Hakuintentio hakukoneoptimoinnissa (SEO) - mitä ja miksi?
Hakuintention ymmärtäminen on yksi hakukoneoptimoinnin (SEO) ja avainsanatutkimuksen tärkeimpiä osia. Käyttämällä avainsanoja oikein ja hakutarkoituksen mukaan voit luoda tehokkaan hakukoneoptimoinnin strategian.
Tehokas hakukoneoptimoinnin strategia perustuu asiakkaasi hakutarkoituksen ymmärtämiseen. Perusteellinen avainsanatutkimus selvittää yrityksellesi tärkeät avainsanat sekä hakutarkoituksen avainsanojen takana.
Tästä kattavasta artikkelista löydät olennaisen tiedon hakuintentiosta eli hakutarkoituksesta.
- Mikä on hakuintentio?
- Miksi hakutarkoitus on tärkeä hakukoneoptimoinnissa?
- Miten Google määrittelee hakutarkoituksen?
- Hakutarkoitus – 4 tyyppiä Googlen mukaan
- Hakutarkoitus ja hakukoneoptimointi
- Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi – avainsanat ja ostopolku
Mikä on hakuintentio?
Hakuintentio (Search Intent) eli hakutarkoitus on syy, miksi käyttäjä kirjoittaa tietyt hakusanat hakukoneeseen. Kun menet Googleen ja teet kyselyn, haluat saada Googlesta jotain. Tiedonhaulla on aina yksi tai useampi tarkoitus – haluat vastauksen kysymykseesi, haluat löytää jotain, haluat vertailla asioita, haluat ostaa, tutkia, tietää ja niin edelleen.
Hakutarkoitus kuuluu hakukoneoptimointiin ja liittyy kiinteästi avainsanoihin. Avainsanat tarkoittavat niitä hakusanoja, jotka käyttäjä kirjoittaa Google-hakuun. Avainsanat ovat yhtä kuin kysely.
Avainsanatutkimus on sen selvittämistä, millä hakusanoilla eli kyselyillä verkkosivusi pitäisi löytyä ja mitä verkkosivujesi sisältöjen pitäisi olla.
Miksi hakutarkoitus on tärkeä hakukoneoptimoinnissa?
Hakutarkoitus on yksi tärkeimmistä asioista, jonka mukaan Google painottaa sisällön sijoittumista hakutulossivulla. Hyvä vastaavuus hakijan kyselyn tarkoitukseen johtaa useimmiten korkeampaan sijoittumiseen hakutulossivulla eli SERPissä.
Sijoitukset ovat kuitenkin dynaamisia. Vaikka saisit sisällöllesi aluksi hyvän sijoituksen, mutta se ei vastaa käyttäjien haun tarkoitukseen, Google kerää nämä signaalit ja pudottaa sisällön alemmas.
Hakukoneet (kuten Google) haluavat tarjota käyttäjille mahdollisimman relevantteja vastauksia ja mahdollisimman nopeasti. Siksi hakutarkoitus on yksi keskeisimmistä tekijöistä, jonka perusteella hakukone voi arvioida sisällön arvoa ja sijaintia hakutuloksissa. Siksi se on keskeinen osa tuloksellista hakukoneoptimointia
Google on historiansa aikana investoinut paljon hakuintentioon liittyvään kehitystyöhön. Itsekin olen työskennellyt useamman vuoden juuri hakuintention parissa hakukoneen kehitystiimissä.
Syvällinen hakuintention ymmärrys auttaa:
- Tehokkaan sisältöstrategian luomisessa – pystyt valitsemaan ja käyttämään oikeita avainsanoja oikein
- Hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamisessa, joka on asiakkaallesi relevanttia ja houkuttelevaa
- Saamaan orgaanista verkkosivuliikennettä, joka on laadukasta eli oikeita ihmisiä
- Kasvattamaan liidien määrää ja myyntiä.
Miten Google määrittelee hakutarkoituksen?
Google selvittää hakutarkoitusta analysoimalla hakukenttään kirjoitettuja sanoja kielimallien avulla. Mallit ohittavat kirjoitusvirheet ja käyttävät semantiikkaa ja synonyymeja sekä kontekstia. Käyttäjä voi löytää aiheeseen liittyviä dokumentteja, vaikka niissä ei olisi täsmällisesti samoja avainsanoja.
Googlen järjestelmät yrittävät tunnistaa, minkä tyyppistä tietoa kävijä etsii. Joskus osuvin tieto voi olla kuvia tai videoita, joskus paikallisia yrityksiä, joskus syvällisiä oppaita ja niin edelleen. Tietynlaisissa hauissa korostuu myös ajankohtaisuus ja sisällön tuoreus.
Google kerää käyttäytymisdataa ja profiloi käyttäjiä mm. hakuhistorian mukaan. Tämän perusteella hakukone pystyy laskemaan arviointipisteitä sisällöille ja listaamaan niitä tietyssä järjestyksessä tietyille käyttäjille.
Hakutarkoitus – 4 tyyppiä Googlen mukaan
Ihmiset hakevat hakukoneista monia asioita ja moneen tarpeeseen. Keskeisimmät hakutarkoitukset Googlen mukaan ovat:
- Tiedonhaut, joissa halutaan löytää tietoa tai tutkia aihetta (Know)
- Kyselyt, joilla halutaan saavuttaa jokin tavoite tai tehdä jotain (Do)
- Haut, jotka tähtäävät tietyn verkkosivun löytämiseen (Website)
- Kyselyt, joissa etsitään lähistöllä olevia tietoja (Visit-in-Person)
"Know" ja "Know Simple" -kyselyt – informatiivinen hakutarkoitus
Know-kyselyn tarkoitus on löytää tietoa tai tutkia jotain aihetta enemmän. Hakutarkoituksena voi olla syventyä johonkin aiheeseen, kartoittaa erilaisia mielipiteitä tai henkilökohtaisia kokemuksia, löytää inspiraatiota ja ideoita tai selailla johonkin aiheeseen liittyviä tiedonlähteitä.
- Suurin osa kyselyistä kuuluu Know-luokkaan. Esimerkiksi kysely ”avainsanatutkimus” tai ”mitä on hakukoneoptimointi” viittaavat kyselyyn, jonka tarkoituksena on tietää näistä aiheista enemmän.
Know Simple -kyselyt tarkoittavat lyhyitä ja tarkkoja vastauksia tavoittelevia kyselyitä.
- Esimerkiksi kyselyssä ”Maailman korkein vuori” käyttäjä haluaa todennäköisimmin tietää mikä on maailman korkeimman vuoren nimi ja korkeus.
"Do" -kyselyt – transaktionaalinen hakutarkoitus
Do-kyselyjen hakutarkoitus on saavuttaa jokin tavoite tai osallistua toimintaan. Tavoite tai toiminta voi olla esimerkiksi lataaminen, ostaminen, viihdyttäminen tai vuorovaikutus verkkosivuston tai sovelluksen kanssa.
- Esimerkiksi kysely ”kosmetiikan verkkokauppa” tai ”sisällöntuotanto yritys” liittyvät todennäköisesti aikeisiin hankkia kosmetiikkaa verkosta tai sisällöntuotannon palveluita.
Iso osa kyselyistä voi sijoittua hakutarkoituksen mukaan joko Know- tai Do-luokkaan.
- Esimerkiksi kysely ”miten hakukoneoptimointi tehdään” voi sisältää tavoitteen tehdä SEO itse (Do), tai saada enemmän tietoa aiheesta, jotta osaa palkata oikean digitoimiston avuksi markkinointiin.
"Website" -kyselyt – navigoinnin hakutarkoitus
Website-kyselyissä hakijan tarkoitus on löytää tietty verkkosivu tai URL-osoite.
- Käyttäjä voi kirjoittaa hakukenttään kunnollisen URL-kyselyn ”ilmatieteenlaitos.fi” halutessaan päästä Ilmatieteenlaitoksen etusivulle.
- Kysely voi olla myös esimerkiksi tyyliltään ”helmet kirjautuminen”, jossa käyttäjän tarkoituksena on päästä uusimaan kirjastolainojaan.
"Visit-in-Person" -kyselyt ja käyttäjän sijainti
Ihmiset käyttävät hakukoneita myös löytääkseen sijaintinsa lähellä olevia kohteita, kuten hotelleja, ravintoloita ja huoltoasemia. Tyypillinen haku voisi olla vaikkapa ”Ikea aukioloajat”.
- Google huomioi sijainnin hakutulosten järjestämisessä. Esimerkiksi jos henkilö on Helsingissä ja tekee hakukoneeseen kyselyn ”day spa”, hakutulossivun kärkipaikat täyttyvät helsinkiläisistä päivähoitoloista. Käyttäjä voi vaikuttaa myös itse hakutuloksiin sallimalla tai kieltämällä sijaintitietojensa käyttämisen.
Hakutarkoitus ja hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin ohjelmistot ja työkalut sekä SEO-konsultit luokittelevat yleisimmin hakutarkoituksen suhteessa ostopolkuun tai ”markkinointisuppiloon”.
Yleensä hakutarkoituksen tyypit jaotellaan neljään luokkaan:
- Navigointitarkoitus: Käyttäjä etsii tiettyä verkkosivua.
- Informatiivinen tarkoitus: Käyttäjä etsii tietoa jostain aiheesta.
- Kaupallinen tarkoitus: Käyttäjä haluaa vertailla ja tutkia ennen ostopäätöstä.
- Transaktionaalinen tarkoitus: Käyttäjä haluaa tehdä jonkun toimenpiteen kuten ostoksen.
Kuva: Hakutarkoituksen neljä tyyppiä ja ostopolku / markkinointisuppilo SEO-strategiassa
Navigointihakutarkoitus
Navigointiin liittyvä hakutarkoitus vastaa Googlen Website-kyselyä. Käyttäjä tietää hakua tehdessään, minkä sivun hän haluaa löytää.
Tähän kuuluvat kyselyt ovat usein brändihakuja, eli hakija etsii jotain yritystä, tuotetta tai brändiä. Hakukoneoptimoinnin kannalta olennaista on huolehtia kyseisen verkkosivun löydettävyydestä, latausnopeudesta ja käytettävyydestä. Käyttäjä voisi hakea esimerkiksi:
“facebook kirjautuminen”
”Nordea verkkopankki”
”ruohonjuuri”
Informatiivinen hakutarkoitus
Informatiivinen hakutarkoitus vastaa Googlen Know ja Simple Know -kyselyitä. Käyttäjä etsii tietoa jostain aiheesta esimerkiksi oppiakseen aiheesta lisää. Kyselyt ovat usein kysymysmuotoisia, kuten:
”mitä on hakukoneoptimointi”
”miksi perustaa yritysblogi”
”mikä on brändi”
Informaation etsimisessä ns. pitkähäntäiset avainsanat kuten ”miten hakukoneoptimointi tehdään” ovat yleensä helpompia kuin lyhyet ja yleiset avainsanat. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ja SEO-blogitekstit toimivat hyvin ostopolun ”tietoisuus”-vaiheessa.
Kaupallinen hakutarkoitus
Kaupallinen hakutarkoitus viittaa kyselyihin, joita käyttävät tekevät ennen varsinaisia ostokyselyitä. Ne ovat usein syventävää tai vertailevaa tietoa etsiviä hakuja. Käyttäjä voi esimerkiksi tehdä kyselyn:
”paras naisten juoksuliivi”
”scandic vai lapland hotels”
“tilitoimistot Helsinki arvostelut”
Brändihaulle (pois lukien omasi) sijoittuminen ei yleensä ole mahdollista, vaan hakutulokset koostuvat ”puolueettomien” kirjoittajien artikkeleista ja arvosteluista. Ostopolun harkintavaiheeseen kannattaa kuitenkin luoda sisältöä, joka tuo potentiaaliselle asiakkaalle kaivatun lisävahvistuksen.
Transaktionaalinen hakutarkoitus
Transaktionaalinen hakutarkoitus viittaa Googlen Do-kyselyihin. Käyttäjä haluaa tehdä jonkin tietyn toiminnan, kuten ostamisen tai kokeilun. Asiakkaasi on tässä vaiheessa jo usein päättänyt, minkä tuotteen tai palvelun hän haluaa hankkia. Esimerkkihaut:
“Hymer ML-T 570 CrossOver hinta”
“Bookbeat kokeilu”
”osta mökki lapista”
Transaktionaaliset avainsanat kannattaa optimoida hyvin, sillä ne ovat kaikkein lähimpänä konversiota.
Hakutarkoituksia on enemmän
Vaikka hakukoneoptimoinnin työkalut (kuten Semrush) lupaavat kertoa hakuintention kaikille avainsanoille, ei se käytännössä ole ihan niin suoraviivaista.
- Hakusanojen takana on aina yksilö, jolla on oma taustansa, kielensä ja maantieteellinen sijaintinsa sekä ”sijainti ostopolulla”.
- Ostopolku ei ole enää pitkään aikaan ollut lineaarinen (eikä edes ”suppilo”).
- Hakutarkoitus voi muodostua useista yksittäisistä kyselyistä.
- Yksittäisellä kyselyllä voi olla monta hakutarkoitusta.
Hakutulossivun järjestys muotoutuu sen perusteella, mitä useimmat (Googlen arvion mukaan) käyttäjät osoittavat etsivänsä. Hallitseva tulkinta kyselystä on se, mitä useimmat käyttäjät tarkoittavat kirjoittaessaan kyselyn. Kaikilla kyselyillä ei kuitenkaan ole hallitsevaa tulkintaa.
Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi – avainsanat ja ostopolku
Sisältömarkkinointi nojaa vahvasti hakukoneoptimointiin etenkin aloittavilla yrityksillä, joilla ei vielä ole näkyvyyttä missään kanavassa. Hakukoneoptimointia puolestaan ei kannata tehdä ilman laadukasta sisällöntuotantoa.
Avainsanatutkimus liittyy vahvasti asiakkaan ostopolun ymmärtämiseen. Erityisesti ostopolun eri vaiheet, kuten tietoisuus, harkinta ja päätös, ohjaavat avainsanavalintoja sisällöntuotannossa ja hakukoneoptimoinnissa.
Hakutarkoitus vastaa usein sitä, missä vaiheessa ostopolkua asiakas on hakua tehdessään. Tietoisuusvaiheessa hakusanat liittyvät yleensä tiedonhakuun, harkintavaiheessa vertaillaan vaihtoehtoja, ja päätösvaiheessa ne ovat usein ostopainotteisia.
Avainsanatutkimuksessa ja avainsanoja sisältöstrategiaan valitessa kannattaa analysoida tarkasti hakutuloksia, ei vain hakuintention kannalta, vaan myös sisällön ja arviointipisteiden ymmärtämiseksi.
Kun teet sisältömarkkinointia, mieti jokaisen sisältöpalan kohdalla, mitä asiakkaasi haluaisi sivulta löytää. Näin optimoit sisällöt automaattisesti asiakkaallesi, etkä hakukoneelle. Tämä kannattaa pitkällä tähtäimellä - kokonaisvaltaisen hakukoneoptimointi SEO:n hyödyt saavutetaan vain asiakaslähtöisyydellä.
Yhteenveto
Avain hakuintention käyttämiseen ja laajasti tuloksia tuovaan SEO-strategiaan on mahdollisimman syvällinen käyttäjän, eli asiakkaasi ymmärtäminen. Perusteellinen avainsanatutkimus analysoi niin hakusanat kuin hakujen tarkoituksen avainsanojen takana.
Asiakkaan ymmärtäminen on kaiken asiakaslähtöisen markkinoinnin ja digimarkkinoinnin perusta. Kun ymmärrät mitä ja miksi asiakkaasi etsivät verkossa, voit houkutella oikeita ihmisiä yrityksesi luokse oikealla hetkellä.
Hakutarkoituksen ymmärtäminen ja sisältöjen tekeminen asiakaslähtöisesti johtaa sekä orgaanisen liikenteen kasvuun verkkosivuillesi että korkeampaan konversioprosenttiin.
***
Pohditko hakukoneoptimoinnin hyödyntämistä? Kysy ihmeessä sparrailuapua, tee maksuton tarvekartoitus tai ota yhteyttä!
SELKEÄSTI DIGISTÄ: Kuule ensimmäisten joukossa alan uusin tieto ja vinkit parempaan bisnekseen!
Säilytämme yhteystietojasi tietosuojaselosteen mukaisesti, emme koskaan jaa tietojasi eteenpäin. Voit milloin tahansa perua uutiskirjeen tilauksen helposti ja nopeasti.