Sisällöntuotannon prosessi – 5 vaihetta [+ vinkit tekoälyn hyödyntämiseen]

AinoAino // 30.4.2024

Toimiva sisällöntuotannon prosessi on sisältöstrategiasi konehuone. Kun hyödynnät tekoälyä (AI) oikeissa paikoissa, pidät rattaat pyörimässä ja ehdit tehdä muutakin kuin sisältöjä. 

Monipuolinen sisällöntuotanto on nykyaikaisen markkinoinnin ja digimarkkinoinnin tärkein elementti lähes alalla kuin alalla. Liiketoiminnan ytimessä ovat verkkosivujen liikenne, liidien generointi ja myynti, jotka perustuvat juuri sisältöihin.

Sisältöjen tehtävä on myös yhteyden luominen ja vaaliminen. Tämä onnistuu vain hyvällä sisältökokemuksella. Hyvä sisältökokemus on myös hyvä brändikokemus ja osa hyvää asiakaskokemusta.

Kokosin tähän artikkeliin nykyaikaisen sisällöntuotannon prosessin tärkeimmät seikat sekä vinkit, miten hyödynnät parhaiten tekoälyä sisällöntuotantoprosessissa. Vaikka yrityksessäsi olisi ulkoistettu sisällöntuotanto, voit saada ideoita prosessista ja tekoälyn käytöstä myös muille markkinoinnin osa-alueille.

Miksi sisällöntuotannon prosessi on niin tärkeä?

Tehokas sisältömarkkinointi on työläs ja hidas markkinoinnin keino, enemmänkin maraton kuin sprintti. Sisältömarkkinointi on myös monimutkaista, koska digimarkkinoinnissa on paljon liikkuvia osia: on huomioitava laadukas sisällöntuotanto, hakukoneoptimoinnin (SEO) parhaat käytännöt, ostopolku, verkkosivut ja konversio, ostopersoonat ja niin edelleen.

Sisällöntuotannon prosessi varmistaa, että sisältöjä luodaan tehokkaasti aikataulun mukaan. Prosessin avulla voi myös standardoida laatua. Tekoälyn hyödyntäminen oikeissa kohdissa sisällöntuotannon prosessia mahdollistaa merkittävästi suuremman määrän sisältöjen luomista tietyssä ajassa.

Sisällöntuotannon prosessi

Sisällöntuottajilla ja eri aloilla voi olla hiukan erilaisia tapoja sisällön tuottamiseen, mutta yleensä kaikista prosesseista löytyvät seuraavat vaiheet:

  1. Suunnittelu ja ideointi
  2. Tutkimus ja taustamateriaalin kerääminen
  3. Kirjoittaminen (sekä kuvaaminen tai äänitys) ja editointi
  4. Julkaisu ja jakelu
  5. Analysointi ja seuranta

1. Suunnittelu ja ideointi

Aivan ensimmäinen vaihe ennen minkä tahansa sisällön luomista on miettiä, miksi sisältö tehdään. Tärkeimmät kysymykset sisältöjen suunnitteluvaiheessa ovat:

Tavoitteiden ja kohderyhmän määrittäminen auttaa luomaan relevanttia sisältöä. Luova brainstorming on paikallaan silloin tällöin, mutta useimmiten kannattaa keskittyä luomaan ikivihreää ja hyödyllistä sisältöä. Yleiset alasi aiheet luovat perustan sisältökokonaisuudellesi.

Sisältöjen aiheita ja tarkempia otsikoita pystyt kehittämään useammalla tavalla:

  • Perusteellinen avainsanatutkimus toimii lähtökohtana kevyemmälle avainsanatutkimukselle, jossa etsit lisää potentiaalisia aiheita.
  • Sisältöjen auditointia voit tehdä jatkuvasti ja huomata puuttuvia palasia tai tarpeellisia lisäyksiä.
  • Myynti ja asiakaspalvelu sekä sosiaalisen median kanavasi ovat erinomainen lähde kertomaan, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita.

Tekoälyn hyödyntäminen suunnittelussa ja ideoinnissa

Tekoälyä voit pyytää kehittämään uusia aiheita ja generoimaan vaikkapa blogiartikkelien otsikoita loputtomiin. Mitä tarkemmin annat ohjeita, sen varmemmin saat hyödyllisempiä vastauksia.

Vaikka voit pyytää tekoälyn listaamaan yrityksellesi tärkeimmät avainsanat, se ei todennäköisesti pysty aivan nappisuoritukseen. Yksi syy on se, ettei ohjelmistolla ole pääsyä sellaiseen dataan, josta se voisi avainsanat analysoida. Mutta kun käytössäsi on syvällinen avainsanatutkimus, voit syöttää hakusanat tekoälylle ja homma alkaa toimia.

Tekoäly on hyvä analysoimaan olemassa olevaa sisältöä yleisellä tasolla. Se pystyy siis ehdottamaan puuttuvia sisältöaiheita. Tekoäly voi myös kertoa, minkälaista sisältöä kannattaisi kirjoittaa, kun määrittelet sille ensin ostopersoonasi mahdollisimman tarkasti.

Yleisellä tasolla tekoäly on parhaimmillaan. Laita se tutkimaan esimerkiksi sosiaalista mediaa ja pyydä tekoälyä kertomaan, mikä trendaa juuri nyt.

2. Tutkimus ja tiedonkeruu

Kun tavoitteet ovat selvillä, kerää laadukkaita lähdeaineistoja, tilastoja ja tutkimuksia. Jos mahdollista tai aiheeseen sopivaa, haastattele asiantuntijoita. Vinkki: kerää lähdeaineistoa talteen aina kun törmäät hyvään materiaaliin, jotta sinulla on valmiina aineistopankki.

Hyödynnä myös yrityksesi omaa tietoa ja dataa. Asiakastutkimukset, myyntidata ja verkkosivuston analytiikka antavat arvokasta tietoa siitä, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja mitä he etsivät. Saat myös ainutlaatuista sisältöä, jota hakukoneet arvostavat.

Tekoälyn hyödyntäminen tutkimuksessa ja tiedonkeruussa

Tekoäly voi nopeuttaa tiedonkeruuta ja auttaa löytämään relevantteja lähteitä. Pyydä tekoälyä (esim. ilmainen ChatGPT tai Googlen Gemini) vaikka listaamaan 10 laadukasta lähdettä aiheesta ”sisällöntuotannon prosessi ja tekoäly”. 

Toinen hyödyllinen keino on pyytää tekoälyä analysoimaan juuri listaamansa relevantit lähteet ja kirjoittamaan niistä tiivistelmät. Näin saat tärkeimmät pointit valmiiksi pureskeltuna. 

3. Luominen ja tuottaminen

Varsinainen luomisvaihe eli sisällön kirjoittaminen ja editoiminen on toistaiseksi kaikkein työläin vaihe. Vaikka tekoäly kirjoittaisi sisällön luonnoksen, laadukas sisältö vaatii ihmiskäden kosketusta. Myös huippuunsa viritetty hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto vaatii ainakin toistaiseksi ihmisen apua.

Oma kirjoitusprosessini etenee parhaiten siten, että kehitän materiaaleista aluksi luonnoksen. Käytän tekoälyä jouhevasti monissa vaiheissa apuna. Luonnoksen jätän hautumaan ja lähden juoksulenkille, jossa ideat saavat rauhassa jalostua.

Editointivaiheessa juoksulenkin jälkeen korjaan, lisään ja poistan tekstiä. Tässä vaiheessa tarkistan, että:

  • tarpeelliset avainsanat ovat mukana luontevasti ja oikeissa paikoissa
  • pystyn linkittämään artikkelin sisältöstrategian kannalta oikeisiin paikkoihin
  • artikkeli on rakenteellisesti hyvä ja teksti virheetöntä
  • pääkohdat erottuvat ja ovat ymmärrettäviä ja
  • viimeistelen ingressin ja yhteenvedon.

Tekoäly sisällön luomisessa ja editoimisessa 

Tekoäly on parhaimmillaankin melko keskinkertainen kirjoittaja, ainakin suomenkielisten tekstien osalta. Tekstistä kuultaa läpi alkuperäinen englanti niin puhuttelutyylissä kuin kuivakkaassa markkinointisanastossa. Edes yliopiston harvat suomenkieliset markkinoinnin oppikirjat eivät yllä moiseen puisevuuteen.

Omasta mielestäni tekoäly on parhaimmillaan artikkelin raakarungon luomisessa. Vain jos esimerkiksi kielioppi ei ole vahvimpia puoliasi, voit hyötyä tekoälyn oikolukutaidoista.

Miksi ei kannata antaa tekoälyn kirjoittaa sisältöjäsi? 

Kaikilla sisältömarkkinointitoimistoilla ja sisällöntuottajilla on pääsy helppokäyttöisiin tekoälyohjelmistoihin. Jokainen voi antaa samat ohjeet kirjoittaa vaikkapa ”paras blogiartikkeli sisältöstrategiasta”. Jos toimijoita markkinoilla on vaikkapa 15 000, verkkoon päätyy 15 000 suurin piirtein sanasta sanaan samanlaista artikkelia aiheesta sisältöstrategia.

Jos et tuota artikkeliin mitään omaperäistä tai uutta näkökulmaa, sillä on todella vaikea sijoittua hakukoneen tulossivuilla. Suurempi ongelma on kuitenkin sisältökokemus: hajuton, mauton, mitäänsanomaton. Jos brändistrategiaa edes on suunniteltu, miksi yksikään yritys haluaisi olla yhdentekevä?

Hienoille markkinointiteksteille, jotka hehkuttavat miten ”tekoäly on mullistanut sisällöntuotannon”, tulee helposti sokeaksi. Ajatus siitä, että koko markkinointi pyörii ja takoo tuloksia vain nappia painamalla, on houkutteleva sekä kiristyneessä kilpailutilanteessa, vähenevissä resursseissa ja paineessa tehdä aina vain enemmän tulosta.

Geneerisen ja puuduttavan sisällön viljely on kuitenkin täysin päinvastainen viimeaikaisille markkinoinnin tutkimustuloksille. Tutkimusten mukaan ihmiset etsivät yrityksistä ja brändeistä yhteyttä, samaistuttavuutta ja merkityksellisyyttä, jotain mikä koskettaa. 

Kun bränditarinasi on aito ja erottuva, kannattaisiko yhtenäistä linjaa jatkaa myös muissa sisällöissä? 

4. Julkaisu ja jakelu

Kun sisältösi on valmis, on aika julkaista se. Valitse oikeat kanavat kohderyhmäsi ja tavoitteidesi mukaan. Julkaise huoletta useissa kanavissa ja nosta säännöllisesti esiin vanhoja sisältöjä.

Käytä mahdollisuuksien mukaan sosiaalisen median työkaluja julkaisujen aikatauluttamiseen ja niiden seurantaan. Aikatauluttaminen etukäteen säästää viime hetken paniikilta ja helpottaa säännöllistä julkaisutahtia. 

Maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa voi auttaa erityisesti sisältömarkkinoinnin alkuvaiheessa, kun hakukonenäkyvyys ei vielä ole korkealla. 

Hyödynnä tekoälyä sisällön varioimisessa

Jos olet luonut yhden yleisimmistä ja tehokkaimmista sisällöistä eli blogiartikkelin, saat siitä kasapäin muitakin sisältöjä. Nopeimmin teet sisältöjen varioinnin eri kanavia varten tekoälyn avulla – laadukasta alkuperäissisältöä se ei pysty sössimään niin pahasti. Pyydä tekoälyä tuottamaan vaikkapa: 

  • Facebook-nosto linkillä alkuperäiseen artikkeliin
  • Kolme Instagram-postausta tärkeimmistä pointeista sisältäen hästägit
  • Ingressi uutiskirjeeseen
  • Viisi postausta Pinterestiin
  • Tiivistelmä listamuodossa johonkin toiseen blogiartikkeliin

Blogiartikkelin pohjalta voit myös luoda esimerkiksi PDF-oppaan liidimagneetiksi, videon tai podcastin tai webinaarin. Hyvää sisältöä kannattaa joskus myös mainostaa yrityksellesi oikeassa kanavassa, kuten Facebookissa tai LinkedInissä.

Tekoälystä voi olla iloa, kun mietit, mikä on vaikkapa paras julkaisuaika Instagramissa. Samoin tekoäly voi analysoida, missä kanavissa asiakkaasi todennäköisimmin viettävät aikaansa. 

5. Analysointi ja seuranta

Sisällöntuotannosta tulee oikeasti tehokasta vasta sitten, kun seuraat ja analysoit sisältösi onnistumista. Tutkimattomat ovat Googlen ja ihmisten tiet – omasta mielestäsi täydellinen sisältö saattaa kerätä pölyä jo parissa viikossa, mutta keskinkertainen tekele lähteekin viraaliksi. Ainoa keino tehdä lisää viraalisisältöä ja vähemmän turhakkeita, on katsoa käppyröitä.

Sisältömarkkinoinnin mittaaminen kannattaa ottaa rutiiniksi heti alusta lähtien. Valitse mittarit liiketoiminnan tavoitteidesi perusteella.

Sisältöjen analytiikka – mitä seurata 

  • Tutki avainsanojen volyymia, näyttökertoja ja klikkausprosenttia
  • Seuraa sisällön tuomaa liikenteen kasvua
  • Tarkastele konversioita: kuinka paljon käyttäjät ovat tehneet haluamasi toimenpiteen
  • Käytä verkkosivuston analytiikkaa, sosiaalisen median työkaluja ja muita seurantatyökaluja saadaksesi tietoa siitä, kuinka ihmiset ovat vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa. 

Tekoäly voi auttaa analysoimaan sisältösi suorituskykyä tehokkaammin ja nopeammin. AI voi tunnistaa säännönmukaisuuksia ja trendejä datasta, sekä ennustaa tuloksien kehittymistä.  Näiden avulla voit muokata sisältöstrategiaasi entistä tarkemmin datan perusteella.

Yhteenveto

Markkinoinnissa menestyminen edellyttää hyvää sisällöntuotantoa ja laadukkaita hakukoneoptimoituja blogitekstejä, jotka houkuttelevat verkkosivustoliikennettä, generoivat liidejä ja edistävät myyntiä. Sisällöllä on kuitenkin myös tärkeä rooli asiakassuhteiden rakentamisessa ja vahvistamisessa sekä asiakaskokemuksen muodostumisessa.

Tehokas sisällöntuotannon prosessi on työväline, joka helpottaa ja nopeuttaa sisällöntuotannon työtä. Sisällöntuotannon prosessia tehostaa tekoäly (AI). Tekoäly voi auttaa sisällöntuotannossa monin tavoin, kuten ideoiden kehittämisessä, aineistojen keräämisessä ja analysoimisessa, optimoinnissa ja suorituskyvyn analysoinnissa. 

Sisältömarkkinointi vaatii hyvästä prosessista ja tekoälystä huolimatta paljon panoksia. Nopeiden ja lyhytaikaisten voittojen asemesta sisältömarkkinoinnilla voit rakentaa brändiä ja pysyviä sekä merkityksellisiä asiakassuhteita.

Autamme mielellämme pistämään digimarkkinointisi uuteen asentoon – ota yhteyttä jo tänään! 


sisällöntuotanto, sisällöntuotannon prosessi, tekoäly (AI), tekoäly markkinoinnissa
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN