhtä hyvin se toimii avaimet käteen -palveluna, joka vapauttaa asiakkaan niin julkaisusta, markkinoinnista kuin analytiikastakin.

Toimialaosaaminen ja asiakasymmärrys

Sisältömarkkinoinnissa toimialaosaaminen on erityisen tärkeää. Puhuttelevia sisältöjä voi luoda vain tuntemalla kohderyhmän haasteet ja toimialan erityispiirteet.  

Hyvän toimiston piirteitä ovat mm.

  • Ammattimainen sisällöntuottaja tai digitoimisto perehtyy aina asiakkaaseen sekä asiakkaan kohderyhmään erityisen huolellisesti.
  • Osaava sisällöntuottaja tuottaa hyödyllisiä tekstejä, ei vain markkinointitekstiä, ja optimoi sisällöt myyntitunnelin kriittisiin paikkoihin (TOFU – MOFU – BOFU).
  • Pätevä sisällöntuottaja on hakukoneoptimoinnin ammattilainen, joka osaa paljon enemmän kuin avainsanojen sijoittelua.

Asiakaslähtöinen sisältömarkkinointitoimisto osaa myös auttaa yritystäsi omien asiakkaidesi tarpeiden ja ostopersoonien määrittelyssä. Asiakaskokemukseen perehtynyt toimisto ymmärtää laajemmin, miten sisällöt, verkkosivut ja digimarkkinointi kokonaisuudessaan vaikuttavat asiakaskokemukseen.

Uusimman teknologian osaaminen

Minimissään voit ulkoistaa digimarkkinoinnistasi vain esimerkiksi hakukoneoptimoitujen blogiartikkelien tuottamisen, jolloin hoidat itse kaiken muun. Tällöin toimistolla tai sisällöntuottajalla ei välttämättä tarvitse olla paljon teknistä osaamista. 

Hakukoneoptimoituun artikkeliinkin tarvitaan kuitenkin osaaminen hakukoneoptimoinnista. Jos et itse pysty tarjoamaan sisällöntuottajallesi hakukoneoptimoinnin ohjeistusta ja avainsanalistoja, saat hyvin optimoituja artikkeleita vain, jos sisällöntuottaja osaa laajasti SEOa – joka muuttuu jatkuvasti.

Mitä enemmän digimarkkinoinnin toimintoja ulkoistat, sitä tärkeämpää on toimiston uusimpien teknologioiden ja ohjelmistojen osaaminen, mutta myös strategisen markkinoinnin osaaminen. Näin saat näkemystä siitä, miten markkinointi kehittyy ja mihin kannattaa panostaa.

Sisältömarkkinoinnin hinnoittelu

Jos sisältöjen laadun arviointi on vaikeaa, niin on myös sisällöntuotannon hinnan arviointi. Tavoitteesi pitäisi aina olla se, että saat sisältömarkkinoinnista parhaan tuoton rahoillesi. 

Keskimäärin kaikkein halvimpia vaihtoehtoja ei kannata valita. Laadukas sisältö ja taitava digimarkkinointi ei ole koskaan ilmaista. Toisaalta kalleus ei ole tae tuloksellisuudesta.

Kun toimistolla on tarjota kiinteä sisällöntuotannon hinta, pystyt ennakoimaan kustannukset eikä yllätyksiä tule. Pätevä sisältötoimisto myös analysoi tulokset ja näet säännöllisin väliajoin suoraan sisältömarkkinointisi ROI:n. 

Digimarkkinointia jatkuvaan tarpeeseen

Oikea sisältötoimisto tai digitoimisto on ratkaisevassa asemassa siinä, onnistuuko sisältömarkkinointisi ja saatko investoinnillesi parhaan tuoton. 

Kun ulkoistat sisällöntuotannon, koko digimarkkinoinnin tai palkkaat vaikkapa ulkoistetun markkinointipäällikön, palkkaat parhaassa tapauksessa tiimikaverin yrityksellesi. Tässä kohtaa kannattaa myös hieman fiilistellä, millaisen yrityksen ja ammattilaisen kanssa haluat tehdä yhteistyötä – miten paljon lisäarvoa tuovat vaikkapa:

  • Nopea vastaaminen ja pikainen asioiden hoitaminen
  • Töiden tekeminen ja palauttaminen aina ajallaan
  • Laatu, pitkän tähtäimen kehittämisote ja tulokset
  • Proaktiivisuus ja uusien ideoiden generointi
  • Strategiaosaaminen ja kasvuhakuisuus
  • Verkkosivujen konversio-optimoinnin taitaminen
  • Brändiosaaminen
  • Kokonaisvaltaisen ja strategisen hakukoneoptimoinnin osaaminen 

Ennen sisällöntuotannon ulkoistamista kannattaa myös miettiä omia kasvutavoitteita ja lähitulevaisuuden tarpeita. Suurta digitoimistoa ei ole järkevä palkata, jos tarpeesi tulee pysymään vain hakukoneoptimoitujen blogitekstien kirjoittamisessa. Toisaalta vaikkapa freelancer-sisällöntuottaja ei välttämättä pysty vastaamaan kasvaviin digimarkkinoinnin tarpeisiisi.

Yhteistyö sisältötoimiston kanssa

Sisältömarkkinoinnin tai koko digimarkkinoinnin ulkoistaminen toimii hyvin, kun tiedät missä mennään, ymmärrät mitä tapahtuu ja saat vastinetta rahoillesi. Ulkoistamisen prosessissa olennaisia asioita ovat selvät resurssit ja sisältömarkkinoinnin tavoitteiden määrittely sekä tuloksien säännöllinen seuranta. Joskus on hyödyllistä pyytää apua myös sisältöstrategian tekemiseen tai päivittämiseen.

Selvät resurssit ja tavoitteiden määrittely

Kun ulkoistat sisällöntuotannon tai digimarkkinoinnin kumppaniyritykselle, varmista, että toimisto ymmärtää liiketoiminnalliset tavoitteesi yksiselitteisesti. Toimiston tehtävänä on tietää, millainen sisältömarkkinointi hyödyttää sinun yritystäsi eniten.

Parhaiten autat sisältötoimistoa heidän tehtävässään, kun voit antaa työn tueksi mahdollisimman selkeät ohjeet ja resurssit. Sen lisäksi, mitä enemmän asiakastietoa, myyntidataa tai tutkimusta ja muuta aineistoa voit tarjota, sen helpommin ulkoistettu sisällöntuottaja pystyy räätälöimään markkinoinnin yrityksellesi sopivaksi.

Sisältömarkkinoinnin tuloksien seuranta

Sisältömarkkinoinnin tai digimarkkinoinnin ulkoistaminen on liiketoiminnallinen yhteistyösuhde, jonka hyödyllisyyttä kannattaa seurata säännöllisesti. Määrittele sisältömarkkinoinnin tehokkuuden arviointiin KPI:t yhdessä sisältömarkkinointitoimiston kanssa. Hyviä sisällön tuloksellisuuden indikaattoreita ovat esimerkiksi:

  • Miten paljon nettisivujesi liikenne on kasvanut
  • Kauanko sisältöjen parissa on vietetty aikaa
  • Mikä on sähköpostimarkkinoinnin avausprosentti tai klikkausprosentti
  • Paljonko sisällöt saavat somessa jakoja, tykkäyksiä tai kommentteja
  • Kuinka paljon sisällöstä on siirrytty esimerkiksi myyntisivulle 

KPI:t auttavat selvittämään, onko sisältö koettu hyödylliseksi, millaista sisältöä asiakkaasi haluavat kuluttaa ja mitä muutoksia sisältömarkkinointiin kannattaa tehdä. Osaava sisältötoimisto laskee myös sisältömarkkinoinnin ROI:n.

Hyvä sisältötoimisto tarjoaa mahdollisuuden keskustella tuloksista, eikä vain lähetä Powerpoint-tiedostoa sähköpostitse kerran kuussa. Asiakaslähtöinen toimisto puhuu myös digimarkkinoinnista ymmärrettävästi, eikä yritä piilotella huonoja tuloksia vaikeiden termien taakse.

Apua pienen ja keskisuuren yrityksen digimarkkinointiin

Kun sinulla ei ole riittäviä resursseja laadukkaan sisällön tuotantoon, sisältömarkkinoinnin ulkoistaminen sisältö- tai digitoimistolle tulee ajankohtaiseksi. Usein prosessin alussa tarve voi olla vain blogiteksteille ja ideointiavulle, mutta kohta huomaat kaipaavasi myös apua verkkosivujen konversion parantamiseen, analytiikkaan ja some-mainontaan.

Oikean kumppanin valinta pk-yrityksen sisältömarkkinointiin ja digimarkkinointiin ei ole helppo tehtävä, mutta toivottavasti tämä artikkeli on antanut vinkkejä olennaisten asioiden miettimiseen ja päätöksen tueksi. Oikea kumppani tulokselliseen digimarkkinointiin on harvoin se halvin vaihtoehto, mutta kalleintakaan ei automaattisesti kannata valita.

Me tarjoamme rehellistä apua pienen ja keskisuuren yrityksen markkinointiin. Palvelemme niin B2B- kuin B2C-yrityksiä sekä järjestöjä. Saat meistä luotettavan ja pitkäaikaisen digimarkkinoinnin kumppanin, joka haluaa aidosti auttaa sinun yritystäsi menestymään kasvua luomalla. 

Perehdymme aina asiakkaaseemme täysillä. Meillä on 100 % toimitusvarmuus sekä tyytyväisyystakuu. Palvelemme nopeasti ja pidämme asiakkaamme kartalla.

Palvelupakettimme ovat täysin räätälöitävissä. Jos haluat itse pitää langat käsissäsi ja tilata täsmällisesti työtä tiettyyn tarpeeseen – onnistuu! Jos taas haluat keskittyä täysillä omaan liiketoimintaasi ja ulkoistaa meille koko digitaalisen paketin ja vaikkapa viestinnän ja graafisen suunnittelun – onnistuu! 

Emme lupaa olevamme ”paras sisältömarkkinointitoimisto”, mutta lupaamme olla huomenna aina vähän parempia kuin tänään. Saatamme olla myös se oikea sisältötoimisto juuri sinulle.

Ota yhteyttä tai tee maksuton tarvekartoitus, niin suunnitellaan yhdessä yrityksellesi paras paketti tuloksellista markkinointia!

Katso myös:


sisältömarkkinointi, sisältömarkkinointitoimisto, sisältömarkkinoinnin ulkoistus, digimarkkinoinnin ulkoistus, sisällöntuotanto, sisältötoimisto, digitoimisto
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN