Sisällöntuotannon hinta: Paljonko sisältömarkkinointi maksaa vuonna 2024?

AinoAino // 18.3.2024

Sisällöntuotannon hinta tänä päivänä voi olla mitä tahansa muutamasta eurosta tuhansiin euroihin. Samalla sisältöjen laatu vaihtelee arvottomasta ”hälystä” uskomattoman tuloksellisiin sisältöihin, joita ei edes usko markkinoinniksi. Mikä sisällössä maksaa?

Sisältömarkkinointi on yksi parhaista ja monipuolisimmista markkinoinnin keinoista, joka sopii lähes kenelle tahansa. Saavutettavissa oleviin tuloksiin nähden sisältömarkkinointi voi olla hyvinkin edullinen markkinoinnin investointi, joka tuo ja sitouttaa asiakkaita, vahvistaa brändiä ja parantaa asiakaskokemusta.

Laadukas sisällöntuotanto toimii tehokkaasti nyt ja tulevaisuudessa ja päihittää lillukanvarsikampanjat mennen tullen. Sisältömarkkinointi toimii tehokkaasti kuitenkin vain silloin, kun se on sekä laadukasta että strategista.

Tekoälyn rynnistäminen markkinoille on muuttanut sekä sisällöntuotannon tapoja että sisällöntuotannon markkinoita. Suurin syy hintojen ja laadun villiin viidakkoon löytyykin juuri tekoälystä.

Hubspotin markkinoinnin trendit 2024 -raportti paljastaa, että markkinoijista 64 % käyttää jo työssään tekoälyä ja loputkin aikovat aloittaa tulevana vuonna. Lähes kaikki kertovat käyttävänsä tekoälyä vain apulaisena ideoinnissa ja suunnittelussa, vain hyvin harva myöntää käyttävänsä tekoälyn kirjoittamia sisältöjä sellaisenaan. 

Google ilmoitti vastikään käyvänsä taistoon muun muassa hyödytöntä ja epäaitoa tekoälyn generoimaa sisältöä vastaan. Yritysten kannattaakin punnita tarkkaan, hyppääkö huonolaatuisen sisältöriskin kelkkaan – vai investoiko laatuun, joka tuottaa arvoa nyt ja vielä vuosienkin päästä.

Mitä hyötyä on sisältömarkkinoinnista?

Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi kuuluvat samaan lauseeseen. Sisältömarkkinoinnin tavoitteista ylivoimainen ykkönen on nimittäin näkyvyyden kasvattaminen Googlen hakutulossivuilla. Tästä lähtee mukava dominoefekti liikkeelle: lisää liikennettä yrityksen nettisivuille, palaavia kävijöitä, ostoskoriin päätyviä ja kassakoneen kilinää.

Laadukas sisällöntuotanto vahvistaa brändiäsi

Asiantuntijuus vahvistuu selkeällä ja kielellisesti ammattimaisella tekstillä. Hyvä sisällöntuottaja ymmärtää brändin olemuksen ja äänensävyn ja osaa kirjoittaa yhteensopivasti brändin viestinnän kanssa. 

Kun löydät brändin tarinankerronnan ammattilaisen sisällöntuottajaksi, saat sisältöjä, joilla luot vahvan yhteyden asiakkaisiisi. Loistava kirjoittaja leipoo arvolupauksesi ja USP:si vastustamattomalla tavalla kaikkiin sisältöihin.

Sisällöntuotannolla voi kasvattaa myyntiä

Jotta asiakkaasi voisivat löytää yrityksesi hakukoneista, tarvitset hyviä sisältöjä, jotka nostavat orgaanista sijoitustasi hakutulossivuilla. Kun vierailija päätyy laadukkaan sisällön ääreen, hän voi kiinnostua yrityksestäsi, vaikka kuulisi siitä ensimmäistä kertaa.

Toimiva sisältö ohjaa sivustolla kävijää kohti konversiota. Konversio voi olla uutiskirjeen tilaaminen, yhteydenotto, tarjouspyyntö tai osto.

Uutiskirjeessä jaettu asiantunteva ja houkutteleva sisältö luo luottamusta. Hyvin kirjoitetut asiakastarinat vahvistavat mahdollisuutta valita juuri sinun tuotteesi tai palvelusi kilpailijoiden asemesta.

Mikä sisällöntuotannossa maksaa?

Suuri osa digitaalisista sisällöistä, etenkin sosiaalisen median kanavissa on tavallisten ihmisten ja käyttäjien sekä vaikuttajien luomaa sisältöä (UGC). Yhä enemmän digitaalisissa kanavissa tulee vastaan myös tekoälyn suoltamaa jaarittelua, joka kuulostaa kököltä eikä oikein sano mitään.

Tällaista sisältöä voi saada markkinoinnin tarpeisiin hyvinkin edullisesti. Samalla voi syntyä ajatus, että sisällöt olisivat lähes ilmaisia.

Vaikuttajamarkkinoinnissa keskeinen elementti on vaikuttajan oma yleisö sekä vaikuttaja. Sisältömarkkinoinnissa olennainen elementti sen sijaan on itse sisältö, jonka täytyy toimia sisällöntuottajasta riippumatta halutulla tavalla erityisesti hakukoneissa ja myyntitunnelissa.

Tällä hetkellä sisällöntuotannon hintahaitari on leveä kuin sääennuste ennen juhannusta. Sisällöntuotannossa maksaa erityisesti laatu. 

Ammattitaito

Sisältömarkkinoinnissa tarvitaan hyvää markkinoinnin ja myynnin ymmärrystä, jotta oikeanlainen sisältö syntyy oikeaan paikkaan, kuten myyntitunnelin osaksi (TOFU, MOFU, BOFU). Sisällöntuottajalle olennaista on myös erinomainen viestintäosaaminen ja kirjoitustaito sekä kyky tuottaa eri tyylilajin tekstejä. Brändinmukaisen sisällön tuottaminen vaatii ymmärrystä brändeistä.

Digitaalisessa sisällössä tuloksellisen hakukoneoptimoinnin osaaminen on aivan oma kokonaisuutensa. SEO on jatkuvassa muutoksessa, ja esimerkiksi avainsanojen käytön ja otsikoinnit osatakseen pitää olla kartalla ajankohtaisista hakukoneoptimoinnin käytännöistä. Erityisesti silloin kun asiakkaalla ei ole tarjota perusteellista avainsanalistaa ja sisältöstrategiaa, hyvä sisällöntuottaja tietää mitä tekee.

Liiketoimintaosaaminen – ymmärrys bisneksestä ja liiketoiminnan tavoitteista – on myös osittain tuloksellisen sisällöntuotannon takana. Vaikka asiakkaana tilaisitkin tarkasti vaikkapa blogikirjoituksen tiettyä liiketoimintatavoitettasi tukemaan, hyvä sisällöntuottaja pystyy katsomaan laajemmin kokonaisuutta ja ottamaan sisällöistä kaiken hyödyn irti.

Käytännön työ

Vaikka sisällöntuotannossa käytettäisiin apuna modernia tekoälyä, laadukas sisällöntuotanto vaatii paljon ihmisen tekemää työtä. Yhteen standardimittaiseen blogiartikkeliin voi kulua aikaa minimissään 4-5 tuntia. 

Aikaa vie muun muassa aiheen suunnittelu tai tarkentaminen, taustatutkimus, avainsanasuunnittelu, faktojen tarkistaminen, tekstin tuotanto ja oikoluku, korjaukset, kuvituksen etsiminen tai tekeminen, mahdollisten nostojen tuotanto somekanaviin sekä itse jutun lähettäminen tai julkaisu. Lisää aikaa tarvitaan sisältöjen seurantaan ja mittaamiseen sekä mahdollisesti raportointiin.

Monien tekstien yhteyteen tarvitaan myös kuvitus. Kanavasta riippuen kuva tai video voi olla jopa tärkein sisältöelementti. Vaikka käytettäisiin kuvapankkikuvia tai -videoita, sopivan etsimiseen kuluu aikaa. Jos taas kuvataan itse, pitää suunnitella visuaalisen esityksen sisältö, kuvata ja käsitellä tai leikata. Myös piirroskuvien tuottaminen vie aikaa.

Säästääkö itse tekemällä?

Yrityksen markkinan ja liiketoiminnan paras asiantuntija löytyy yrityksen sisältä. Voitko siis tehdä itse sisältömarkkinointia (inhouse) ja säästää pitkän pennin? Mahdollisesti voit.

Mitä enemmän yrityksen sisältä löytyy sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuotannon osaamista, sitä enemmän osaamista kannattaa hyödyntää. Optimaalisin tilanne lienee sellainen, jossa rekrytoit vain apukäsiä ja saat tiimikaveriksi loistavan sisällöntuottajan, joka pystyy nopeasti hyppäämään avuksi aina tarvittaessa.

