Hakukoneoptimointi [OSTAJAN OPAS 2024]

AinoAino // 1.7.2024

Hakukoneoptimointia voi tehdä monella tasolla kevyestä optimoinnista ammattimaiseen ja kokonaisvaltaiseen digimarkkinointiin. Kun ostat hakukoneoptimointia yritykselle, haluat tietää, millaista palvelua tarvitset, paljonko siitä kannattaa maksaa ja mitä tuloksia voit odottaa.

Hakukoneiden toimintaperiaatteiden osaaminen on edellytys tehokkaan SEO-strategian rakentamiselle. Hakukoneoptimointi toimii siten, että verkkosivuja ja sisältöjä optimoimalla asiakkaasi löytää sinun yrityksesi Googlesta ja muista hakukoneista.

Hakukoneet käyvät läpi verkkosivustoja ja arvioivat niitä sisällön ja linkkien laadun ja määrän, käyttäjäkokemuksen, latausnopeuden ja monien muiden signaalien perusteella. Hakukoneoptimoinnissa kehitetään verkkosivuja ja verkkosivujen sisältöä vastaamaan näihin arviointiperusteisiin mahdollisimman hyvin.

SEO perustuu kahteen tärkeimpään asiaan: siihen, että 1) hakukoneet löytävät ja indeksoivat verkkosivustosi ja sen sisällöt sekä 2) sivujesi sisältö vastaa käyttäjän hakukoneeseen tekemään kyselyyn. Tämä on hakukoneoptimoinnin lähtökohta.

Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen SEO-strategia vie hakukoneoptimoinnin paljon syvemmälle, osaksi yrityksen koko markkinointistrategiaa. Se varmistaa digitaalisen asiakaspolun toimivuuden ja optimoi sisältökokemuksen sekä konversiot. Tästä syntyvät maksimaaliset tulokset.

Jos hakukoneoptimoinnin kenttä tuntuu vaikealta, olet kyllästynyt lukemaan kimurantteja SEO-oppaita ja tiedät haluavasi ammattimaista apua hakukoneoptimointiin – tämä opas on juuri sinulle. 

Tämä ”Tuloksellinen hakukoneoptimointi” -blogisarjan tärkein osa kertoo kattavasti, miten hakukoneoptimointi toimii ja miten rakennetaan voittava SEO-strategia sekä mitä SEO-palvelussa tehdään ja paljonko hakukoneoptimointi maksaa. 

Oppaasta löydät kattavasti vastaukset kysymyksiisi:

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?

Ihmiset käyttävät hakukoneita kaikenlaisiin tiedontarpeisiin. Myös suurin osa asiakkaistasi suuntaa Googleen ostoprosessinsa alussa, puolivälissä ja varmasti lopussakin. Käytännössä asiakkaasi tekee Googlessa haun, ja hakukone tarjoaa listan linkkejä sivuille, jotka parhaiten täyttävät asiakkaasi tiedontarpeen.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivuston ja digitaalisen sisällön tuottamista ja optimointia hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Toisin sanoen, teet verkkosivuillesi hakukoneoptimointia, jotta asiakkaasi löytäisi juuri sinun sivusi Googlesta – mieluiten ennen kilpailijasi sivua. 

SEO-strategialla tavoitellaan erityisesti korkeita sijoituksia orgaanisissa hakutuloksissa. Orgaaniset hakutulokset ovat luonnollisia eli ilmaisia hakutuloksia.

Monet SEO-asiantuntijat tähtäävät juuri tähän: Google-sijoitusten nousemiseen ja sen myötä saamaan lisää liikennettä verkkosivuille. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita lisää asiakkaita, liidejä ja myyntiä.

Me teemme aina asiakas- ja liiketoimintalähtöistä SEO-strategiaa, joka huomioi verkkosivuston kaikki osa-alueet, ja siksi puhumme tästä usein. Kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin eli SEO:n hyödyt saavutat vain pitkäjänteisellä työllä ja oikean digimarkkinoinnin kumppanin valinnalla.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Verkkosivujen hakukoneoptimointi on tärkeää, koska se tuo Google-näkyvyyttä sivustolle. Verkkosivut ovat arvottomat markkinoinnissa ja myynnissä, jos sivustolle ei tule liikennettä. SEO varmistaa, että Google voi indeksoida verkkosivut ja että sisältö löytyy, kun asiakkaasi etsivät yritystäsi ja palveluitasi verkosta.

Tuloksellinen hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, kuinka hyvin SEO pystyy tuomaan kohdennettua liikennettä, lisäämään liidien määrää ja kasvattamaan myyntiä. Kokonaisvaltainen SEO on tärkeää siksi, että se tuottaa korkeamman ROI:n lisäksi tehokkaampaa digimarkkinointia.

  • Ammattimainen SEO tuottaa vain laadukasta sisältöä. Laadukkaat sisällöt rakentavat asiantuntijuutta ja luottamusta yritykseesi. 
  • Ammattimainen hakukoneoptimointi ohjaa jatkuvaa orgaanista liikennettä verkkosivuille ja vähentää tarvetta maksullisille mainoksille.
  • Kokonaisvaltainen SEO ei keskity ainoastaan tuomaan liikennettä sivustolle, vaan myös muuttaa kävijät liideiksi ja asiakkaiksi. Tämä saavutetaan optimoimalla sivuston käyttäjäkokemus (UX), varmistamalla, että sisältö vastaa kävijöiden tarpeisiin ja kysymyksiin, ja luomalla selkeitä ostopolkuja ja toimintakehotuksia (CTA).
  • Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi tehostaa brändiviestisi välittämistä ja parantaa käyttäjäkokemusta. Sitouttava sisältö rakentaa hyvää asiakaskokemusta ja kannustaa suositteluun. 
  • SEO tekee markkinointisuunnitelmasta tehokkaamman, kun tiedät analytiikan perusteella, mitkä toimenpiteet tuottavat parhaat tulokset ja mihin resursseja kannattaa kohdistaa. 

Mikä on SEO-strategia?

SEO-strategia on suunnitelma siitä, miten optimoit verkkosivusi ja digitaalisen sisällöntuotannon, mitä sillä tavoittelet ja miten seuraat tavoitteidesi toteutumista. 

SEO-strategian ytimessä on verkkosivujesi optimointi, jotta se sijoittuisi mahdollisimman korkealle hakukoneissa. Korkea sijoitus hakukoneissa tuo sivustollesi orgaanista liikennettä, ja auttaa asiakkaitasi ja muita kohderyhmiä löytämään yrityksesi.

SEO-strategian sisältösuunnitelma eli systemaattinen hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto, sekä sisältöjen seuranta ja sisältöjen analysointi varmistavat, että pystyt tuottamaan mahdollisimman oikeanlaista ja tuloksia tuovaa sisältöä. 

SEO-strategia on aina räätälöity yritykselle ja tietylle verkkosivustolle. Samassa markkinassa kilpaillaan osin samoista hakusanoista, mutta strategia voi olla hyvin erilainen. 

Miten hakukoneet toimivat?

Google-haku on täysin automatisoitu hakukone. Hakukoneet käyttävät algoritmeja löytääkseen verkkosivuja ja päättäessään, mitkä niistä asetetaan paremmuusjärjestykseen tietyllä hakusanalla. 

Hakukoneet toimivat kolmessa vaiheessa: sivujen etsiminen, indeksointi ja sijoituksen luokittelu.

Vaihe 1: Hakukone etsii sivuja indeksoitavaksi (Crawling)

Ensimmäisessä vaiheessa hakukoneet selaavat internetiä ja verkon miljardeja sisältöjä etsien URL-osoitteita hakurobotin, eli ”spiderin”, ”crawlerin” tai ”botin” avulla. Googlen spider on nimeltään Googlebot. Se on automatisoitu ohjelma, joka käy läpi verkkosivustoja, seuraa linkkejä ja kerää tietoa sivujen sisällöstä.

Hakukoneet selvittävät, mitä sivuja verkossa on, ja etsivät uusia ja päivitettyjä sivuja lisätäkseen ne tunnettujen sivujen luetteloonsa. Google on voinut käydä sivulla jo aiemmin tai sitten se seuraa linkkiä tunnetulta sivulta uudelle sivulle. Esimerkiksi blogissa hakukone löytää uuden blogikirjoituksen, kun se on linkitetty vaikkapa kategoriasivuun.

Kun Google löytää sivun URL-osoitteen, se yrittää selvittää, mitä sivulla on. Hakukone ei kuitenkaan indeksoi kaikkia löytämiään sivuja. Googlebot ei myöskään aina pääse sivuihin käsiksi:

  • sivustolle pääsy vaatii kirjautumisen
  • sivustoa käsittelevällä palvelimella on ongelmia
  • verkko-ongelmat estävät pääsyn
  • robots.txt-säännöt estävät pääsyn sivulle.

Vaihe 2: Hakukoneiden indeksointi (Indexing)

Seuraavaksi hakukone yrittää ymmärtää, mistä sivulla on kyse. Hakukoneen algoritmit käsittelevät ja analysoivat tekstisisällön sekä sisältöelementit, kuten kuvat ja videot. 
Indeksointivaiheessa hakukone päättää, käyttääkö se indeksoimansa sisällön vai ei. Jos hakukone pitää verkkosivua arvokkaana, se lisätään hakukoneen hakemistoon.

Indeksointiprosessissa Google määrittelee, onko sivu jonkun toisen verkkosivun kaksoiskappale vai kanoninen sivu. Kanoninen sivu voidaan näyttää hakutuloksissa. Kanonisista sivuista Google kerää erilaisia signaaleja hakutulosten sijoittelua varten.

Kun verkkosivu on indeksoitu, se tallennetaan tietokantaan, josta se voidaan myöhemmin hakea. Useimmat verkkosivut, jotka tarjoavat ainutlaatuista ja arvokasta sisältöä, sijoitetaan indeksiin. Google ei välttämättä indeksoi verkkosivua, kun

  • sisältöä pidetään kaksoiskappaleena
  • sisältö on heikkolaatuista ja arvotonta
  • indeksointi on estetty.

3. Vaihe: Sijoitus hakukoneessa (Ranking)

Kun käyttäjä tekee haun Googlessa, hakukone etsii tietokannasta hakuun mahdollisimman hyvin vastaavat verkkosivut. Sivun vastaavuus eli ”relevanssi” määritetään satojen tekijöiden perusteella, joihin voi kuulua esimerkiksi käyttäjän sijainti, kieli ja laite.

Google listaa hakutulokset eri tavalla sekä hausta että hakijan sijainnista riippuen. Hakutulokset ja verkkosivujen sijoitukset myös muuttuvat jatkuvasti. Hakutulokset ovat siis aina dynaamisia: tänään saavutettu ykkössija hakutulossivulla ei ole sitä välttämättä huomenna.

Verkkosivujen sijoitukset hakutulossivulla (SERP, Search Engine Result Page) tarkoittavat haussa relevanttien sivujen paremmuusjärjestystä. Hakukoneiden algoritmit määrittelevät, mitkä sivustot ovat relevanteimpia tiettyihin hakuihin. Ne arvioivat sivuston sisältöä, käyttäjäkokemusta ja muita tekijöitä, jotta hakutulokset olisivat hyödyllisiä käyttäjille.

Google tekee vuosittain yli 500 erilaista muutosta algoritmeihinsa. Google ei kerro jokaisesta muutoksesta, joten tieto perustuu erityisesti alan asiantuntijoiden analyysiin ja seurantaan. 

Hakukoneet käyttävät yli kahtasataa luokittelusignaalia sisällön lajitteluun ja sijoituksen arvioimiseen. Ne perustuvat SEO:n kolmeen pilariin: tekniseen optimointiin, sivun sisäiseen optimointiin ja sivun ulkopuoliseen optimointiin.

Signaalit ovat esimerkiksi: 

  • sisällön laatu ja relevanssi: vastaako sisältö käyttäjän hakutarkoitusta? Onko teksti laadukasta? Onko sisältö arvokasta?
  • avainsanat: onko avainsana mainittu oikeissa paikoissa sisällössä, entä otsikossa?  
  • latausnopeus: latautuuko sivu nopeasti?
  • mobiilitoimivuus ja responsiivisuus: toimiiko sivu päätelaitteella hyvin?
  • linkit: onko sivustolla laadukkaita ulkoisia linkkejä?
  • asiantuntijuus: osoittaako sivusto asiantuntijuutta haetussa aiheessa?

Miten Google järjestää hakutulokset?

Googlella on käytössään joukko algoritmeja, kuten Hummingbird, Panda ja RankBrain, jotka vastaavat siitä, miten Google järjestää ja asettaa hakutulokset paremmuusjärjestykseen. Pääasiassa verkkosivujen sijoitukset perustuvat viidelle tekijälle: merkitys, osuvuus, laatu, käytettävyys ja konteksti.

Haun merkitys – hakutarkoitus 

Ensin Google selvittää käyttäjän hakutarkoituksen. Tämä perustuu edistyksellisiin kielimalleihin ja synonyymijärjestelmään. 

Järjestelmät siis hyödyntävät myös semantiikkaa eli samaa merkitystä olevia sanastoja. Täsmällistä avainsanaa ei tästä syystä aina hakutuloksista löydy. Suomen kieli tulee vielä hiukan jälkijunassa englantiin nähden, mutta semantiikkaa kannattaa ehdottomasti hyödyntää jo nyt.

Merkityksen ymmärtäminen liittyy myös sisältöformaatteihin ja sijainteihin sekä ajantasaiseen tietoon. Google pyrkii siis tunnistamaan hakutarkoitusta huomattavasti aiempaa monipuolisemmin. Tästä syystä pelkkä avainsanojen sijoittelu ei kanna pitkälle.

Sisällön osuvuus

Avainsanat käsitellään vasta hakuintention jälkeen. Avainsanojen analysoinnissa Google selvittää, sisältääkö sivu hakuun liittyviä tietoja. Tästä syystä avainsana otsikossa on edelleen tärkeä.

Sisällön osuvuuden arvioinnissa Google käyttää hyödykseen myös interaktiodataa, josta se päättelee haun osuvuutta ja käyttökokemusta. Tämä perustuu koneoppimiseen. 

Interaktioissa parempaan arviointiin pääset kahdella tavalla: vastaavuudella käyttäjän hakuun sekä hyvällä sisältökokemuksella. 

Sisällön laatu

Seuraavassa vaiheessa Googlen algoritmit tekevät priorisointia eli valitsevat parhaat edellä löydetyistä osuvista sisällöistä. Tässä kohtaa analyysiin tulevat mukaan esimerkiksi sosiaaliset signaalit. 

Google kertoo suoraan arvostavansa linkkejä isoilta verkkosivuilta. Kuten Googlen tietovuodosta pystyi päättelemään, pienet ja uudet yritykset ovat todella altavastaajan asemassa SEO-kilpailussa. Avainasemassa on rakentaa erottuva ja vahva brändi myös Googlen ulkopuolella.

Verkkosivujen käytettävyys

Verkkosivujesi käytettävyys tulee tärkeäksi silloin, kun toimit kilpaillussa markkinassa ja kilpailijasi tekevät hyvää SEO:a. Jos yhtä hyviä sisältösivuja on useita, järjestyksen voi ratkaista käytettävyys. Hyvä verkkosivujen UX-suunnittelu varmistaa, että verkkosivut toimivat optimaalisesti.

Tekniikka tulee siis mukaan arvioihin vasta erilaisten sisältötekijöiden jälkeen. Teknisiä asioita ovat mm. latausnopeus ja responsiivisuus sekä hyvä verkkosivurakenne.

Sivuston käyttökokemus on tärkeä myös silloin, kun haluat muuttaa verkkosivuillasi kävijät liideiksi ja myynniksi. Toisaalta sivuston käytettävyys on niin iso tekijä myös asiakaskokemuksen kannalta, että jos se on sinulle tärkeä, kannattaa huolehtia loistavasta digitaalisesta käyttökokemuksesta.

Konteksti

Google näyttää hakutuloksia, jotka sen mielestä ovat käyttäjälle hyödyllisimpiä esimerkiksi sijainnin, hakuhistorian ja hakuasetusten perusteella. Hauissa käytetään siis personointia.

Mitä on hyvä sivukokemus?

Googlen arviointijärjestelmät arvostavat hyvää sivustokokemusta. Sivukokemus muodostuu useista eri osatekijöistä, joista keskeisimmät ovat:

  • hyvät Core Web Vitals -arvot
  • responsiivisuus eli verkkosivujen näkyminen hyvin mobiililaitteilla
  • turvallisuus, suojattu yhteys (HTTPS)
  • häiritsevien mainosten maltillinen määrä ja erottuminen muusta sisällöstä.

Hakukoneoptimointia - Google suorituskykymittarit

Kuva: Googlen PageSpeed Insights -mittarit kertovat verkkosivujen suorituskyvystä. Esimerkissä ÁJAR digitoimistomme tuloksia. Esteettömyyden -5 pistettä tulee liian pienestä kontrastista brändivärimme oranssin ja vaalean pohjavärin välillä. Muuten menee hyvin, vai mitä?

Googlen sijoitusjärjestelmät tarkastelevat keskeisiä Web Vitals -indikaattoreita ja useita eri signaaleja, jotka liittyvät yleiseen sivukokemukseen. Nämä eivät takaa korkeaa sijoitusta, mutta ne takaavat paremman käyttäjäkokemuksen, joka on osa asiakaskokemusta.

Googlella on myös keinonsa mitata käyttäjäkokemusta, jota se arvioi. Arviointi on suurelta osin sivukohtaista. Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos hyvää sisältöä on paljon, Google näyttää kärjessä ensin hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoavia sivuja. Jos sisältöä on vähän, huonompikin esitys voi nousta haussa.

Maksettu hakumainonta (PPC) vs. orgaaninen haku (SEO)

Google näyttää hakutulossivulla ensin mahdolliset maksetut hakutulokset ja vasta sen jälkeen luonnolliset eli orgaaniset hakutulokset. Hakukoneoptimointi tavoittelee sisältöjen nousua kärkipaikalle heti maksettujen mainosten jälkeen.

Orgaaninen hakutulos on monin tavoin parempi kuin maksettu mainos. Mainosten klikkiprosentti (Google) on viimeisimpien tutkimusten mukaan vain noin 1,8 %. Orgaanisten hakutulosten klikkiprosentti on yli 45 % ensimmäisellä sivulla.

Maksetut hakutulokset näkyvät hakukoneen hakutulossivujen yläreunassa ja orgaaniset tulokset niiden alapuolella. Maksetun mainoksen tunnisteena on sana ”sponsoroitu”. Mainoksia voi olla useita.

Maksullisesta hakuliikenteestä maksetaan pay-per-click (PPC) -periaatteella. Maksat siis Googlelle aina kun kävijä klikkaa mainostasi. Orgaanisista hakutuloksista saapuva liikenne on ilmaista. 

Maksullisessa haussa tuloksia voi saada nopeasti, orgaanisessa haussa tulokset vievät enemmän aikaa. Joskus SEO-tulokset vievät viikkoja, usein kuukausia. 

Sijoitetun pääoman tuottoa (ROI) on helpompi mitata maksetun haun osalta. SEO:n ja orgaanisen liikenteen ROI yleensä nousee hakukoneoptimoinnin jatkuessa. Pitkällä aikavälillä hyvin tehdyn SEO:n ROI on merkittävästi parempi.

Kokonaisvaltainen SEO varmistaa, että laskeutumissivusi tuo optimaalisen käyttökokemuksen. Tämä on joka tapauksessa konversion kannalta olennaista, vaikka tekisit Google-mainontaa.

SEO:n edut

  • Hakukoneoptimoinnilla varmistat sivuillesi orgaanisen eli ilmaisen liikenteen pitkälle tulevaisuuteen. SEO tulee siten edulliseksi pidemmällä aikavälillä, koska se pysyy aina päällä.
  • Hyvin optimoidut sisällöt rakentavat auktoriteettia ja asiakkaidesi luottamusta yritykseesi. Hyvä sisältökokemus rakentaa hyvää asiakaskokemusta.
  • Kokonaisvaltainen SEO huolehtii myynnin esteiden poistamisesta. Se tuo siis lisää liidejä ja myyntiä.

SEO:n miinuspuolet

  • Hakukoneoptimointi on hidasta. Voi kestää kuukausia ja jopa vuosia ennen kuin pääset Googlen ensimmäiselle sivulle.
  • Kokonaisvaltainen SEO on vaikea hallita, jos ei ole alan ammattilainen. Laadukas hakukoneoptimointi vaatii investointia ennen kuin se alkaa tuottamaan tuloksia ilmaiseksi.

PPC:n edut

  • Saat sivusi näkyviin Googlen hakutulosten kärkeen heti. Tällä voit kasvattaa nopeasti bränditunnettuutta.
  • Maksetulla Google-mainonnalla voit saavuttaa tuloksia nopeasti. Hyvin optimoitu mainos voi houkutella kävijöitä sivuillesi.
  • Mainoksen avulla on helpompi tavoittaa oikea kohdeyleisö, joka etsii juuri sitä, mitä tarjoat.

PPC:n miinukset

  • Maksettu hakukonemainonta on kallista. Pienellä budjetilla Google-mainontaan ei kannata ryhtyä.
  • Maksettu mainonta ei takaa näkymistä hakutuloksissa. Ja vaikka näkyisi, tutkimusten mukaan sitä klikkaa vain noin 1,8 % käyttäjistä.
  • Kun lopetat mainoskampanjan, näkyvyytesi on jälleen nolla, jos et ole panostanut myös hakukoneoptimointiin.

Miten sitten tehdään SEO-strategia, kun halutaan tuloksia?

Tuloksellisen SEO-strategian tekeminen

Maksimaalisia tuloksia tuovan SEO-strategian luominen vaatii huomattavasti enemmän vaivaa kuin parin tunnin avainsanatutkimus. Tehokas SEO-strategia lähtee liiketoiminnan tavoitteistasi ja jatkuu läpi asiakaspolun. Hakukoneoptimointi on osa yrityksen koko markkinointistrategiaa ja digimarkkinointistrategian kantava tekijä. 

Avainsanatutkimus – strateginen ja perusteellinen

Avainsanatutkimus on SEO-strategian perusta. Analyysi selvittää, millä avainsanoilla tai hakusanoilla ihmiset etsivät verkossa tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi. Avainsanojen avulla luot hyvin kohdennettua sisältöä, joka tuo verkkosivuillesi yrityksestäsi kiinnostuneita ihmisiä. 

Hakutarkoituksen eli hakuintention selvittäminen on tärkeä osa avainsanatutkimusta.  Se paljastaa, mitä asiakkaasi oikeastaan haluaa löytää Googlesta kirjoittaessaan hakuun tietyn avainsanan.

Hakutarkoitus – ymmärrä mitä asiakkaasi etsii

Hakutarkoitus on yksi suurimpia tekijöitä, jonka mukaan Google tekee sijoitusten arviointia. Käyttäjät hakevat tietoa hakukoneista neljän päätarkoituksen mukaan:

  • käyttäjä haluaa löytää lisää tietoa aiheesta ja tutkia sitä
  • käyttäjä haluaa tehdä tai saavuttaa jotain
  • käyttäjä etsii tiettyä verkkosivua
  • käyttäjä hakee lähellä olevia tietoja.

SEO-strategian kannalta hakutarkoituksen ymmärtäminen auttaa luomaan oikeanlaista sisältöä ostopolun eri kohtiin. Avainsanatutkimuksessa hakutuloksien analysointi on olennaista, kun valitaan avainsanoja sisältöstrategiaan.

Avainsanatutkimus, avainsanat ja ostopolku SEO-strategiassa

Kuva: SEO-strategia ja hakutarkoitus sekä avainsanat ostopolulla / markkinointisuppilossa 

Kun sisältösi vastaa hyvin siihen, mitä asiakkaasi etsivät Googlessa, se nousee hakutuloksissa. Mitä korkeammalla näyt hakutulossivuilla, sitä enemmän voit saada orgaanista liikennettä verkkosivuillesi. Oikein tehdyt laadukkaat sisällöt johdattavat sivustolle tulijan pitkin ostopolkua kohti konversiota.

Perusteellisen ja strategisen avainsanatutkimuksen tekeminen antaa tietoa asiakkaistasi ja markkinastasi laajemmin. Sen lisäksi että pystyt kohdistamaan sisältösi tarkasti haluamallesi yleisölle, voit saada näkemystä ja ideoita liiketoiminnan mahdollisuuksista. 

Avainsanat: relevanssi, volyymi ja kilpailu 

Avainsanojen relevanssi tarkoittaa sitä, että valitut hakusanat ovat liiketoiminnan tavoitteidesi kannalta hyödyllisiä. Voit saada sivustollesi paljon kävijöitä jollain suositulla hakusanalla, mutta jos se ei tuo oikeanlaista yleisöä eli potentiaalisia asiakkaita, se ei ole SEO-strategiallesi relevantti.

  • Relevanssiin kannattaa käyttää analyysissa aikaa, jotta löydät parhaat avainsanat juuri sinun yrityksellesi. Jos yrityksesi on esimerkiksi hyvinvointituotteiden verkkokauppa, avainsana ”verkkokauppa” tuo vain tuurilla hyvinvointituotteista kiinnostuneen sivuillesi. 

Hakuvolyymi kertoo, miten paljon tiettyä avainsanaa etsitään Googlesta. Se kertoo siis suoraan markkinasi kysynnästä. Valtaosa internetin sisällöistä ei koskaan saa yhtään liikennettä sivulle.

  • SEO-strategiaan on hyvä sisällyttää sopiva määrä sekä yleisiä avainsanoja että pitkähäntäisiä hakusanoja. Pitkähäntäiset avainsanat tarkoittavat useamman sanan hakutermejä, kuten ”paljonko maksaa hakukoneoptimointi”.
  • Suuremman hakuvolyymin avainsanoilla on mahdollista saada enemmän liikennettä, ja pienen hakuvolyymin avainsanoilla puolestaan vähän liikennettä verkkosivuille. Yleensä on kannattavaa tavoitella isomman volyymin avainsanoja, mutta kaikkein yleisimmät ja suurivolyymisimmat hakusanat ovat myös isojen yritysten ”omistamia” ja siten vaikeita.

Avainsanan vaikeus (KD) tarkoittaa sitä, miten vaikeaa tietyllä hakusanalla on sijoittua korkealle Googlen hakutuloksissa. Jos verkossa on paljon hyvää sisältöä kyseisestä avainsanasta, sijoittumisesta ja samalla hakukoneoptimoinnista tulee vaikeampaa ja se vaatii enemmän työtä. 

  • Kilpailija-analyysi onkin tärkeä osa avainsanatutkimusta. Sen avulla voit optimoida avainsanojen kokonaisuuden ja rakentaa sisältöstrategiaa oikeassa järjestyksessä. 

Silloin kun yrityksellesi on tärkeää pystyä nousemaan vaikealla avainsanalla, tarvitset yleensä hyvin paljon oikeita toimenpiteitä. Pelkkä laadukas sisältö ei usein riitä, vaan tueksi tarvitset loistavan teknisen SEOn, useita linkkejä relevanteilta ulkopuolisilta verkkosivustoilta ja avainsanaan liittyvän aihepiirin täydellistä asiantuntemuksen osoittamista.

Perusteellinen ja strateginen avainsanatutkimus on tuloksellisen sisältöstrategian edellytys kilpaillussa markkinassa. Mitä suurempi ja dynaamisempi markkina, sitä useammin perusteellinen avainsanatutkimus on tehtävä. 

Avainsanatutkimus ei ole erityisen tekninen tutkimus, vaan pääasiassa käyttäjäymmärrykseen ja hakukoneymmärrykseen sekä yrityksen liiketoiminnan ymmärtämiseen perustuva strateginen analyysi. Se ei myöskään tapahdu nappia painamalla vaan vie jopa useamman päivän.

Avainsanatutkimus – opas ja työkalut 

SEO- ja UX-auditointi

SEO-auditointi tehdään ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista. Se selvittää, miten hyvin verkkosivut löytyvät hakukoneista ja kertoo tärkeimmät kehitystoimenpiteet hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Analyysi kertoo, millä avainsanoilla sivusto sijoittuu ja mitä teknisiä puutteita sivuilla on.

  • Kilpailija-analyysi on olennainen osa auditointia. Se selvittää, miten verkkosivusto menestyy kilpailijoihin nähden erilaisilla mittareilla. Hakukoneoptimointi on ennen kaikkea pyrkimystä päästä kilpailijoiden edelle.

Kun SEO-auditointi tehdään liiketoimintalähtöisesti, siihen otetaan mukaan UX-analyysi. Tutkimus paljastaa verkkosivuston käyttökokemuksen ja konversion tilanteen. Tämä osa keskittyy kehittämään sivustoa siten, että saapuva liikenne muuttuu asiakkaiksi ja myynniksi.

  • Käyttäjäkokemus on kasvavassa roolissa myös Googlen arvioinnissa. Miellyttävä sisältökokemus verkkosivuillasi houkuttelee potentiaalisen asiakkaasi viipymään sivuilla pidempään ja tulemaan uudelleen. Siksi käyttäjäkokemus on vahvasti yhteydessä konversioon ja asiakasuskollisuuteen.

SEO-UX-auditointi antaa työkalut sivuston teknisen SEO:n ja sisällön SEO:n korjaamiseen sekä sivuston myynnillisyyden kehittämiseen. Ammattimainen SEO-analyysi hyödyntää useita eri työkaluja ja antaa konkreettiset toimenpidesuositukset, mitä sivustolle pitäisi tehdä.

Ostopersoonat – asiakasymmärrys 

Yrityksesi kohdeyleisö vaikuttaa markkinointistrategiaa koskevaan päätöksentekoon, kuten siihen, miten mainoksiin käytetään rahaa ja miten vedotaan asiakkaisiin. Kohderyhmän tunteminen on tärkeää myös hakukoneoptimoinnissa. 

Yleisösi ja asiakkaasi syvällinen ymmärrys on avain onnistuneeseen viestintään ja markkinointiin. Ostopersoonat auttavat tunnistamaan asiakkaidesi tarpeita ja tekemään tuloksellista digimarkkinointia. Perusteellisen SEO-strategian rakentamisessa määritellään yrityksesi ostopersoonat.

Ostopersoona kuvaa yksityiskohtaisesti ihanneasiakastasi. Profiili edustaa siis tyypillistä henkilöä tietyn tuotteen tai palvelun kohderyhmästä. Ostopersoonat ohjaavat jokaista päätöstä koskien sisältöstrategiaa ja digimarkkinoinnin strategiaa tai verkkosivustosi suunnittelua.

  • Ostopersoonat määritellään markkinatutkimuksen, kilpailija-analyysin ja käyttäjä- tai asiakastutkimuksen perusteella. Apuna toimivat niin web-analytiikka ja myyntidata kuin asiakaskyselyt, haastattelut ja empatiakartta.
  • Empatiakarttaan visualisoidaan persoonan, käyttäjän tai asiakkaan todellinen kokemusmaailma: mitä hän ajattelee, sanoo, tuntee ja tekee. Empatiakarttaa käytetään käyttäjäpolkujen ja asiakaspolkujen suunnittelussa. 
  • Persoonaprofiilit sisältävät demografiset ja sosioekonomiset tiedot, käyttäytymisen motiivit, tavoitteet ja kipukohdat, sekä palvelun tai tuotteen käytön kontekstit. Ostopersoonille kohdennetulla sisällöllä on helpompi houkutella juuri oikeanlaista yleisöä verkkosivuillesi.

Lue myös: Näin luot ostopersoonat 3 askeleella


Sisältöstrategia

Alkututkimukset – avainsanatutkimus yhdistettynä kilpailija-analyysin sisältävään SEO- ja UX-auditointiin – antavat tarvittavat työkalut luoda sisältöstrategia hakukoneoptimoinnille. SEO:n sisältöstrategia ei tietenkään elä tyhjiössä, vaan on osa suurempaa koko yrityksen sisältöstrategiaa.

Ammattimainen sisältöstrategia perustuu aina yrityksesi liiketoiminnan tavoitteisiin ja rakentuu puhuttelemaan kohdeyleisösi tarpeita. Sen tärkein tehtävä on esittää, miten sisällöt tuovat yritykseesi asiakkaita. Sisältöstrategia ohjaa kaikkea yrityksen sisältömarkkinointia ja varmistaa, että julkaistut sisällöt ovat yhdenmukaisia ja tuloksellisia.

SEO-sisältöstrategia on suunnitelma valittujen avainsanojen ympärille kirjoitettavasta sisällöstä, jotta verkkosivusi nousee mahdollisimman tehokkaasti Googlen hakutuloksissa. Kaikkein tehokkain on dynaaminen sisältöstrategia, jota hienosäädetään koko ajan datan ja analytiikan perusteella. Olemme hioneet omaa ainutlaatuista toimintamalliamme useamman vuoden, ja tiedämme että se toimii. 

Kun halutaan saavuttaa SEO:lla muutakin kuin Google-näkyvyyttä ja lisää liikennettä verkkosivuille, SEO:n sisältöstrategiaan otetaan mukaan ostopolkuajattelu ja veitsenterävä verkkosivujen copywriting. Oikein tehdyt sisällöt kuljettavat asiakasta kohti konversiota, eli yhteydenottoa, uutiskirjeen tilaamista, tarjouspyynnön tekemistä ja ostoa.

Tuloksellinen sisältöstrategia ei vaadi Exceliä ja Google Search Consolea kummempaa tekniikkaa. Kysymys on strategiaosaamisesta sekä markkinoinnin ja myynnin yhteensovittamisesta.

Miten hakukoneoptimointi toimii? 

Hakukoneoptimointi toimii siten, että verkkosivustoasi ja sen sisältöä optimoidaan hakukoneiden algoritmeille ja käyttäjien hakukyselyille optimaaliseksi. SEO:n keskeiset periaatteet eivät ole juuri muuttuneet, vaikka algoritmeihin tulee jatkuvasti päivityksiä. Hakukoneoptimointi perustuu kolmeen osa-alueeseen:

  1. Sivun sisäinen hakukoneoptimointi: On-Page-optimointi on prosessi, jossa tehdään hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa ja korjataan sivujen SEO:a. 
  2. Tekninen hakukoneoptimointi: Tekninen optimointi on prosessi, jossa korjataan verkkosivujen tekniset osa-alueet hakukoneille ja käyttäjille optimaalisiksi.
  3. Linkkien hakukoneoptimointi: Linkkien optimointi tarkoittaa ulkoisten linkkien hankkimista verkkosivustolle, jotta hakukoneet arvostaisivat sitä korkeammalle.

Hakukoneoptimointi SEO osa-alueet


Kuva: Hakukoneoptimoinnin kolme osa-aluetta, sisällön SEO, tekninen SEO ja linkki-SEO 

Kaikkia hakukoneoptimoinnin osa-alueita tarvitaan, kun tähdätään mahdollisimman hyviin tuloksiin. Osa-alueet tukevat toinen toisiaan. Kaikkein tärkein on kuitenkin sisältö.


Sisällön optimointi

Sisällön hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston sisäistä optimointia, johon kuuluvat avainsanojen käyttö, title- ja muiden otsikko-tagien optimointi, kuvien optimointi, metakuvaukset, linkitykset sekä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto. Tärkeintä on varmistaa, että sisältö on relevanttia ja laadukasta sekä hakukoneille että asiakkaillesi. 

Sisältö on jokaisen verkkosivuston tärkein osa, ja sen pitäisi olla SEO-strategian keskeinen painopiste. Hakukoneoptimointia on pitkään leimannut tekniikkakeskeisyys, joka on jättänyt sisällöntuotannon varjoonsa. Tämä näkyy myös hinnoittelussa: sisällöntuotantoa tarjotaan usein huomattavasti halvemmalla kuin teknisiä toimenpiteitä.

Laadukas hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on tärkeintä hakukoneoptimoinnissa. Se ratkaisee menestyksen. Tämä näkyy ammattilaisen tekemässä SEO-sisällöntuotannon hinnassa – halvalla et saa hyvää hakukoneoptimoitua sisältöä. 

Suosittelemmekin ehdottomasti panostamaan laatuun, ei määrään, kun puhutaan SEO-sisällöistä yritysblogiin tai muualle verkkosivuille. Vaikka tarvitsekin runsaasti sisältöä, huono sisältö toimii käänteisesti – se ei tuo tuloksia ja kaiken lisäksi se haittaa hakukonenäkyvyyttä ja huonontaa asiakaskokemusta.

Hakukoneoptimointi perustuu ennen kaikkea strategiselle sisällöntuotannolle – ei tekniselle SEO:lle. Jos haluat nousta Googlen hakutuloksissa, tarvitset oikeanlaisia hakukoneoptimoituja blogitekstejä sekä verkkosivujen sisällöntuotantoa

Googlen algoritmit kehittyvät huimaa vauhtia kielimallien ja tekoälyn ansiosta. Hakukone pystyy aina vain paremmin tunnistamaan ja arvioimaan sisällön laatua, ja sen ykkösprioriteetti on näyttää käyttäjille vain laadukkaat sisällöt.

  • Ilman laadukkaita ja optimoituja sisältöjä hakutulossivulla ei käytännössä voi nousta. Perussisällöllä voi sijoittua niche-markkinassa, jossa kilpailevaa sisältöä ei ole. Kun kilpailevaa ja optimoitua sisältöä löytyy, keskinkertaisella sisällöllä ei ole asiaa lähellekään hakutulosten kärkeä.

Suomeksi sanottuna se tarkoittaa suoraan sitä, että jos kukaan ei kirjoita sisältöä sivuillesi, et saa näkyvyyttä etkä liikennettä Googlesta. Tämä on yksi tärkeimmistä asioista huomata, kun ostat SEO-palveluita ja pohdit hakukoneoptimoinnin hintaa. 

  • Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on klassista hakukoneoptimointia, joka ei ole käytännössä muuttunut mihinkään kahteen vuosikymmeneen. Tekniset asiat voi laittaa nopeasti kuntoon, mutta ne eivät tuo Googlen sijoituksia – sen tuo vasta pitkäjänteinen SEO-sisällöntuotanto.

Toinen huomio koskeekin kertaoptimoinnin SEO-palveluita. Jotta sivustosi nousisi korkealle Googlessa, tarvitset jatkuvaa hakukoneoptimointia, yleensä vähintään puolesta vuodesta vuoteen tehtävää SEO-sisällöntuotantoa. 

Kerralla tehtävä SEO ei tule tuomaan Google-näkyvyyttä. Kertaoptimointi voi saada sivustosi indeksiin ja parantaa sivustollasi kävijän kokemusta, mutta etusivun sijoituksia se ei pysty tuomaan. Tämä kannattaa tiedostaa, jos mietit kertaoptimoinnin ostamista.

  • Yhtä ja samaa sisältöä voi joutua optimoimaan useita kertoja parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Googlen RankBrainista kannattaa myös ottaa kaikki hyöty irti, eli parantaa sisältöjen osalta käyttäjäkokemusta.

Avainsanojen optimoinnin lisäksi sisältö on tasapainoilua brändin äänensävyn ja hakukoneissa pärjäävän selkeän ilmaisun välillä. Toinen kiikkerä kohta on klikkausprosentin kasvattaminen siten, ettei se aiheuta välittömän poistumisprosentin (bounce rate) kasvua. Google tutkii tätä signaalia käyttäjäkokemuksen ja relevanssin arviossaan.

PRO vinkki: Hakukoneoptimointi on pääasiassa sisältömarkkinointia.


Tekninen SEO

Tekninen SEO keskittyy korjaamaan kaikki verkkosivuston tekniset elementit, jotka vaikuttavat sivuston indeksointiin ja käytettävyyteen. Tähän kuuluvat sivuston ja palvelimen nopeus, responsiivisuus eli toimivuus mobiilissa, laadukas koodi, XML-sivukartat, 301-uudelleenohjaukset ja 404-virhesivut, SSL-sertifikaatti, strukturoitu data ja robots.txt-tiedostoja. 

Tekninen hakukoneoptimointi riippuu paljolti verkkosivuston koosta sekä sen laadusta. Kun ongelmia ja korjaustarpeita on paljon, työ kestää kauemmin ja maksaa enemmän.

Teknisen SEO:n osalta on hyvä tiedostaa se, että hyvällä sisällöntuotannolla pystyt nostamaan Google-näkyvyyttä, vaikka sivustosi ei teknisesti olisikaan aivan tikissä. Sen sijaan täydet pisteet teknisyydestä eivät tuo yhtään nousua Google-sijoituksissa, jos relevantti sisältö puuttuu.

  • Tekninen SEO ei ole ammattimaisen ja kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin ytimessä. Jos palveluntarjoaja puhuu vain teknisestä SEO:sta eikä sisällöistä lainkaan, et voi odottaa hyviä tuloksia.

Teknisen SEO:n tärkeimmät tehtävät ovat varmistaa, että Google pystyy indeksoimaan sivut ja että sivut latautuvat nopeasti. Hitaasti latautuva sivu nimittäin saa kävijän poistumaan ennen kuin hän ehtii lukea edes otsikkoa. Tämä on luonnollisesti suurempi ongelma kuin muutaman pykälän huonompi Google-sijoitus.

Tekniset korjaukset – korjaustarpeiden laajuudesta ja projektista riippuen – voidaan ainakin tärkeimmiltä osin laittaa kuntoon kertaprojektina. Usein korjauksia tehdään myös kuukausittain sisällön optimoinnin rinnalla.

Ulkopuolisten linkkien hankkiminen 

Sivun ulkopuolinen optimointi eli Off-Page SEO tai Off-Site SEO on prosessi, jossa pyritään parantamaan verkkosivujen hakukonesijoituksia ulkopuolisten linkkien avulla. Näitä linkkejä kutsutaan ”backlinkeiksi”.

Ulkopuolinen linkki syntyy siten, että jokin toinen verkkosivusto linkittää yrityksesi verkkosivut omilleen. Ulkopuoliset linkit signaloivat Googlelle, että verkkosivustosi on ”hyvämaineinen” tai auktoriteetti tietyllä alalla.

Linkityksiä voi joko ostaa tai saada ilmaiseksi. Google ei pidä ostetuista linkeistä, ja siksi linkki-SEO liikkuukin hakukoneoptimoinnin harmaalla alueella. Tässä voi tehdä (joko tahallisesti tai tahattomasti) myös ns. ”black-hat SEO:a”, josta Google sakottaa – pahimmassa tapauksessa hylkäämällä verkkosivusi pois indeksistään.

  • Suhteellisen turvallisesti linkkejä voi ostaa esimerkiksi vieraskynän tai sponsoroidun artikkelin muodossa erilaisista medioista tai blogeista. Ilmaiseksi linkkejä voi ansaita kirjoittamalla niin hyvää sisältöä, että sitä halutaan jakaa ja linkittää. Sisältöä kannattaa myös aktiivisesti jakaa useilla sosiaalisen median alustoilla.

Linkki-SEO:a ei kuitenkaan kannata liikaa korostaa. Muutamalla hyvällä ulkoisella linkillä pystyy sijoittumaan hakutulosten etusivulle jopa kilpaillussa markkinassa, jos vain sisältö on tarpeeksi hyvää. Verkkosivuston vahvuus (DR) ei myöskään täysin korreloi sijoittumisen ja liikenteen määrän kanssa. Tiedämme tämän kokemuksesta.

SEO:n seuranta ja analytiikka 

Ammattimaisessa hakukoneoptimoinnissa avainsanojen ja sisältöjen menestymistä seurataan jatkuvasti. Dataa analysoimalla säännöllisesti selvitetään, miten strategiassa on onnistuttu, mitä tehdään lisää ja mitä pitää kehittää enemmän. 

Koska hakukoneoptimoinnissa tulokset syntyvät hitaasti, SEO-strategiassa ei voi poukkoilla miten sattuu, vaan toteuttaa suunnitelmaa systemaattisesti. Strategiaa voi kuitenkin hienosäätää jatkuvasti. Keskeistä on seurata, miten yksittäiset avainsanat nousevat ja miten sivuston kokonaissijoitus muuttuu ajan kuluessa. 

Mitä enemmän sisältöjä ja mitä kilpaillumpi ja dynaamisempi markkina, sitä useammin avainsanatutkimus ja sisällön auditointi kannattaa tehdä. Perusteelliset tutkimukset on hyvä tehdä vuoden parin välein. Kevyttä avainsanatutkimusta kannattaa tehdä jatkuvan hakukoneoptimoinnin eli sisällöntuotannon yhteydessä.

Vaikka hakukoneoptimoinnin ydin eli SEO-sisällöntuotanto on pääosin pysynyt ennallaan, kilpailu Google-näkyvyydestä on entistä kovempaa. Tuloksiin pääsee keskittymällä oikeisiin asioihin.

  • Hakukoneoptimointi on enimmäkseen sisältömarkkinointia
  • Hakukoneoptimointi on entistä enemmän myös hyvän käyttökokemuksen optimointia
  • Avainsanatutkimus on erityisesti käyttäjä- ja asiakasymmärrystä sekä strategiaa
  • Relevanssi ja laatu painavat vaakakupissa enemmän kuin koskaan
  • Vahva brändi ja uniikki sisältö on tärkeämpi kuin koskaan
  • Hakukoneoptimointi vaatii pitkäjänteistä työtä

Kun SEO tehdään alusta alkaen ammattimaisesti, tulokset syntyvät nopeammin ja kestävät paljon pidempään, vaikka SEO lopetettaisiin.

Kokonaisvaltainen SEO-strategia ei synny päivässä, eikä optimointia tehdä viikossa. Painotamme aina laajemman näkökulman ottamista digimarkkinointiin – vaikka se vaatii enemmän investointia ja on hitaampaa, saavutetut hyödyt ovat merkittävästi suuremmat.

Oikein toteutettuna SEO parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä, lisää verkkosivuliikennettä ja kasvattaa liidien määrää ja myyntiä. Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi rakentaa vahvempia asiakassuhteita ja edistää liiketoiminnan kasvua.

Ammattimainen SEO-strategia on jatkuva

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteinen investointi, joka tuottaa tulosta useita vuosia, kun se tehdään ammattimaisesti. Ensimmäisiä tuloksia alkaa usein näkyä noin puolen vuoden kohdalla ja varsinaista liiketoiminnan kasvua voi odottaa yleensä vuodessa.

  • Hakukoneoptimoinnin ROI – kuten sisältömarkkinoinnin ROI – sijoittuu pitkälle aikavälille. Hakukoneoptimoinnin investointi on alussa suurempi, kun hakukonenäkyvyyttä rakennetaan, ja ylläpitovaiheessa kustannukset laskevat samalla kun myynti kasvaa ja tuotto nousee.
  • Ammattimainen hakukoneoptimointi tulee aina huomattavasti halvemmaksi kuin maksettu mainonta. Samalla se rakentaa luottamusta ja asiantuntijuutta, tekee markkinoinnista ennustettavaa ja tuloksellisempaa ja tuottaa parempaa asiakaskokemusta.
  • Korkeinkaan Google-sijoitus ei automaattisesti tarkoita, että sivustollesi tuleva liikenne muuttuisi asiakkaiksi. Siksi korostamme aina kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin merkitystä.

Sivustosi nostaminen Googlen hakutuloksissa on todellakin vasta ensimmäinen vaihe – jota monet SEO-palveluntarjoajat tavoittelevat päätepisteenä. Tästä alkaa kuitenkin strategian haastavampi osuus: miten muutat sivustollasi kävijät myös maksaviksi ja pitkäaikaisiksi asiakkaiksi? 

  • Verkkosivujen kävijöiden konvertoimisen takana on aina laadukas ja asiakaslähtöinen sisällöntuotanto ja taitava copywriting, myynnin esteet poistava UX-suunnittelu sekä selkeä arvolupaus ja vahva brändistrategia.

SEO ei tule koskaan valmiiksi. Se vaatii aluksi suurimmat panokset, mutta tuloksia ylläpitävää hakukoneoptimointia on hyvä tehdä myös tulevaisuudessa. Erityisesti sisällön auditointia, kilpailija-analyysia sekä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa blogiin ja verkkosivujen sisällöntuotantoa kannattaa tehdä aina.

Hakukoneoptimoinnin hinta

Paljonko hakukoneoptimointi maksaa? SEO-palveluja tarjoavia yrityksiä ja asiantuntijoita on Suomessa paljon. Palvelujen sisältö ja osaamisen taso vaihtelee paljon. Tästä syystä myös hinnat vaihtelevat paljon.

Digitoimistot tekevät hakukoneoptimointia yleensä kuukausihinnoittelulla, freelancerit tuntihinnoittelulla. Isommat yritykset maksavat SEO:sta yleensä enemmän kuin pienet yritykset. Isomman ja monialaisemman verkkosivuston optimointi vaatii enemmän työtä kuin pienen ja yhden aiheen verkkosivuston SEO.

Ammattimainen ja tuloksiin tähtäävä hakukoneoptimointi on aina kokonaisvaltaista. Se sisältää perusteelliset alkututkimukset: laajan avainsanatutkimuksen ja SEO- ja UX-auditoinnin, sekä perehtymisen yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin ja kohderyhmään. Hakukoneoptimoinnin ytimessä on dynaaminen sisältöstrategia ja laadukas SEO-sisällöntuotanto.

Digitoimistojen palvelut PK-yrityksille liikkuvat Suomessa keskimäärin seuraavissa hinnoissa:

  • Avainsanatutkimus (kattava) 1500-3000 €
  • SEO-auditointi (laajempi kuin ilmainen) 500-1500 €
  • Hakukoneoptimointi kk-palveluna (sisältö vaihtelee) 500-4000 €

Pakkaa voi sotkea palvelujen pilkkominen erilaisiin osa-alueisiin, joiden sisältöä on vaikea arvioida. Avainsanatutkimusta saatetaan tehdä ”hinta per aihe” -hinnoittelulla, suppeita SEO-auditointeja tarjotaan ilmaiseksi, jotta sitoutuisit pitkäksi ajaksi kuukausipalveluun ja joku saattaa tarjota hakukoneoptimointina pelkkää teknisten seikkojen kertaoptimointia – tai teknisiä korjauksia kuukaudesta toiseen.

  • Ammattimainen SEO-palvelu, johon kuuluu keskeisimpänä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto, tarkoittaa aina useita henkilötyöpäiviä kuukaudessa. Jos ostat hakukoneoptimointia parilla satasella kuussa, pystyt helposti laskemaan, ettei se voi sisältää kaiken kattavaa ammattilaisen työtä.
  • Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi myös maksaa itsensä monin kerroin takaisin. Se on sijoittamista markkinointiin, joka toimii kaikista digimarkkinoinnin keinoista tehokkaimmin.

Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen hakukoneoptimointi huomioi verkkosivuston kaikki osa-alueet. Strateginen SEO varmistaa, että kasvava verkkosivuston liikenne muuttuu myös asiakkaiksi ja tulokseksi.

Yhteenveto 

Hakukoneoptimointi on tärkein osa yrityksesi digimarkkinoinnin strategiaa. Ammattimainen SEO nostaa verkkosivujesi Google-näkyvyyttä, houkuttelee oikeanlaista liikennettä ja lisää konversioita.

Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi vähentää tarvetta maksetulle mainonnalle, sitouttaa asiakkaita ja tehostaa yrityksesi koko markkinointia paremman brändi- ja käyttäjäkokemuksen ansiosta. Asiakas- ja liiketoimintalähtöinen SEO tähtää myös paremman asiakaskokemuksen rakentamiseen.

Hakukoneoptimointi itse tehden on mahdollista, mutta usein SEO:n ulkoistaminen ammattilaiselle on kannattavampaa. Ammattilaisen tunnistat kokonaisvaltaisesta palvelusta ja aidosta kiinnostuksesta yrityksesi liiketoiminnan kasvattamiseen. 

Tutustu jatkuvan hakukoneoptimoinnin palveluumme ja ota meihin yhteyttä, kun haluat saavuttaa kaikki SEO:n hyödyt ja pitkäkestoisia tuloksia. Alustava SEO-tutkimuksemme on aina maksuton.

Tiimistämme löytyy jokaisen osa-alueen asiantuntemus. Me uskomme asiakas- ja liiketoimintalähtöiseen tekemiseen, joka tuo asiakkaallemme parhaat tulokset.

***

ÁJAR on etevä digitoimisto Helsingistä – olemme digimarkkinoinnin kumppani laadukkaille brändeille ja yrityksille ympäri Suomen. Ydinosaamistamme on strateginen hakukoneoptimointi ja huippulaadukas hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto.


hakukoneoptimointi, seo, seo-strategia, hakukoneoptimointi helsinki, hakukoneoptimointi hinta
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN