Google alkaa sakottaa huonolaatuista tekoälyn generoimaa sisältöä

AinoAino // 6.3.2024

Googlen maaliskuun 2024 päivitykset tavoittelevat parempia sisältöjä käyttäjille. Algoritmin muutoksilla Google pyrkii vähentämään 40 prosentilla heikkolaatuisia ja epäaitoja sisältöjä hakutuloksissa.

Google ilmoitti maaliskuun alussa hakukoneen algoritmin päivityksestä, jolla hakukonejätti lähtee taistelemaan huonoja sisältöjä vastaan. Muutoksien tavoitteena on näyttää käyttäjälle parempaa ja hyödyllisempää tietoa nostamalla laadukasta sisältöä hakutuloksissa – ja vähentämällä huonolaatuisen sisällön esittämistä.

Tavallaan mistään uudesta asiasta ei ole kyse. Lähes niin kauan kuin Google on ollut olemassa, on ollut myös yritteliäitä sisältönikkareita, jotka ovat pyrkineet erilaisin keinoin manipuloimaan hakukonetta sijoittuakseen korkealle tuloksissa. Ja aikojensa alusta Google on tehnyt muutoksia algoritmeihinsa pitääkseen huonot sisällöt ja epärehellisen toiminnan kurissa.

Aikanaan suurimpia vitsauksia ovat olleet sisältöjen kyllästäminen avainsanoilla sekä kaikenlaiset ulkoisia linkkejä varten perustetut sivustot. Nyt todellinen informaatioon liittyvä uhka koskee erityisesti tekoälyn generoimaa roskasisältöä.

Maaliskuun 2024 päivityksessä Google ilmoittaa säätävänsä arviointijärjestelmäänsä ymmärtämään paremmin verkkosivujen luomaa käyttökokemusta ja niiden hyödyllisyyttä sekä sisältöjen motivaatiota: onko sisältö luotu ihmisille vai hakukoneille. Yrityksen tavoitteena on muutoksien avulla vähentää huonolaatuista sisältöä hakutuloksissa jopa 40 prosentilla.

Yhtenä esimerkkinä hakukoneille luodusta sisällöstä Google nostaa sivut, jotka on suunniteltu vain vastaamaan erittäin tarkasti hakukyselyihin. Tämän asian kanssa saakin olla tarkkana, sillä sisältömarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin parhaisiin käytäntöihin on jo pidempään kuulunut nimenomaan käyttäjien kysymyksiin vastaaminen. 

Googlen maaliskuun 2024 päivitykset

Google on kieltänyt jo kauan sitten automaation käytön, jonka tarkoituksena on tuottaa hakukoneen manipulointiin tähtäävää tekaistua heikkolaatuista sisältöä massoittain. Tekoälyn yleistyttyä tällaista sisällöntuotantoa on ollut vaikeampi tunnistaa, ja sisältöjen takana saattaa olla niin automaatio, ihminen kuin molemmat. Päivitys keskittyy näiden sisältöjen kitkemiseen.

Massasisältöihin liittyvät juuri sivustot, jotka pyrkivät vastaamaan hakukyselyihin, mutta jotka eivät oikeasti sisälläkään mitään oikeasti hyödyllistä tietoa. Jos siis julkaiset saman vuorokauden aikana tuhat hölynpöly-artikkelia otsikolla ”Miten nousta hakutulossivulla?” ja ”Miten käyttää tekoälyä sisällöntuotannossa?”, saatat jäädä Googlen haaviin.

Toinen muutos koskee sivuston maineen väärinkäyttöä. Tässä arvostettu verkkosivusto, jolla on siis omaa hyvää sisältöä, tarjoaa vastikkeellisesti osan sivustostaan huonolaatuisen sisällön alustaksi. Käyttäjän kannalta on ongelmallista, jos hyvällä verkkosivulla onkin yhtäkkiä jotain irrallista soopaa, jonka keskeinen tarkoitus on nostaa kolmannen osapuolen sijoittumista hakutulossivuilla.

Google antaa verkkosivustojen omistajille reilusti aikaa siivota sivustonsa, jos jostain syystä on päätynyt vuokraamaan sivujansa heikkolaatuiselle sisällölle.

Kolmas Googlen algoritmin päivitys liittyy vanhentuneiden verkkotunnuksien ostamiseen väärinkäyttötarkoituksessa. Vääränlaista toimintaa on käyttää vanhentunutta verkkotunnusta huonolaatuisen tai epäaidon sisällön hakutulossijoituksen parantamiseen. Tähän puuttumalla Google haluaa myös estää käyttäjien harhaanjohtamista, koska uusi kehno sisältö ei välttämättä ole osa vanhaa sivustoa.

Sisällöt, tekoäly ja algoritmit

On kaksi ilmeistä syytä, miksi huonolaatuista tekoälyn generoimaa sisältöä syydetään yhä kiihtyvämmällä tahdilla verkkoon. 

Ensimmäinen ongelma koskee yritysten mainontaa ja mainonnan alustoja. Sekä sosiaalisessa mediassa (kuten Facebook) että tietyn alan yrityksiä haalivilla alustoilla (kuten majoituspalveluita keräävä Booking.com) mainonta on kallistunut ja samaan aikaan mainonnan kohdentaminen on saattanut heiketä. Yritysten tarve saada tuotteensa ja palvelunsa näkyville ei ole kadonnut mihinkään, vaan kilpailu juuri hakukonenäkyvyydestä on entisestään kiristynyt.

Toinen asia liittyy tekoälyn yleistymiseen ja tekoälysovellusten saatavuuteen. Kuka tahansa pystyy laittamaan tekoälyn tuottamaan sisältöä aiheesta kuin aiheesta. Tekoäly kirjoittelee halutulla kielellä niin otsikot kuin yhteenvedot ja sijoittelee pyydetyt avainsanat sopiviin paikkoihin. Tämä puolestaan avaa markkinat halvemman työvoiman maihin.

Algoritmit ovat osa ongelmaa, sillä ne tuppaavat suosimaan säännöllisellä (mieluiten nopealla) tahdilla julkaistavaa tuoretta sisältöä. Houkutus painaa nappia ja saada ”ilmaista sisältöä” kuukausiksi eteenpäin ja joka kanavaan on suuri. Etenkin, kun Google ei kaikkea roskaa pysty millään siivoamaan.

Google on tavallaan myös itse osa ongelmaansa, sillä yritys juuri haluaa tuoda tekoälyn kaikille saataville, ja hakukonetta kehitetään yhä enemmän tekoälyhakukoneeksi. Järkevää olisi tietenkin se, että tekoälyä käytettäisiin oikein vain apuna sisällöntuotannossa ja että edelleen sisältöjen laadusta vastaisivat sisältöjen ammattilaiset.

Tekoälyyn ja aidon informaation katoamiseen internetistä liittyy melkoisia yhteiskunnallisia tulevaisuuden kauhuskenaarioita, mutta yrityksen tasolla luokattomien roskasisältöjen vaikutus näkyy jo nyt. Huonolaatuisilla sisällöillä menetetään sisältömarkkinoinnin potentiaali: ei saada laadukkaita liidejä, eivätkä sisällöt konvertoi asiakkaita sitouttamisesta puhumattakaan. Pahimmassa tapauksessa arvottomat sisällöt tuottavat niin huonon sisältö- ja brändikokemuksen, että potentiaalinen asiakas menetetään lopullisesti.

On kaikin tavoin hyvä, että Google ponnistelee parempien sisältöjen puolesta. Aidosti arvokkaista sisällöistä hyötyvät ihan kaikki. Tuloksellinen hakukoneoptimointi tarkoittaakin tänä päivänä juuri hyödyllisiä ja käytettäviä sisältöjä.

Google tekee jatkuvasti muutoksia ja hienosäätöä hakukoneen algoritmeihin. Suurimmasta osasta yritys ei raportoi mitenkään, mutta merkittävimmistä muutoksista Google kertoo blogissaan. Jos teet tavoitteellista sisältömarkkinointia ja hakukoneoptimointia, seuraa alaa tiiviisti – teknologia on jatkuvassa myllerryksessä.


Google, hakukoneoptimointi, SEO, sisältömarkkinointi, sisällöntuotanto, tekoäly
Piditkö lukemastasi? Laita hyvä kiertämään!
Aino

AINO on digin, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen sekä ÁJAR Creative Digitalin luotsi. Digi- ja sisältömuotoilija, suhtautuu intohimoisesti selkeyteen ja käytettävyyteen. Auttaa sinua matkallasi kohti merkityksellistä brändiä, tehokkaita sisältöjä, elämyksellisiä verkkopalveluita ja aidosti parempaa bisnestä.

VARAA TAPAAMINEN