Moni pieni ja aloittava yritys kokeilee sisältömarkkinointia omin voimin erityisesti sen takia, että oman tuotteen ja palvelun osaaminen on parempaa kuin kenelläkään muulla, ja samaan aikaan markkinointibudjetti on tiukka. Usein moni myös loistaa jonkin somekanavan hyödyntämisessä, tuoden samalla markkinointiin oman persoonansa ja äänensä. Tästä kannattaakin ottaa kaikki arvokas hyöty irti.

Mutta sitten kun asiakkaita alkaa tulla, myös aika on kortilla. Samalla pitäisi tuottaa informatiivisia pitkiä tekstejä, mutta tyhjä valkoinen Word-sivu pysyy tyhjänä. Tai kun pitäisi tuottaa joka päivä eri kanaviin kaikenlaisia sisältöjä, suunnitella kampanjoita, toteuttaa materiaalit ja vieläpä mitata kaiken aikaa niiden onnistumista, ei yksinkertaisesti enää aika riitä.

Toinen näkökulma on ajatella sisällöntuotantoon käytettyä ja samalla omaan työhön menetettyä aikaa. Varsinkin tilanteessa, jossa syntyvät sisällöt eivät tuo lisää liikennettä tai myyntiä, sisältömarkkinointiin käytetty aika on hukkaan heitettyä aikaa. Sisältömarkkinoinnin tehtävä on nimittäin tuoda sinulle taloudellista tulosta – muuten sitä ei kannata tehdä.

Sisältömarkkinointi on investointi

Sisältömarkkinoinnin mittaaminen on haastavaa, sillä tulokset syntyvät pitkän ajan kuluessa. Voit kuitenkin mitata sisältömarkkinointia monin tavoin. 

Sisältömarkkinoinnin ROI auttaa vakuuttamaan päättäjät markkinoinnin kannattavuudesta. Mittaus sopii yrityksen sisäiselle markkinointitiimille, mutta myös silloin, kun teet yhteistyötä ulkopuolisen sisältötoimiston kanssa.

Sisältömarkkinoinnin ROI perustuu erityisesti seuraaville mittareille:

  • Sisältöjen kuluttaminen
  • Liidien laatu
  • Myynnin kasvu
  • SEO-mittarit
  • Some-mittarit

Sisältömarkkinoinnin ROI:n kaava

Sisältömarkkinoinnin tulos (ROI) lasketaan vähentämällä tuotosta kulut ja jakamalla luku kululla. Prosenteiksi saatu luku muunnetaan kertomalla se sadalla.

Sisältömarkkinoinnin ROI = ((Tuotto – Investointi) / (Investointi)) x 100

Esimerkki: Käytät 500 € sisältöihin ja saat sisällön avulla kahdessa kuukaudessa myyntiä 3000 €

3000 € – 500 € = 2500 €
2500 € / 500 € = 5
5 x 100 % = 500 % 
Sisältömarkkinoinnin ROI olisi huikeat 500 %.

Huomaa myös se, että esimerkin tulos syntyi kahden kuukauden myynnistä. Sama sisältö voi tuottaa myös seuraavilta kahdelta kuukaudelta samat 3000 € myynnit, tällä kertaa täysin ilman kustannuksia, eli ROI kasvaa. Kun sisältöjä myös ylläpitää auditoimalla ja päivittämällä, ne tahkoavat tulosta vuosikausia.

Kuten sanottua, myyntitulo ei ole todellakaan koko investoinnin arvo. Tämän lisäksi kannattaa laskea sisältöjen mittarit, jotka perustuvat yrityskohtaisille KPI:lle. Laske esimerkiksi:

  • Paljonko sivustosi kävijämäärä on kasvanut sisältöjen myötä?
  • Miten avainsanojen sijoituksesi on noussut?
  • Paljonko liidien määrä on kasvanut sisältömarkkinoinnin myötä?
  • Miten paljon saat jakoja ja linkkejä ulkopuolelta?
  • Paljonko saat enemmän yhteydenottoja?

Sisältömarkkinointi oikein tehtynä luo tunnettuutta ja luottamusta, joita on haastava mitata suoraan. Mutta voit miettiä, valitsetko ostoa harkitessasi täysin tuntemattoman yrityksen, vai palvelun, josta olet jo lukenut paljon kiinnostavaa sisältöä ja joka tuntuu tutulta?

Miten sisällöntuotantoa hinnoitellaan? 

Jos googlailet vaikkapa ”sisällöntuotanto hinta” tai ”sisällöntuottaja hinta”, havaitset yleensä kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että hinnoittelua on laidasta laitaan. Toinen on se, ettei hintoja useinkaan löydy, vaan joudut pyytämään tarjouksen.

Sisällöntuotantoa tarjoavat erilaiset tahot freelancereista pieniin sisältötoimistoihin ja suuriin mainostoimistoihin, viestintätoimistoihin tai digitoimistoihin. Sisältöjä voit ostaa pelkistä teksteistä tarkasti hakukoneoptimoituihin artikkeleihin ja strategisiin liiketoimintasi ja brändisi huomioiviin sisältöihin. Tämä kaikki näkyy sisällöntuotannon hinnassa. 

Hinta merkkimäärän mukaan

Merkkimäärän mukaan veloitusta käytetään usein lehtiartikkeleissa ja freelance- sekä alihankintatöissä. Esimerkiksi asiakaslehden aukeaman kuvitettu juttu saattaa olla noin 3000 merkkiä. Merkkimäärään vaikuttaa niin fonttikoko kuin kuvien koko ja määrä. 

Merkkien asemesta voidaan käyttää myös sanamäärän mukaan hinnoittelua. Tuo asiakaslehden esimerkin aukeaman juttu sanamääränä voisi olla noin 400. Blogiartikkeliksi 400 sanaa riittää vain lyhyeen juttuun.

Merkki- tai sanamääräveloituksen hankaluutena on laskea aina erikseen sisällöntuotannon hintaa jokaiselta sisältöpalaselta erikseen. Toisinaan merkkimääriä käytetään myös projektihinnoittelun perustana, jolloin tarjous voi sisältää useita yksittäisiä tietyn merkkimäärän sisältäviä tekstejä. 

Tuntihinnoittelu

Merkkimäärään perustuvaa hinnoittelua vastaava on sisällöntuotanto tuntihinnoitteluun perustuen. Tuntihinnoittelua käyttävät yleisimmin freelancerit, harvemmin sisältötoimistot. Tunteja käytetään myös projektihinnoittelussa perustana.

Samoin kuin merkkimäärähinnoittelussa, tuntihinnoittelussakin asiakkaan pitää usein arvioida jokaisen sisällön kustannuksia ja mitä tietyllä tuntimäärällä lopulta saa. Lisätyötä tulee tarjouksien pyytämisestä.

Kiinteä hinta sisällöntuotannossa

Jos sisällöntuotanto tarjotaan kiintein hinnoin, sisällöntuottaja on valmiiksi arvioinut tietyn mittaiseen tekstiin (tai kuviin) tarvittavan työmäärän. Tällöin hinta vaikkapa keskikokoisesta blogiartikkelista on aina sama, vaikka siihen olisi kulunut kauemmin aikaa tai teksti olisi hieman suunniteltua pidempi.  

Yksittäisten artikkelien ostaminen yrityksen ulkopuolelta sopii mainiosti silloin, kun yrityksellä on omia resursseja markkinointiin, sisältöstrategian tekemiseen ja sisältömarkkinoinnin tavoitteiden määrittelyyn ja mittaamiseen. Kiinteä sisällöntuotannon hinta takaa sen, etteivät kustannukset kasva, vaikka työhön kuluisi paljonkin enemmän aikaa.

Me päätimme tarjota hakukoneoptimoituja artikkeleita kiintein hinnoin, jotta yksittäisten artikkelien tilaaminen olisi mutkattomampaa. Laitoimme myös sisällöntuotannon hinnat rehellisesti esille, jotta asiakkaamme olisi helpompi vertailla eri vaihtoehtoja eikä arvokasta aikaa tarvitsisi käyttää tarjouspyyntöjen ja tarjouksien kanssa säätämiseen. 

Omat hintamme sisältävät aina ihmisen kirjoittaman tekstin, joka perustuu taustatutkimukseen ja kevyeen avainsanatutkimukseen. Tarkistamme tekstiemme faktat ja lähdetiedot täsmällisesti ja noudatamme hyvää markkinointitapaa sekä tunnemme journalistin eettiset ohjeet. Hiomme jokaisen sisältöpalasen asiakkaamme markkinoinnin kokonaisuuteen istuvaksi ja parhaiten hakukoneissa pärjääväksi.

Jos sisällöntuotannon tarve on jatkuvaa, hyvä vaihtoehto sisällöntuotannon hinnoittelussa voi olla myös kuukausiveloitus.

Sisällöntuotanto kuukausiveloituksella

Jatkuvassa sisältömarkkinoinnin tarpeessa kuukausiveloitus ja sisältöpaketit tulevat usein edullisimmaksi. Sopimuksessa voi olla mukana myös sisältöstrategia ja tuloksien mittausta sekä useampaan kanavaan tai eri formaateissa tuotettua sisältöä.

Monipuolisimmillaan sisällöntuotannon kuukausipalvelut voivat sisältää artikkelien lisäksi esimerkiksi somesisältöjä, referenssi- ja työntekijätarinoita, oppaita, liidimagneetteja, nettisivutekstejä ja uutiskirjeen tekemistä. Digimarkkinoinnin paketti syntyy, kun lisätään tähän verkkosivujen päivittämistä ja kehittämistä, konversio-optimointia ja some- tai google-mainontaa.

Sisältötoimistot ja markkinointitoimistot tarjoavat yleensä sisällöntuotantoa kuukausihinnoittelulla. Kuukausiveloitus ei välttämättä ole kiinteä, vaan se voi vaihdella tehtyjen töiden mukaan. Usein kuukausisopimuksissa on jokin kiinteä määräaika sekä palvelun irtisanomisaika.

Sisällöntuotannon paketeissa on olennaista pystyä selvittämään, onko paketti räätälöitävissä asiakkaan tarpeisiin hyvin ja joustaako se riittävästi. Arvon määrittelyä helpottaa, jos asiakas näkee helposti, mitä paketin hinnalla saa määrällisesti ja ajallisesti. 

Arvo ei ole sama asia kuin sisällöstä maksettu hinta. Arvoa on muun muassa sisällön laatu eli miten sisältö onnistuu tuomaan liikennettä, vahvistamaan brändiä tai kasvattamaan myyntiä. Arvoa on myös luotettava sisällöntuottaja, joka toimittaa tuotteen ajallaan, vapauttaa yrityksen resursseja varsinaiseen liiketoimintaan ja toimii saumattomasti osana yrityksen tiimiä.

Me rakensimme monipuolisen kuukausiveloitukseen perustuvan DigiKOTA-palvelumme jatkuvaan sisällöntuotannon tarpeeseen. Paketti on joustavasti räätälöitävissä ja se palvelee niin sisältömarkkinoinnin pakettina kuin digimarkkinoinnin palveluna. 

Päätimme tehdä palvelusta myös helpon ja turvallisen kokeilla sisältömarkkinoinnin ulkoistamista, joten palvelussamme ei ole pitkiä määräaikoja eikä sitovia sopimuksia.

Yhteenveto

Sisältömarkkinointi on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista, kun se tehdään oikein. Pätevä sisällöntuottaja on vähintään kirjoittamisen, markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin ammattilainen.

Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi kulkevat käsi kädessä aina kun puhutaan digitaalisista sisällöistä. Laadukas sisältö on aina viritetty hakukoneille, mutta kirjoitettu lukijalle. Hyvä sisältö houkuttelee, inspiroi ja saa kiinnostumaan yrityksestä. Huono sisältö saa lukijan kääntymään pois. 

Sisällöntuotannon hintahaitari on todella suuri. Halvalla ei saa kovin usein hyvää, mikä pitää paikkansa myös sisällöntuotannon kohdalla. Ylihintaa ei kuitenkaan kannata maksaa – strategista ja huippulaatuista sisällöntuotantoa saa myös järkevällä hinnalla. Samaan pakettiin voi saada myös pitkäaikaisen tiimikaverin, joka auttaa niin ideoinnissa kuin strategian kehittämisessä.

Sisältömarkkinointi on investointi. Kun panostat hyvään sisällöntuottajaan ja mittaat sisältöjesi onnistumista, näet sijoituksesi tekevän tulosta. Laadukas sisällöntuotanto on investointi, joka maksaa itsensä monin kerroin takaisin.

Tarvitseko tuloksellista sisällöntuotantoa ja hyvää kirjoittajaa? Ota rohkeasti yhteyttä jo tänään - laitetaan sisältömarkkinointisi tuottamaan tulosta!


sisällöntuotanto, sisällöntuotannon hinta, sisältömarkkinoinnin hinnoittelu, sisällöntuottaja, sisältömarkkinointi
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN